Rekord automobilek v Česku: Loni vyrobily 1,437 milionu vozů. Letos už zřejmě přibrzdí

Výroba osobních aut v Česku se loni zvýšila o 1,7 procenta na nový rekord 1,437 milionu vozů. Rostla již pátý rok v řadě. Produkce největší automobilky Škoda stoupla o 3,3 procenta. Export osobních vozidel meziročně vzrostl o dvě procenta, zatímco domácí poptávka o 1,7 procenta poklesla, vyplývá z dat Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP). Letos však ve výrobě zřejmě aktuální rekord nepokoří, míní prezident sdružení Bohdan Wojnar.

Automobilky podle prezidenta sdružení těžily hlavně z pokračující silné poptávky, ale zároveň se pohybovaly na hranici své kapacity. „Celková poptávka ještě rostla, byť třeba v Číně trh po mnoha letech klesl. Museli jsme se ale také vyrovnávat s regulatorním rámcem, například novým způsobem homologačního měření emisí WLTP,“ řekl Wojnar.

Škoda Auto zvýšila výrobu na 886 103 vozů, v nošovickém závodě Hyundai Motor Manufacturing Czech naopak produkce klesla o 4,6 procenta na 340 300 aut, což bylo ale pořád o několik procent více, než předpokládal původní plán. Kolínská TPCA se v roce 2018 vrátila k růstu výroby, a to o šest procent na 210 993 vozidel.

Škoda Auto zároveň chystá v pořadí již třetí SUV nabízené v Evropě. Po prvním Kodiaqu, následovaným menším Karoqem, ho nyní nabídne pod názvem Kamiq. Crossover ponese tedy stejné jméno jako malé SUV představené loni v Číně a určené pouze pro tamní trh. Světová premiéra nového modelu se uskuteční v březnu na autosalonu v Ženevě, informovala automobilka v tiskové zprávě.

SUV Kamiq pro čínský trh
Zdroj: ČTK
Autor: Jaroslav Beneš

Kamiq bude využívat novou modulární platformu MQB koncernu Volkswagen, která má přinést zjednodušení konstrukčních prací a především zlevnění výroby. Slovo Kamiq pochází z jazyka Inuitů obývajících sever Kanady a Grónsko. Popisuje stav, kdy něco přirozeně padne jako ulité za všech okolností.

Video Zprávy ve 12
video

Rekordní výroba aut

 „Nejvíce exportovaným vozem byla Škoda Octavia, což je vozidlo nižší střední třídy,“ doplňuje šéfredaktor Automakers Erich Handl. 

Wojnar: Výroba aut už letos neporoste

Výroba aut v letošním roce pravděpodobně již dále podle Wojnara neporoste, a zřejmě tak nepřekoná loňský rekord. Odvětví totiž naráží na kapacitní i ekonomické limity a čeká jej transformace.

„Nacházíme se opravdu v situaci, kdy máme za sebou jeden z nejdelších konjunkturálních cyklů v historii. Výroba překonávala rekordy posledních pět let v řadě, a to nemůže trvat donekonečna. Určité zpomalení růstu jsme přitom pocítili již v minulém roce. Letošek by mohl oscilovat okolo loňské úrovně, což samo o sobě nemusí být špatná zpráva,“ řekl Wojnar.

Automobilkám se podle něj kvůli nedostatku pracovních sil nedaří zcela využít ekonomický potenciál Česka. Budou proto investovat do většího využití robotů a automatizace výroby. Robotizace a automatizace ale pomůže vyřešit nedostatek pracovníků až s časovým odstupem.

Automobilky se budou muset vyrovnat i s větším propojením přes mobilní sítě

Zároveň se budou výrobci vyrovnávat s přísnějšími ekologickými limity, přechodem k elektromobilitě a také s nástupem většího propojení vozidel mezi sebou a s okolím přes mobilní sítě. „Podniky budou nuceny do daleko většího tempa rychlosti změn a inovací, což ale znamená i vyšší investice. Pokud se nepřizpůsobí, tak je to tsunami smete,“ dodal Wojnar.

Na letošní produkci bude mít vedle limitů na straně výrobců vliv i situace na trzích, kde je rovněž patrné zpomalení. Poptávku letos ovlivní obchodní spor mezi USA a Čínou, brexit nebo zpomalení ekonomického růstu v Německu.

Výroba autobusů se za leden až prosinec zvýšila o 5,6 procenta na 4890 vozů. U největšího výrobce Iveco produkce stoupla o 4,4 procenta na 4283 vozidel. SOR Libchavy zvýšil výrobu o více než pětinu na 573 autobusů. KH motor Centrum z Opavy vyrobila 34 autobusů.

video Šéfredaktor Automakers Handl: Vyhlídky v letošním roce jsou skutečně horší
Video Studio ČT24
video

Šéfredaktor Automakers Handl: Vyhlídky v letošním roce jsou skutečně horší

Údaj o výrobě nákladních aut za celý rok nebyl k dispozici. Do září vyrobily Tatra a Avia 598 vozů. Výroba přívěsů a návěsů loni meziročně vzrostla o 0,4 procenta na 25 298 vozidel. Jediný výrobce motocyklů, týnecká Jawa vyrobila 1493 strojů, tedy o 162 kusů více než v roce 2017. 

Zdražování nabírá na síle

Auta ale loni taky podražila, a to jak nová, tak ojetá. Mohou za to kromě jiného i přísnější požadavky na testování vozidel.