Z Ostravy se do Finska a Holandska létat nebude. Letecké společnosti nemají zájem

Žádná letadla z ostravského letiště Leoše Janáčka do Amsterdamu ani Helsinek létat nebudou. Do tendru Moravskoslezského kraje na dotované spojení za 600 milionů korun se nikdo nepřihlásil. Kraj přitom chtěl Ostravu s Nizozemskem a Finskem propojit už letos v říjnu.

„V zadávacím řízení nebyla podána žádná nabídka. Znamená to, že dojde ke zrušení tendru. Závazek Moravskoslezského kraje, že bude tyto letecké linky dotovat, však stále platí. O případném vyhlášení nového výběrového řízení se teprve rozhodne,“ uvedla Petra Špornová, tisková mluvčí Moravskoslezského kraje.

O spojení s domovským Finskem usiloval také významný investor v regionu, společnost Tieto. „Absence přímých letů do Helsinek nám žádné bezprostřední nebo nové komplikace nezpůsobí. Jde spíš o otázku perspektivy. Pokud by linka zřízena byla, pomůže nám to v byznysu, což by mělo pozitivní dopad i pro celý region,“ sdělil Petr Lukasik, generální ředitel společnosti Tieto Czech, klíčové softwarové společnosti v regionu.

Stovky milionů dotací firmy nepřesvědčily

V Moravskoslezském kraji působí podle údajů krajské Agentury pro regionální rozvoj dvacet společností s nizozemskou účastí, například Huisman Konstrukce ze Sviadnova nebo Bike Fun International z Kopřivnice.  V případě Finska se jedná o čtyři investory.

Největší z nich, společnost Tieto Czech, zaměstnává asi 2200 lidí. Loni získala zakázku od finské vlády na poskytování datových služeb pro finská ministerstva a úřady. Její hodnota dosáhne do roku 2019 až šesti miliard korun. „Pokud letecká linka do Helsinek zřízena nebude, tuto konkrétní zakázku to neovlivní,“ poznamenal Petr Lukasik.

Krajští zastupitelé loni v prosinci schválili, že kraj bude letecké linky dotovat čtyři roky částkou 600 milionů korun, podobně jako veřejnou dopravu, a to v rámci takzvaného závazku veřejné služby. Letos k tomu kraj získal také souhlas Evropské komise.

„Kraj bude vzniklou situaci konzultovat s Evropskou komisí a v závislosti na výsledcích těchto konzultací zvolí další postup. Cílem je stále zajistit pravidelnou leteckou dopravu do Nizozemska a Finska,“ řekla mluvčí Petra Špornová. Podle původních plánů měla linka do Amsterdamu létat pětkrát týdně, ráno tam a večer zpět. V případě Helsinek to mělo být třikrát týdně.