Škoda bude v Evropě potřebovat kapacitu pro 400 tisíc aut. Zváží, kde se bude vyrábět

Škoda Auto bude na začátku příštího desetiletí potřebovat jen v Evropě další výrobní kapacitu pro zhruba 400 tisíc vozů. Bude proto hledat možnosti v rámci svých závodů i dalších továren mateřského koncernu VW. Krajní variantou je pak výstavba nového závodu. 

Ilustrační foto
Zdroj: ČTK Autor: David Taneček

Rozhodnutí o výrobní kapacitě by mělo padnout do začátku příštího roku. Na autosalonu v Paříži  to novinářům řekl předseda představenstva Bernhard Maier. O konkrétní lokalitě nechtěl spekulovat. „Škoda Auto v současnosti jede na samé hranici své kapacity. Vytíženost našich závodů je 119 procent, což je nejvíce v branži. O naše vozy je zájem, v příštím roce bychom mohli prodat o dvě stě tisíc aut více, než stihneme vyrobit,“ uvedl.

V rámci opatření pro zvýšení výrobní kapacity Škoda například poveze 65 tisíc karoserií pro nové fabie k nalakování do německého závodu VW v Osnabrücku a ve stejné lokalitě se bude montovat i 45 tisíc vozů karoq. V poslední době se také podle Maiera vedla diskuse o převedení výroby superbu do německého Emdenu. Pokud by to rozhodnutí padlo, týkalo by se až nástupce současného modelu.

Podle neoficiálních informací by se částečně mohla uvolnit kapacita závodu v Mladé Boleslavi například díky ukončení výroby modelu toledo pro Seat. Naopak Seat Ateca se bude zřejmě v Kvasinách vyrábět dál.

Dílčím řešením by mohlo být zavedení šestidenního pracovního týdne, což ale obnáší složitá vyjednávání s odboráři. Znamenalo by to navýšení počtu směn ze stávajících 15 až na maximum 18. 

Dvě miliardy mají jít do rozvoje elektromobility

Škoda chce v příštích pěti letech do rozvoje elektromobility a nových technologií investovat dvě miliardy eur. Kvůli vysokým investicím zároveň rozjela program, na základě kterého by měla získat do roku 2020 dodatečných 500 milionů eur v rámci obchodního výsledku.

V letošním roce Škoda čeká, že překročí loňskou výrobu 1,2 milionu vozů. „Nelze ale říci, o kolik to bude, protože se potýkáme s dopady zavedení nového homologačního emisního měření WLTP,“ podotkl. U některých modelů se kvůli větší časové náročnosti měření podaří ukončit homologační proces až na začátku příštího roku a teprve poté se dostanou k zákazníkům. V polovině příštího desetiletí chce Škoda vyrábět dva miliony aut.

Škoda v příštím roce představí model superb v provedení plug-in hybrid,
elektromobil citigo, nástupce modelu rapid nebo městský crossover. Spekuluje se také o nové octavii. Zatím není rozhodnuto, jestli letos uvedenou novou fabii doplní i provedení kombi.

Škoda také pokračuje ve vývoji nové koncernové platformy pro indický trh. První vozy by podle Maiera měly být hotové na přelomu let 2020 a 2021.