Do rekordní stávky německých drah vstoupili i strojvůdci osobních vlaků

Berlín – Do rekordní stávky na německé železnici se dnes v noci zapojili i strojvůdci osobních vlaků. Nejdelší stávku v dějinách Deutsche Bahn zahájili už v pondělí odpoledne jejich kolegové v nákladní dopravě. Protest má trvat až do nedělního dopoledne a dotkne se i spojení s Českou republikou.

Podle náhradního jízdního řádu má vyjet jen každý třetí pravidelný spoj. V regionální dopravě bude zajištěno 15 až 60 procent pravidelných spojů, přičemž největší výpadky se očekávají na východě Německa. Stávka postihne i příměstské vlaky.

Provoz na trati mezi Prahou a Berlínem je od nynějška zajištěn pouze do Drážďan, dále by měla pokračovat náhradní autobusová doprava. Jinak ale stávka železniční dopravu mezi Českou republikou a Německem téměř neomezí, bez omezení zůstává spojení mezi Chebem a Regensburgem a všechny regionální spoje. Naopak spěšné vlaky z Chebu do Norimberku budou bez náhrady zrušeny.

Odborový svaz strojvůdců GDL se dlouhodobě pře s vedením DB o pracovní podmínky strojvůdců. Požaduje zvýšení mezd o pět procent, zkrácení pracovní doby z 39 na 38 hodin a omezení přesčasů. Dopravce odborům minulý týden nabídl zvýšení mezd o 4,7 procenta a vyplacení jednorázové prémie 1000 eur (27 400 Kč), svaz GDL to však odmítl.

Strojvůdci Deutsche Bahn
Zdroj: ČTK/DPA/Markus Scholz

I přes stávku, je situace na německých nádražích klidná. Řada cestujících se na protest strojvůdců připravila předem a využila jiný způsob dopravy. Podle televize N24 jsou téměř vyprodané dálkové autobusy na vnitroněmeckých linkách a v okolí nádraží ve velkých městech je velmi obtížné získat taxi. Na dálnicích v hustě obydleném Porýní a Porúří se dnes ráno tvořily dlouhé kolony, protože autem vyjelo do práce víc lidí než obvykle.

Strojvůdci stávkují už po osmé 

Důvodem současné stávky je také spor o postavení svazu GDL v rámci Deutsche Bahn. Odborový svaz chce v rámci společnosti zastupovat kromě strojvůdců i průvodčí a personál jídelních vozů, za které dosud vyjednávaly konkurenční odbory EVG.

"Vlaky jsou důležitým dopravním prostředkem, hlavní logistickou tepnou. Milion tun zboží je společnostmi nebo klienty přepravováno denně přes železnici. Během tak dlouhé stávky se náklady mohou vyšplhat až na půl miliardy eur," uvedl Alexander Schumann z Německé průmyslové a obchodní komory (DIHK). Nejvíce jsou ohroženy ocelářský, chemický a automobilový průmysl, jsou totiž závislé na včasných dodávkách dílů a surovin a na odvážení už hotových výrobků.

Šéf Německého svazu zaměstnavatelů (BDA) Ingo Kramer už dříve uvedl, že den stávky způsobuje německé ekonomice škody zhruba 100 milionů eur (2,7 miliardy korun).  Ekonom banky BayernLB Stefan Kipar k tomu dodává, že se denní náklady stávky během protestní akce nepřetržitě zvyšují. Podle něj je to dáno tím, že když se stávka prodlužuje, začne mít vliv i na dodavatele těch společností, které jsou protestní akcí postiženy v první řadě. "Roste tak počet podniků, které musí omezit nebo zastavit výrobu, čímž rostou denní ztráty," řekl Kipar.

Němečtí strojvůdci stávkovali naposledy na konci dubna, loni kvůli vleklému sporu s vedením DB uspořádal svaz GDL šest stávek. DB v době stávek zajišťoval zhruba třetinu spojů na dálkových tratích. Protesty zpravidla ovlivnily i spojení mezi Prahou a Berlínem, naopak vlaky z Prahy do Mnichova jezdily podle pravidelných jízdních řádů. 

Politici vládní CDU chtějí donutit odbory GDL a vedení německých drah k tomu, aby se konečně domluvili. Vláda v čele s ministrem hospodářství Sigmarem Gabrielem varuje před dalekosáhlými ekonomickými důsledky těchto stávkových akcí. Politici dali už jasně najevo, že pokud nedojdou obě strany k dohodě, tak do sporu vkročí oni sami. Jak dodává ministr dopravy Alexandr Dobridt, hranice toho, co je možné tolerovat, už byla překročena. „Kdo je schopen týden stávkovat, měl by také dokázat týden vyjednávat. Řešení se nedá vystávkovat v ulicích, musí se k němu dospět u jednacího stolu,“ uvedl Dobrindt.

O tom, že je situace vážná, svědčí i tom, že se ke stávce vyjádřila také kancléřka Angela Merkelová, která běžně takové spory nekomentuje. „Jsem přesvědčena, že tyto stávky vážně zatěžují mnoho lidí a mnoho společností. Musí se udělat vše pro to, aby se nalezlo řešení. Jeho zprostředkování je možné, aniž bych se přímo zapojila,“ uvedla. 

  • "Víme, že cestující nejsou nadšení, ale bojujeme za svá práva a je to přiměřené," uvedl šéf GDL Claus Weselsky. "Pokud současná stávka postoj vedení Deutsche Bahn nijak neovlivní, členové GDL budou vedení společnosti nadále trestat," dodal.

Kritika ale nezaznívá pouze od politiků, stávka se nelíbí ani svazu odborů. Strojvůdci prý neberou ohled na cestující a jdou bezohledně za cílem, který ale znamená zlepšení pouze pro malou skupinu lidí. 

A se stávkou nesouhlasí ani veřejnost. V anketě televize ARD uvedlo 78 procent lidí, že nemají vůbec žádné pochopení pro postoj strojvůdců. Na sociálních sítích se objevují nadávky určené předákovi svazu GDL Clausi Weselskymu. Rodičovská sdružení v Severním Porýní – Vestfálsku obvinila strojvůdce, že sabotují závěrečné zkoušky ve školách, protože mnoho studentů bude stresováno komplikovanou cestou do školy.