Žádná letadla z ostravského letiště Leoše Janáčka do Amsterdamu ani Helsinek létat nebudou. Do tendru Moravskoslezského kraje na dotované spojení za 600 milionů korun se nikdo nepřihlásil. Kraj přitom chtěl Ostravu s Nizozemskem a Finskem propojit už letos v říjnu.
Z Ostravy se do Finska a Holandska létat nebude. Letecké společnosti nemají zájem
„V zadávacím řízení nebyla podána žádná nabídka. Znamená to, že dojde ke zrušení tendru. Závazek Moravskoslezského kraje, že bude tyto letecké linky dotovat, však stále platí. O případném vyhlášení nového výběrového řízení se teprve rozhodne,“ uvedla Petra Špornová, tisková mluvčí Moravskoslezského kraje.
O spojení s domovským Finskem usiloval také významný investor v regionu, společnost Tieto. „Absence přímých letů do Helsinek nám žádné bezprostřední nebo nové komplikace nezpůsobí. Jde spíš o otázku perspektivy. Pokud by linka zřízena byla, pomůže nám to v byznysu, což by mělo pozitivní dopad i pro celý region,“ sdělil Petr Lukasik, generální ředitel společnosti Tieto Czech, klíčové softwarové společnosti v regionu.
Stovky milionů dotací firmy nepřesvědčily
V Moravskoslezském kraji působí podle údajů krajské Agentury pro regionální rozvoj dvacet společností s nizozemskou účastí, například Huisman Konstrukce ze Sviadnova nebo Bike Fun International z Kopřivnice. V případě Finska se jedná o čtyři investory.
Největší z nich, společnost Tieto Czech, zaměstnává asi 2200 lidí. Loni získala zakázku od finské vlády na poskytování datových služeb pro finská ministerstva a úřady. Její hodnota dosáhne do roku 2019 až šesti miliard korun. „Pokud letecká linka do Helsinek zřízena nebude, tuto konkrétní zakázku to neovlivní,“ poznamenal Petr Lukasik.
Krajští zastupitelé loni v prosinci schválili, že kraj bude letecké linky dotovat čtyři roky částkou 600 milionů korun, podobně jako veřejnou dopravu, a to v rámci takzvaného závazku veřejné služby. Letos k tomu kraj získal také souhlas Evropské komise.
„Kraj bude vzniklou situaci konzultovat s Evropskou komisí a v závislosti na výsledcích těchto konzultací zvolí další postup. Cílem je stále zajistit pravidelnou leteckou dopravu do Nizozemska a Finska,“ řekla mluvčí Petra Špornová. Podle původních plánů měla linka do Amsterdamu létat pětkrát týdně, ráno tam a večer zpět. V případě Helsinek to mělo být třikrát týdně.