Pražští taxikáři plánují další protesty proti firmě Uber a dalším společnostem, které obviňují z nekalé konkurence. Ve hře je třeba pomalý průjezd v koloně, například po magistrále. V ČT to řekl předseda Sdružení českých taxikářů David Bednář. Kritizuje také primátorku Adrianu Krnáčovou, že problém neřeší. Ta uvedla, že je připravena s taxikáři jednat, ale ne pod hrozbou stávek nebo ultimát.
Taxikáři chystají protestní jízdu Prahou proti Uberu, primátorka podle nich věc neřeší
„Paní primátorka s námi nekomunikuje vůbec, jak to bylo vždycky. Nekomunikuje, svádí to na někoho jiného, že ona nesmí, nemůže, nemá kompetence. Dostali jsme už vyjádření z ministerstva dopravy, kde nám je potvrzeno, že je v kompetenci paní primátorky nějakým způsobem zasáhnout a řešit to,“ řekl v ČT David Bednář ze Sdružení českých taxikářů.
Uvedl, že taxikáři chystají na příští týden další demonstraci. „Nenazýval bych to blokádou, nechceme nikde nic blokovat, bude to možná formou pomalé jízdy nebo opakovaných jízd,“ popsal Bednář s tím, že by kolona mohla vyjet třeba na magistrálu. O přesné podobě protestu se podle něj bude ještě jednat.
Taxikáři po nedávných protestech před ruzyňským letištěm dali primátorce Adrianě Krnáčové (ANO) ultimátum do pátečních 15:00, aby Uber „zastavila“. Primátorka prohlásila, že je ochotna s taxikáři jednat, ale rozhodně tak nebude činit pod hrozbou stávek nebo ultimát. Trvá na tom, že město problém s Uberem řešit nemůže a požadavek proto označila za absurdní.
Krnáčová: Uber musí splňovat to, co taxikáři
„Jsem připravena sejít se se zástupci taxikářů, ale určitě ne pod nějakými ultimáty nebo hrozbami stávek. Pokud se najde nějaký zástupce, který bude mít jasný mandát a nebude patřit mezi ty, kteří vyhrožují stávkami a napadají ostatní řidiče, tak jsem připravena sednout si ke stolu a vyjasnit si, co Praha může dělat a co dělá. To je očividně věc, kterou někteří taxikáři nechápou, a já bych byla ráda, aby v tom bylo jasno,“ řekla primátorka.
„Pražský magistrát nahlíží na službu Uber jako na standardní taxislužbu a provádí kontroly, zda splňují zákon. V případě, že nesplňují podmínky, nemají taxametr, nejsou označeni, tak platí pokuty a je s nimi vedeno správní řízení. Takhle postupuje pražský magistrát, protože takhle může postupovat. Jinak postupovat nemůže,“ prohlásila Krnáčová v ČT.
Dodala, že ji Sdružení českých taxikářů před ohlášením protestu nekontaktovalo, což předseda Sdružení českých taxikářů David Bednář potvrdil. „My jsme za ní opravdu nechtěli jít, nechtěli jsme jí dávat žádnou výzvu, protože paní primátorka o tom problému ví tři roky. To je dost času na to, s tím něco udělat a vyřešit to,“ vysvětlil.
Taxikáři v minulých dnech na ruzyňském letišti protestovali opakovaně, sešlo se jich tam vždy několik desítek. Na přijíždějící auta konkurence lepili nálepky s nápisem „nelegální transport“.
Řidiči Uberu i některých dalších služeb podle taxikářů porušují zákony. Vadí jim zejména to, že za Uber jezdí řidiči bez taxikářské koncese, nemají auta evidovaná jako vozidla taxislužby a nemají taxametry. Často nemají vozidla ani označená názvem provozovatele a svítilnou s nápisem.
Uber tvrdí, že není taxislužba, ale nabízí spolujízdu a jde o tzv. sdílenou ekonomiku. Služba ale funguje podobně jako taxi. Lidé si přepravu objednávají přes aplikaci v mobilním telefonu, řidič je odveze na požadovanou adresu. Klient pak zaplatí nejen za ujeté kilometry, ale i za čas strávený ve voze. Řidiči společnosti jezdí buď pro společnost, nebo jako živnostníci.
Společnost Uber v první polovině letošního roku v hlavním městě přepravila o 340 procent více lidí než ve stejném období loni, konkrétní počet uskutečněných jízd nechce sdělit. Uber v Česku působí tři roky, nyní ale pouze v Praze. Původně fungoval i v Brně, kvůli soudům však přerušil činnost.
- Společnost Uber založili Travis Kalanick a Garrett Camp v roce 2009 v USA, původní název byl UberCab. Aplikace vznikla následující rok.
- Zákazníci si vůz objednávají pomocí aplikace. Cenu jízdného je možné předem odhadnout na základě zadané trasy, jízdné se automaticky strhne ze zadané platební karty. Uživatelé mohou po jízdě hodnotit řidiče, ale i naopak – řidiči mohou hodnotit cestující.
- Uber působí ve více než 600 městech. V řadě z nich proti němu proběhly rozsáhlé protesty, v některých zemích či městech byla služba úplně zakázána.
- Od roku 2012 se společnost rozšiřuje do dalších zemí. V Praze začala fungovat v roce 2014, v Brně v roce 2017. V obou městech čelí kritice ze strany klasických taxislužeb, v Brně soud v červenci 2017 službu zakázal.