Automobilky podle prezidenta sdružení těžily hlavně z pokračující silné poptávky, ale zároveň se pohybovaly na hranici své kapacity. „Celková poptávka ještě rostla, byť třeba v Číně trh po mnoha letech klesl. Museli jsme se ale také vyrovnávat s regulatorním rámcem, například novým způsobem homologačního měření emisí WLTP,“ řekl Wojnar.
Škoda Auto zvýšila výrobu na 886 103 vozů, v nošovickém závodě Hyundai Motor Manufacturing Czech naopak produkce klesla o 4,6 procenta na 340 300 aut, což bylo ale pořád o několik procent více, než předpokládal původní plán. Kolínská TPCA se v roce 2018 vrátila k růstu výroby, a to o šest procent na 210 993 vozidel.
Škoda Auto zároveň chystá v pořadí již třetí SUV nabízené v Evropě. Po prvním Kodiaqu, následovaným menším Karoqem, ho nyní nabídne pod názvem Kamiq. Crossover ponese tedy stejné jméno jako malé SUV představené loni v Číně a určené pouze pro tamní trh. Světová premiéra nového modelu se uskuteční v březnu na autosalonu v Ženevě, informovala automobilka v tiskové zprávě.
Kamiq bude využívat novou modulární platformu MQB koncernu Volkswagen, která má přinést zjednodušení konstrukčních prací a především zlevnění výroby. Slovo Kamiq pochází z jazyka Inuitů obývajících sever Kanady a Grónsko. Popisuje stav, kdy něco přirozeně padne jako ulité za všech okolností.

Rekordní výroba aut
„Nejvíce exportovaným vozem byla Škoda Octavia, což je vozidlo nižší střední třídy,“ doplňuje šéfredaktor Automakers Erich Handl.
Wojnar: Výroba aut už letos neporoste
Výroba aut v letošním roce pravděpodobně již dále podle Wojnara neporoste, a zřejmě tak nepřekoná loňský rekord. Odvětví totiž naráží na kapacitní i ekonomické limity a čeká jej transformace.
„Nacházíme se opravdu v situaci, kdy máme za sebou jeden z nejdelších konjunkturálních cyklů v historii. Výroba překonávala rekordy posledních pět let v řadě, a to nemůže trvat donekonečna. Určité zpomalení růstu jsme přitom pocítili již v minulém roce. Letošek by mohl oscilovat okolo loňské úrovně, což samo o sobě nemusí být špatná zpráva,“ řekl Wojnar.
Automobilkám se podle něj kvůli nedostatku pracovních sil nedaří zcela využít ekonomický potenciál Česka. Budou proto investovat do většího využití robotů a automatizace výroby. Robotizace a automatizace ale pomůže vyřešit nedostatek pracovníků až s časovým odstupem.
Automobilky se budou muset vyrovnat i s větším propojením přes mobilní sítě
Zároveň se budou výrobci vyrovnávat s přísnějšími ekologickými limity, přechodem k elektromobilitě a také s nástupem většího propojení vozidel mezi sebou a s okolím přes mobilní sítě. „Podniky budou nuceny do daleko většího tempa rychlosti změn a inovací, což ale znamená i vyšší investice. Pokud se nepřizpůsobí, tak je to tsunami smete,“ dodal Wojnar.
Na letošní produkci bude mít vedle limitů na straně výrobců vliv i situace na trzích, kde je rovněž patrné zpomalení. Poptávku letos ovlivní obchodní spor mezi USA a Čínou, brexit nebo zpomalení ekonomického růstu v Německu.
Výroba autobusů se za leden až prosinec zvýšila o 5,6 procenta na 4890 vozů. U největšího výrobce Iveco produkce stoupla o 4,4 procenta na 4283 vozidel. SOR Libchavy zvýšil výrobu o více než pětinu na 573 autobusů. KH motor Centrum z Opavy vyrobila 34 autobusů.

Šéfredaktor Automakers Handl: Vyhlídky v letošním roce jsou skutečně horší
Údaj o výrobě nákladních aut za celý rok nebyl k dispozici. Do září vyrobily Tatra a Avia 598 vozů. Výroba přívěsů a návěsů loni meziročně vzrostla o 0,4 procenta na 25 298 vozidel. Jediný výrobce motocyklů, týnecká Jawa vyrobila 1493 strojů, tedy o 162 kusů více než v roce 2017.
Zdražování nabírá na síle
Auta ale loni taky podražila, a to jak nová, tak ojetá. Mohou za to kromě jiného i přísnější požadavky na testování vozidel.