Stavaři: Oboru hrozí pokles. V ohrožení je výstavba za téměř čtvrt bilionu

České stavebnictví by se po dvou letech mohlo vrátit k poklesu, a to o dvě až tři procenta. Stane se tak pokud se v Bruselu nepodaří prosadit, aby se aspoň některé větší stavby vyhnuly opakovanému posouzení vlivu na životní prostředí. Tvrdí to šéf Svazu podnikatelů ve stavebnictví Miloslav Mašek, podle nějž je v ohrožení výstavba za téměř čtvrt bilionu korun.

„Požadavek Evropské komise, aby se u všech staveb, které mají posouzení vlivu na životní prostředí ještě podle zákona z roku 1992, tento proces znovu opakoval, znamená velmi vážnou překážku. Ohrožen je objem staveb za více než 220 miliard korun,“ upozornil generální ředitel Svazu podnikatelů ve stavebnictví Miloslav Mašek. To je téměř polovina odhadované stavební produkce v Česku za loňský rok. Zatím se ale uvádělo, že problémy s posudky má 98 dopravních staveb v hodnotě přibližně 130 miliard korun.

„V loňském roce, kdy stavebnictví nakonec vzrostlo o 7,1 procenta, jsme se chvíli domnívali, že po letech vyhladovění přichází alespoň mírná konjunktura. Ale už v průběhu roku přišlo varování v podobě poklesu objemu stavebních zakázek. Na konci loňského roku se meziročně snížil o čtvrtinu, v prvním čtvrtletí letošního roku dokonce o 37 procent,“ řekl Mašek. Stavebnictví od roku 2008 klesalo šest let v řadě, k růstu se vrátilo v roce 2014, kdy si polepšilo o 4,3 procenta.

Nové posudky? Tři až čtyři roky, odhaduje svaz

Podle prezidenta svazu Václava Matyáše vláda nevyčerpala všechny možnosti pro nalezení přijatelného kompromisu s Evropskou komisí. „Ve svých připomínkách navrhujeme, aby vláda uložila ministerstvu dopravy ve spolupráci s ministerstvem životního prostředí zpracování analýzy možností, jak přijmout specifickou právní úpravu k řešení dané situace. Cílem je zjednodušení procesu pro dotčené projekty při zachování cílů směrnice EIA,“ řekl.

V případě, že bude třeba vypracovávat nové posudky, může to podle odhadu svazu trvat tři až čtyři roky. Mašek upozorňuje, že stavebnictví už tak ohrožuje dlouhá příprava staveb. „Některé se připravují i 20 let. Termíny jsou jedny z nejdelších na světě,“ uvedl.

  • Reálné zdržení kvůli opakování EIA hrozí u staveb, které ministerstvo dopravy plánovalo zahájit letos, respektive v první polovině roku 2017. Jde o stavby v celkové délce 88 km, konkrétně o úseky D11 Hradec Králové – Smiřice, D35 Opatovice – Časy, D35 Časy – Ostrov, D6 obchvat Lubence, D6 Nové Strašecí – Řevničov, D6 obchvat Řevničova, D49 Hulín – Fryšták, D48 obchvat Frýdku Místku a D55 obchvat Otrokovic.

Sněmovní hospodářský výbor ve středu označil za viníka krizové situace ministerstvo životního prostředí. „Je tady jasná odpovědnost ministra životního prostředí za škody, které tady předlohou nového zákona o procesu EIA a způsobem projednávání v Poslanecké sněmovně způsobil,“ uvedl poslanec Milan Urban (ČSSD). Podle něho nejsou největším problémem zdržení, ale fakt, že některé stavby nebudou moci být stavěny tak, jak jsou dlouhodobě plánovány, a jiné nebudou moci být zřejmě postaveny vůbec. Škody jsou tak v desítkách miliard korun.

„Evropské řízení kvůli posudkům EIA trvá už deset let a teprve současné vedení ministerstva životního prostředí dokázalo zpracovat nový zákon,“ reagoval náměstek ministra životního prostředí Vladislav Smrž. Vytvoření tohoto zákona v loňském roce naopak podle něho umožnilo dočerpat evropské peníze z předchozího období Operačního programu doprava I. Při vyjednávání s Evropskou komisí navíc hrozilo, že počet neuznaných posudků bude výrazně vyšší.

Pokud bude nutné u problematických projektů provádět znovu proces EIA, což se nyní jeví jako velice pravděpodobné, znamená to podle náměstka ministra dopravy Tomáše Čočka minimálně rok na přípravu dokumentace, přičemž další minimálně půlrok si na vypracování posudku vyhrazuje ministerstvo životního prostředí. Vypracování nových posudků a dalších nezbytných materiálů bude v souhrnu znamenat náklady v řádech stovek milionů korun, dodal.

  • Posuzování vlivů záměrů na životní prostředí (proces EIA) je v ČR upraveno zákonem o posuzování vlivů na životní prostředí.
  • Projekty posuzované v procesu EIA jsou například stavby, komunikace, výrobní haly, těžby nerostných surovin, provozy – nově budované, ale i jejich změny, tj. rozšiřování, změny technologií, zvýšení kapacity apod. Cílem procesu (respektive studie) je získat představu o výsledném vlivu stavby na životní prostředí a vyhodnocení, zda je z tohoto ohledu vhodné ji realizovat, respektive za jakých podmínek je realizace akceptovatelná.
  • Zdroj: Ministerstvo životního prostředí ČR

Generální ředitel Svazu podnikatelů ve stavebnictví také považuje za znepokojivou situaci okolo novely stavebního zákona, která si kladla za cíl sloučit územní rozhodnutí, stavební povolení a posouzení vlivu na životní prostředí do jednoho řízení. Zároveň chtěla zkrátit termíny, ve kterých se dotčené instituce mohly ke stavbě vyjádřit. „Ani jedno se ale bohužel nepovedlo. Myslím, že ministerstvo pro místní rozvoj udělalo v roli předkladatele novely maximum. Ovšem kamenem úrazu je nespolupráce jednotlivých ministerstev,“ řekl Mašek.

Podle něj by bylo dobré, aby novela platila co nejdříve, byť k ní má výhrady. „Ale aspoň by se bylo o co opřít,“ dodal. Jinak si však myslí, že by mělo jít o poslední novelu a měl by přijít úplně nový stavební zákon.

Vydáno pod