Rodí se čtvrtá největší automobilka světa. Značky Peugeot, Citroën, Fiat či Chrysler se spojí

Představenstva francouzské PSA a italsko-amerického Fiatu Chrysler (FCA) schválila fúzi. Podle agentury Reuters to ve středu oznámily obě firmy. Spojením vznikne čtvrtá největší automobilka na světě podle objemu prodeje s tržní hodnotou kolem 50 miliard dolarů (1,1 bilionu korun). 

PSA Peugeot Citroën
Zdroj: ISIFA/Sipa Press Autor: POL EMILE

Nový automobilový gigant by měl ročně dodávat na trh 8,7 milionu vozů. Větší budou pouze německý Volkswagen, japonská Toyota a francouzsko-japonská skupina Renault-Nissan.

Podle dřívějších informací francouzského ministerstva hospodářství a financí bude sloučený podnik zaměstnávat zhruba 400 tisíc lidí. Transakce by měla být uzavřena do 12 až 15 měsíců, uvedly PSA a FCA.

Generálním ředitelem sloučeného podniku bude šéf PSA Carlos Tavares, předsedou představenstva John Elkann, který stejnou funkci zastává už ve Fiatu Chrysler. Elkann je prapravnukem zakladatele Fiatu Giovanniho Agnelliho staršího. Ve firmě zůstane i dosavadní generální ředitel Fiatu Chrysler Mike Manley, i když nebylo oznámeno v jaké funkci, stejně jako nebylo uvedeno jméno nového podniku.

Čínská společnost Dongfeng Motor Group, která má nyní v PSA 12,2procentní podíl, odprodá 30,7 milionu akcií PSA. V novém podniku si tak podrží jen 4,5 procenta. Krok má umožnit snazší schválení fúze ve Spojených státech. 

„Naše spojení je obrovskou příležitostí upevnit si postavení v automobilovém průmyslu v čase, kdy se snažíme zvládnout přechod do světa čisté, bezpečné a udržitelné mobility a dodávat spotřebitelům prvotřídní výrobky, technologie a služby,“ řekl Tavares.

Jeho mandát v nové firmě má být pětiletý.

Sloučená firma bude schopna sdílet náklady vývoje elektrických a autonomních vozů a sdílet automobilovou technologii. Spojením by obě společnosti měly ročně ušetřit 3,7 miliardy eur (přes 94 miliard korun), aniž by musely zavírat továrny. Roční tržby sloučeného podniku by se měly pohybovat kolem 170 miliard eur.

Sloučení obou automobilových skupin ocenil italský ministr financí Roberto Gualtieri. Zdůraznil ale, že Řím bude bedlivě sledovat dopady na pracovní místa a investice.  

Pro český trh není fúze zásadní zprávou, domnívá se partner české pobočky EY Petr Knap.

„PSA tady tuším převedly prodeje pod Emila Freye a Fiat/Jeep se poměrně trápí. Pro globální vývoj autoprůmyslu ale jde o docela jasný vzkaz, že menší a střední automobilky budou pro zvládnutí nákladů spojených s elektromobilitou, konektivitou a autonomním řízením potřebovat silné aliance nebo přímo fúze. Společné platformy a centralizovaná vývojová centra, a také zlepšené využití továren jsou jasně kvantifikovatelné přínosy podobných kroků,“ řekl odborník.

V této souvislosti uvedl server americké byznysové televize CNBC, že švédské Volvo ve středu souhlasilo s prodejem své japonské divize UD Truck automobilce Isuzu Motors za zhruba 2,3 miliardy dolarů. Obě firmy budou zároveň spolupracovat, aby snížily náklady. Chtějí se také zaměřit na vývoj technologie pro elektrická auta a technologie samořízení.