
Události: Londýn neobnoví Uberu licenci
Uber v Londýně čelí kritice ze strany odborů, zákonodárců a tradičních taxikářů. „TfL se domnívá, že přístup a praktiky Uberu demonstrují nedostatek firemní zodpovědnosti v řadě záležitostí, což může mít bezpečnostní dopady na veřejnost,“ uvedl úřad. Londýnský starosta Sadiq Khan rozhodnutí úřadu podpořil.
„Všechny firmy v Londýně musejí hrát podle stejných pravidel a dodržovat vysoké standardy, které od nich očekáváme, a to zejména v oblasti bezpečnosti zákazníků,“ uvedl Khan. „Bylo by chybou, kdyby TfL nadále poskytoval licenci Uberu, pokud existuje možnost, že by to znamenalo hrozbu pro bezpečnost Londýňanů,“ dodal.
Uber čelí problémům i v Česku
Uber svou službu poskytuje v mnoha zemích světa a mnohde se dostal do sporu s místními samosprávami. Za nekalou konkurenci ho považují také taxikáři v České republice. Řidiči ze Sdružení českých taxikářů dali pražské primátorce Adrianě Krnáčové (ANO) ultimátům do pátečních 15 hodin, aby situaci vyřešila. Jinak hrozí blokádou hlavních komunikací v metropoli.
„Účelem schůzky by mělo být projednání konkrétních kroků, kterými lze zasáhnout proti protiprávnímu jednání společnosti Uber,“ píše se v prohlášení, které rozeslalo Sdružení pražských provozovatelů TAXIslužby (SPPT), jehož členy jsou především taxikářské dispečinky.
Sdružení taxikářů chystá příští týden jízdu v koloně Prahou na protest proti Uberu. Krnáčová nicméně uvedla, že město nemůže Uber zakázat ani pro něj určovat podmínky a také, že odmítá jednat s taxikáři, kteří hrozí podobnými akcemi.
Taxikářům vadí zejména to, že za Uber a podobné služby jezdí řidiči bez taxikářské koncese, nemají auta evidovaná jako vozidla taxislužby a nemají taxametry. Často také nemají vozidla označená názvem provozovatele a svítilnou s nápisem. Podobně se k jednání řidičů Uberu staví i magistráty Prahy a Brna. Za letošních prvních osm měsíců Praha zkontrolovala 106 řidičů Uberu a uložila postihy za 725 tisíc korun. V Brně nyní Uber kvůli soudnímu předběžnému opatření nefunguje.
Služba Uber je alternativou taxi. Lidé si přes aplikaci v mobilním telefonu mohou zavolat řidiče, který je odveze na požadovanou adresu. Klient pak zaplatí za čas strávený na cestě a ujeté kilometry. Řidiči společnosti jezdí buď pro společnost, nebo jako živnostníci ve vlastním autě. Partnerských řidičů je v Praze podle firmy kolem 2000. Uber tvrdí, že není taxislužba, ale že nabízí spolujízdu v rámci takzvané sdílené ekonomiky.