Přibývá domácností, které si na střechu pořizují vlastní solární panely. České televizi to potvrdila Solární asociace, která sdružuje podnikatele v tomto odvětví. Podle ní vyrobily nové „domácí“ elektrárny loni dvakrát víc energie než v roce 2017. Zájem je i o hromadnou objednávku fotovoltaiky, kterou na konci ledna spustila organizace dTest. Za necelý měsíc se k nákupu solárních panelů nezávazně přihlásilo přes 11 tisíc lidí.
Soláry na střechách lákají. K největší hromadné objednávce se přidalo 11 tisíc lidí
„V loňském roce vyrobily nové elektrárny na střechách rodinných domů přes šest megawattů, což představuje dvojnásobný zájem oproti roku 2017,“ uvádí předseda představenstva Solární asociace Jan Krčmář.
Podle něj si nové solární panely kupují především domácnosti. Zajímají se o ně podstatně víc než firmy. Velké společnosti pořizovaly nové fotovoltaické články především během solárního boomu v letech 2009 a 2010, kdy dostávaly vysokou státní podporu, přiblížil Krčmář.
Současní výrobci solární energie jsou podle něj v obtížnější situaci. „V Česku není aktivní fotovoltaický trh. Je tu málo firem, které se tomu věnují, a firmy v zahraničí mají úplně jiné ceny,“ dodal.
Hromadný nákup má za cíl srazit cenu panelů
Právě o slevu chce při společném nákupu usilovat i organizace dTest. Na konci ledna oznámila hromadný nákup fotovoltaických článků. Za necelý měsíc si je nezávazně objednalo víc než 11 tisíc drobných zájemců a přibývají další.
Podle dTestu je pravděpodobné, že se při společné objednávce podaří srazit cenu. „Budeme se snažit vyjednat výhodnější podmínky pro instalaci a servis celého fotovoltaického systému,“ říká mluvčí organizace Kristýna Kuncová. Majitelé domů se mohou hlásit do 28. února. Organizace nevylučuje ani to, že nabídku prodlouží.
Zatím se zdá, že půjde o první případ v Česku, kdy si domácí elektrárnu objednají tisíce lidí najednou. Není ale jasné, jestli si zájemci nákup nakonec nerozmyslí. Svou objednávku mohou stáhnout, pokud se jim nebude zamlouvat třeba dojednaná cena. „Až v okamžiku, kdy registrovaní lidé dostanou konkrétní nabídku, se rozhodnou, jestli ji přijmou, nebo ne,“ vysvětluje Kuncová.
Projekt spadá do programu Evropské unie Clear 2.0. a zajišťují ho spotřebitelské organizace napříč Evropou. Kromě Česka probíhá například v Itálii, Slovinsku nebo Belgii. Belgická organizace Test Achats organizuje podobný nákup už počtvrté.