Pražské letiště očekává znovu rekordní sezonu. Během prázdnin odbaví až čtyři miliony cestujících

Devadesátka ČT24: Letiště Václava Havla očekává další rekord v počtu cestujících (zdroj: ČT24)

Letiště Václava Havla očekává opět rekordní sezonu v počtu odbavených cestujících. Během července i srpna by jich mělo odbavit dva miliony. Stále více Čechů se totiž na dovolenou vydává letecky, teď je to asi 10 procent. Víc než třetina z nich míří na dovolenou do Řecka či do Egypta.

„V letošním roce očekáváme meziroční nárůst o 5 až 6 procent. Provoz je nejsilnější vždy v červenci a srpnu, které jsou dost vyrovnané. V obou těch měsících očekáváme až dva miliony cestujících,“ uvedl v Devadesátce ČT24 výkonný ředitel leteckého obchodu Letiště Praha Jiří Vyskoč.

Provoz na Letišti Václava Havla každoročně stoupá. Zatímco v roce 2017 odbavilo 15,4 milionu cestujících, vloni už se jejich celkový počet vyšplhal k necelým 17 milionům. Dá se očekávat, že tento rekord bude letos opět pokořen.

Konec června znamená pro pražské letiště odbavení přibližně 500 až 550 startů a přistání denně. „Pokud bychom se bavili o vrcholící špičce, to znamená červenec, srpen, může provoz dosahovat i 600 startů a přistání,“ upřesnil mluvčí Řízení letového provozu Richard Klíma.

Nejvyšší kapacita za ideálních podmínek je 44 startů a přistání v průběhu jedné hodiny. Připravovaná výstavba nové paralelní dráhy na pražském letišti podle Klímy může posunout kapacitu na hranici až 75 letadel za hodinu.

Zvažují se linky do Chicaga, Bangkonu nebo Tokia

V rámci strategie dalšího rozvoje leteckých linek má letiště podle Vyskoče vytipováno několik dalších trhů s vysokým potenciálem. Z asijských trhů, které by letiště rádo spojilo přímými lety, jmenoval třeba thajský Bangkok nebo Hanoj ve Vietnamu. Vysoká poptávka je pak z Tokia, Hongkongu či indického Dillí.

Rovněž by letiště rádo posílilo spojení s USA, kde má podle Vyskoče největší potenciál linka do Chicaga. „Hlavní prioritou je pro nás ale celoroční spojení do New Yorku. V tuto chvíli máme pouze sezonní linky.“ I provozu pražského Letiště Václava Havla se dotkl problém letadel Boeing 737 MAX. Co však zpočátku vypadalo jako obří potíž pro celosvětovou leteckou dopravu, se nakonec nijak razantně neprojevilo.

 „Myslím si, že se nakonec s tímto problémem všichni vypořádali docela se ctí. Ať už jsme to viděli na regionálních letištích, nebo náš hlavní dopravce Travel Service, nebo cestovní kanceláře. Malé problémy s tím samozřejmě vznikají a vznikat budou, ale obecně se dá říct, že se celá situace vyřešila velmi dobře,“ konstatoval v Devadesátce ČT24 místopředseda Asociace cestovních kanceláří Jan Papež.

Provoz boeingů 737 MAX je v současnosti po celém světě zastaven kvůli dvěma tragickým nehodám tohoto stroje v Indonésii a v Etiopii. Zemřelo při nich 346 lidí. Po celém světě je tak nyní asi pět set uzemněných boeingů verze 737 MAX. Termín uvolnění letounů pro opětovný provoz je v nedohlednu.

Cestu autem do Chorvatska zkomplikuje řada uzavírek

Omezení se netýkají pouze letecké dopravy. Cestu na dovolenou do zahraničí, zejména k Jadranu, zkomplikuje řidičům řada uzavírek. Práce na silnicích budou přes léto pokračovat v Rakousku, Chorvatsku nebo Itálii. Největší nápor bude na cestách uprostřed prázdnin, varoval ředitel Besipu Tomáš Neřold. Možná největší komplikace ovšem lze při cestě k Jadranu očekávat už v Česku.

„Nejrizikovější víkendy nás čekají kolem prostředku prázdnin, tedy 20. a 27. července a 3. srpna. Vzhledem k tomu, že tehdy začínají prázdniny v Bavorsku a dalších spolkových zemích, bude ten nápor zřejmě největší,“ varoval Tomáš Neřold.

Vedle vysokého počtu aut na cestách bude zdržení narůstat i kvůli několika uzavírkám. Kromě uzavírek na dálnicích čeká řidiče při cestě na jih další zpomalení například na silnici I/38 mezi Jihlavou a Znojmem, kde provoz kvůli stavebním pracím koordinují semafory. Na brněnské dálnici D52 zase komplikuje dopravu havarijní most.

Dlouhá cesta do zahraničí, a to i do Chorvatska, by se podle mluvčího Besipu Petra Vomáčky měla rozložit. „Pokud jedu někam dále než tisíc kilometrů, tak je lepší si to rozložit do dvou dnů, protože řidič zvládne určitou porci kilometrů. Když je to více než tisíc kilometrů, tak už na té poslední části bývá velmi unaven,“ sdělil Vomáčka.

Vedle toho by si řidiči měli dát pozor na dodržování povolené rychlosti či telefonování za volantem. Nemohou se už totiž spoléhat na to, že na ně pokuta ze zahraničí nedosáhne. A jak upozorňuje právnička Klára Dvořáková, řidiči by se neměli placení vyhýbat: „Státy už spolupracují tak blízce, že existuje společná databáze, do které členské státy nahrávají, že došlo k přestupku, a v rámci této databáze mezi sebou státy sdílejí informace o té osobě, která se dopustila přestupku,“ vysvětlila Dvořáková, která se specializuje na cestovní právo.