Výroba osobních aut v Česku se loni zvýšila o 1,7 procenta na nový rekord 1,437 milionu vozů. Rostla již pátý rok v řadě. Produkce největší automobilky Škoda stoupla o 3,3 procenta. Export osobních vozidel meziročně vzrostl o dvě procenta, zatímco domácí poptávka o 1,7 procenta poklesla, vyplývá z dat Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP). Letos však ve výrobě zřejmě aktuální rekord nepokoří, míní prezident sdružení Bohdan Wojnar.
Rekord automobilek v Česku: Loni vyrobily 1,437 milionu vozů. Letos už zřejmě přibrzdí
Automobilky podle prezidenta sdružení těžily hlavně z pokračující silné poptávky, ale zároveň se pohybovaly na hranici své kapacity. „Celková poptávka ještě rostla, byť třeba v Číně trh po mnoha letech klesl. Museli jsme se ale také vyrovnávat s regulatorním rámcem, například novým způsobem homologačního měření emisí WLTP,“ řekl Wojnar.
Škoda Auto zvýšila výrobu na 886 103 vozů, v nošovickém závodě Hyundai Motor Manufacturing Czech naopak produkce klesla o 4,6 procenta na 340 300 aut, což bylo ale pořád o několik procent více, než předpokládal původní plán. Kolínská TPCA se v roce 2018 vrátila k růstu výroby, a to o šest procent na 210 993 vozidel.
Škoda Auto zároveň chystá v pořadí již třetí SUV nabízené v Evropě. Po prvním Kodiaqu, následovaným menším Karoqem, ho nyní nabídne pod názvem Kamiq. Crossover ponese tedy stejné jméno jako malé SUV představené loni v Číně a určené pouze pro tamní trh. Světová premiéra nového modelu se uskuteční v březnu na autosalonu v Ženevě, informovala automobilka v tiskové zprávě.
Kamiq bude využívat novou modulární platformu MQB koncernu Volkswagen, která má přinést zjednodušení konstrukčních prací a především zlevnění výroby. Slovo Kamiq pochází z jazyka Inuitů obývajících sever Kanady a Grónsko. Popisuje stav, kdy něco přirozeně padne jako ulité za všech okolností.
„Nejvíce exportovaným vozem byla Škoda Octavia, což je vozidlo nižší střední třídy,“ doplňuje šéfredaktor Automakers Erich Handl.
Wojnar: Výroba aut už letos neporoste
Výroba aut v letošním roce pravděpodobně již dále podle Wojnara neporoste, a zřejmě tak nepřekoná loňský rekord. Odvětví totiž naráží na kapacitní i ekonomické limity a čeká jej transformace.
„Nacházíme se opravdu v situaci, kdy máme za sebou jeden z nejdelších konjunkturálních cyklů v historii. Výroba překonávala rekordy posledních pět let v řadě, a to nemůže trvat donekonečna. Určité zpomalení růstu jsme přitom pocítili již v minulém roce. Letošek by mohl oscilovat okolo loňské úrovně, což samo o sobě nemusí být špatná zpráva,“ řekl Wojnar.
Automobilkám se podle něj kvůli nedostatku pracovních sil nedaří zcela využít ekonomický potenciál Česka. Budou proto investovat do většího využití robotů a automatizace výroby. Robotizace a automatizace ale pomůže vyřešit nedostatek pracovníků až s časovým odstupem.
Automobilky se budou muset vyrovnat i s větším propojením přes mobilní sítě
Zároveň se budou výrobci vyrovnávat s přísnějšími ekologickými limity, přechodem k elektromobilitě a také s nástupem většího propojení vozidel mezi sebou a s okolím přes mobilní sítě. „Podniky budou nuceny do daleko většího tempa rychlosti změn a inovací, což ale znamená i vyšší investice. Pokud se nepřizpůsobí, tak je to tsunami smete,“ dodal Wojnar.
Na letošní produkci bude mít vedle limitů na straně výrobců vliv i situace na trzích, kde je rovněž patrné zpomalení. Poptávku letos ovlivní obchodní spor mezi USA a Čínou, brexit nebo zpomalení ekonomického růstu v Německu.
Výroba autobusů se za leden až prosinec zvýšila o 5,6 procenta na 4890 vozů. U největšího výrobce Iveco produkce stoupla o 4,4 procenta na 4283 vozidel. SOR Libchavy zvýšil výrobu o více než pětinu na 573 autobusů. KH motor Centrum z Opavy vyrobila 34 autobusů.
Údaj o výrobě nákladních aut za celý rok nebyl k dispozici. Do září vyrobily Tatra a Avia 598 vozů. Výroba přívěsů a návěsů loni meziročně vzrostla o 0,4 procenta na 25 298 vozidel. Jediný výrobce motocyklů, týnecká Jawa vyrobila 1493 strojů, tedy o 162 kusů více než v roce 2017.
Zdražování nabírá na síle
Auta ale loni taky podražila, a to jak nová, tak ojetá. Mohou za to kromě jiného i přísnější požadavky na testování vozidel.