Stávky na německé železnici jsou zažehnané

Na německé železnici už nehrozí další stávky. Odborový svaz strojvůdců se totiž dohodl s vedením Deutsche Bahn na nové kolektivní smlouvě. Oznámili to společně durynský premiér Bodo Ramelow a braniborský expremiér Matthias Platzeck, kteří vedli zprostředkované jednání mezi odbory a dopravcem.

Zástupci odborů GDL a vedení Deutsche Bahn podepsali podle Matthiase Platzecka dohodu o smíru a kolektivní smlouvu v úterý večer. Vedení DB se v dokumentu zavázalo snížit týdenní pracovní dobu strojvůdců o hodinu na 38 hodin. Zároveň slíbilo přijmout 300 nových strojvůdců, aby omezilo velké množství přesčasů současných zaměstnanců.

Strojvůdcům se také v nadcházejících dvanácti měsících postupně zvýší plat o celkem 5,1 procenta. Nyní se průměrný roční plat strojvůdců pohybuje v závislosti na odpracovaných letech mezi 36 000 a 46 000 eury (990 000 a 1,25 milionu korun).

Svaz GDL také prosadil, že může uzavírat kolektivní smlouvy i za další profesní skupiny, zejména průvodčí a personál jídelních vozů. Za tyto pracovníky dosud vyjednávaly konkurenční odbory EVG. Vedení DB naopak obhájilo svůj požadavek, aby zaměstnanci na stejných pozicích dostávali stejné mzdy a měli stejnou pracovní dobu bez ohledu na to, v jakých odborech se sdružují.

Spor mezi svazem GDL a vedením dopravce
Zdroj: ČTK/imago stock&people

Spor mezi svazem GDL a vedením dopravce trval téměř rok. Odbory během této doby uspořádaly celkem devět stávek, nejdelší z nich se uskutečnila na počátku května a trvala šest dní. Protestní akce pokaždé ochromily železniční dopravu v zemi a omezily i spojení Prahy s Berlínem.

Stávky navíc postihly německou ekonomiku, protože železnici denně využívá 5,5 milionu cestujících. Po kolejích se přepraví také pětina veškerého denního nákladu, tedy 620 000 tun. Průmyslové svazy odhadly, že každý den stávky způsobil německému hospodářství ztrátu 100 milionů eur (2,7 miliardy korun).