Repatriace Britů z dovolených končí. Bylo „zachráněno“ přes 140 tisíc klientů CK Thomas Cook

Největší repatriace v dobách míru skončila. Při operaci Matterhorn, kterou řídil Britský úřad pro civilní letectví (CAA), bylo za dva týdny dopraveno zpět do Velké Británie přes 140 tisíc klientů zkrachovalé cestovní kanceláře Thomas Cook. Její česká pobočka, cestovní kancelář Neckermann, pro tento týden zrušila zájezdy pro padesát klientů a zároveň vyjednává s německými investory o svém dalším osudu. 

Jeden z mnoha momentů repatriace Britů
Zdroj: ABACA/ČTK Autor: AA/ ABACA

CK Neckermann pro tento týden zrušila zájezdy pro pět desítek klientů, do konce týdne se však toto číslo nejspíš zvýší. Celkem mělo tento týden naplánovanou dovolenou s kanceláří 230 lidí. V pondělí o tom informoval mluvčí společnosti Jan Šrámek.

Kancelář nyní řeší jednotlivé zájezdy individuálně podle aktuální situace v daném hotelu, plošně už je – na rozdíl od předchozích týdnů – neruší. Za již zrušené zájezdy společnost klientům vrátí celou částku. O osudu jednotlivých zájezdů tento týden rozhodují přímá jednání s hoteliéry.

„Pokud nám hoteliéři garantují, že ubytují naše klienty tak, jak bylo předem dohodnuto, zájezd se normálně uskuteční. V případě, že ale hoteliéři nám garance neposkytnou nebo budou vyžadovat nějaké další podmínky, budeme muset zájezd zrušit.“

Jan Šrámek

mluvčí společnosti CK Neckermann

V minulých týdnech byly podle mluvčího Neckermanna Šrámka největší problémy ve Španělsku, zejména na Mallorce. Nyní už tam ale kancelář tolik zákazníků nemá. Aktuálně je v zahraničí přibližně 150 zákazníků CK Neckermann, do pondělního  večera by se až stovka z nich měla vrátit do České republiky. Nové zájezdy firma od předminulého týdne neprodává.

V současnosti také pokračují jednání o jejím dalším fungování, dosud však bez výsledku. O budoucnosti firmy rozhodnou jednání mezi českým vedením kanceláře a německými investory.

Statisíce britských turistů

Britský úřad pro civilní letectví (CAA) za dva týdny vypravil 746 letů a zpět do Británie dopravil přes 140 tisíc klientů zkrachovalé britské cestovní kanceláře Thomas Cook. Úřad také oznámil, že zákazníci zbankrotované společnosti mohou prostřednictvím internetového systému požádat o vrácení peněz.

V následujících měsících se mělo se zbankrotovanou firmou na zájezd vydat 800 tisíc lidí, napsal v pondělí zpravodajský server BBC. Za refundace je, stejně jako za repatriaci, odpovědný CAA.

Na peníze má přitom nárok přibližně 360 tisíc zákazníků. Zhruba 100 tisíc klientů, kteří služby zbankrotované cestovní kanceláři uhradili z účtu, se peněz dočká do 14. října. Čtvrtina z těchto refundací už se zpracovává. Vyřízení zbytku žádostí se může protáhnout až na dva měsíce.

O práci po krachu přišlo devět tisíc britských zaměstnanců Thomase Cooka, kteří navíc nedostali výplatu za září. O ušlou mzdu a odstupné musí požádat u britského insolvenčního úřadu, který mimo jiné řídí likvidace společností.

Parlamentní vyšetřování

Okolnosti krachu nejstarší cestovní kanceláře světa nyní vyšetřuje parlamentní výbor pro obchodní, energetickou a průmyslovou strategii. Zaměřuje se na vedení společnosti a auditory. 

„Za bankrotem společnosti Thomas Cook se podle všeho skrývá příběh korporátní hamižnosti, který vzbuzuje vážné otázky ohledně toho, jak jednalo vedení Thomase Cooka a jak společnost řídilo.“

Rachel Reevesová

předsedkyně britského parlamentního výboru pro obchodní, energetickou a průmyslovou strategii

Podle britské vlády přijde refundace zrušených rezervací na 420 milionů liber (12,2 miliardy korun), desítky milionů se zaplatí hoteliérům a na zhruba 100 milionů vyjdou charterové lety, jimiž se klienti zbankrotované firmy dostali do Británie, napsal na sklonku září list The Financial Times.