Americký výrobce elektrických vozů a baterií Tesla Motors by mohl postavit svou druhou obří továrnu zvanou Gigafactory na českém území, severně od Prahy. Uvedla to webová stránka The Space Invader (TSI) s odvoláním na informované zdroje. Gigafactory 1 na výrobu lithium-iontových baterií nyní Tesla buduje v americkém státě Nevada a po dokončení to má být největší budova na světě.
Česko je prý v hledáčku Tesly Motors: Mohla by tu vyrůst megatovárna na výrobu baterií
Šéf Tesly Elon Musk na nedávné návštěvě Německa oznámil plány na otevření druhé Gigafactory někde v Evropě. Musk řekl, že nová továrna bude vyrábět jak baterie, tak elektromobily.
„V podstatě půjde o integrovanou Gigafactory 2,“ řekl Musk.
Začíná hra o lithium a životní prostředí
Česko je pro továrnu Tesly podle zdroje webu TSI vhodné především tím, že má v Krušných horách vysoké zásoby lithia, které je základní složkou dnešních vyspělých baterií. V okolí Cínovce a Dubí na Teplicku se skrývají statisíce tun lithia a začaly tam už přípravy na jeho těžbu.
Místopředseda Strany zelených Michal Berg uvedl, že továrna Tesly je obrovskou příležitostí, která s sebou nicméně nese také rizika. Obojí je tedy potřeba při jednání s investorem zvažovat.
Místopředseda strany dále uvedl, že přestože rozvoji elektromobility fandí a pro přechod od fosilní dopravy k té udržitelné budou mít elektromobily zásadní roli, tak není dobré zapomínat na to, že úplně stoprocentně čisté také nejsou, zejména kvůli vzácným kovům v bateriích.
„Jako u mnoha jiných věcí, ani u nové továrny Tesly se nejedná o otázku, zda ano či ne, ale za jakých podmínek. Drtivá většina problémů světa totiž není černobílá, ani elektromobily,“ dodal.
Firmy, které již myslí na start
Společnost Cínovecká deponie, kterou ovládá investiční skupina RSJ miliardáře Karla Janečka, dostala minulý měsíc podle tisku od báňského úřadu poslední povolení k těžbě lithia z odkaliště v Cínovci. Janečkova firma se tak může stát prvním těžařem, který bude lithium na území Česka cíleně těžit.
V Krušných horách chce lithium těžit hlubinně i firma Geomet, kterou vlastní australská společnost European Metals. TSI uvedl, že zástupce této firmy Otto Janout odkazuje ohledně dobrých vyhlídek odbytu této suroviny právě na plány Elona Muska.
Levní a schopní?
Zdroje TSI rovněž vysvětlují Muskův zájem o Česko relativně levnou a kvalifikovanou pracovní silou, nízkými cenami pozemků a dalších zdrojů potřebných k vybudování a provozu velké továrny. Česká republika má rovněž ideální geografickou pozici v srdci Evropy.
Některé zdroje z české vlády TSI sdělily, že umístění továrny Tesly severně od Prahy má velké šance, i když nic zatím není dohodnuto. Vláda by podle nich nabídla daňové úlevy a další investiční pobídky.
Dalšími lokalitami, o nichž údajně Musk uvažuje, jsou Maďarsko, Polsko a Rumunsko, tedy země, které nepoužívají „obávané“ euro. Firma by měla své rozhodnutí oznámit příští rok, uvedl TSI.
Ministerstvo: Elektromobily jsou prioritou
„Ministerstvo průmyslu a obchodu nekomentuje investiční záměry do té doby, než začnou nabývat reálných obrysů a dokud k tomu nezíská souhlas potenciálního investora,“ sdělil Roman Prorok z ministerstva průmyslu a obchodu zpravodajskému webu Info.cz, jenž na zprávu upozornil. MPO by nicméně výrobu elektromobilů uvítalo, protože tato oblast patří k jeho prioritám.
Nová továrna by Tesle umožnila dramatické zvýšení produkce vozů z nynějších necelých 80 tisíc ročně. Firma by se tím přiblížila velkým automobilovým výrobcům.
- Koncept Hyperloopu, tedy nového způsobu cestování v kapsli uvnitř nízkotlakého potrubí, představil roku 2013 Elon Musk. Systém by podle něj teoreticky mohl přepravovat cestující i náklady rychlostí až 1200 km/h.
- V květnu roku 2016 uskutečnila společnost Hyperloop One v nevadské poušti první veřejný test, během něhož tvůrci demonstrovali funkčnost pohonné jednotky.
- Mít vlak, který jezdí rychlostí až 1200 kilometrů za hodinu, se stává cílem stále většího počtu zemí. První funkční Hyperloop by mohl vzniknout ve Spojených arabských emirátech.
- Elon Musk už myšlenku Hyperloopu opustil, nyní se zamřuje spíše na „Loop“, tedy na systém tunelů pro automobily, které by mohly vést pod americkými městy.