Bylo to jako pohádka. Australan Anthony Denny přijel do postkomunistického Československa v roce 1992. V zemi, kde většinu vozového parku tvořily obstarožní škodovky a žigulíky, začal prodávat ojetiny dovezené ze Západu. Sázka na jistotu vyšla, Dennyho AAA Auto opanovala tuzemský trh s ojetinami a její obrat i počet prodaných vozů každoročně rostl. Vedení firmy to zvedlo sebevědomí a v roce 2005 začalo plánovat rozsáhlou expanzi. Aby firma získala peníze na budování nových poboček ve středoevropských zemích, vstoupila na burzu.
Jenže novým pobočkám se nedařilo podle představ, posléze se přidala ještě hospodářská recese. Hodnota cenných papírů se zřítila z počátečních padesáti korun na méně než deset. Úpisem sice firma vydělala 31 milionů eur, o 37 však od té doby vinou špatných obchodů přišla. Pražská burza nakonec kvůli malému objemu obchodů vyřadila akcie AAA Auto z hlavního indexu PX. „Načasování expanze a následné kotování na burze bylo nešťastné. Dostali jsme se do nevhodné části ekonomického cyklu. Když se dnes člověk ohlédne zpátky, tak by si přál, aby všechno udělal trochu jinak,“ přiznává Denny.

Investorský magazín
Anthony James Denny, generální ředitel AAA Auto:
„Načasování expanze a následné kotování na burze bylo nešťastné. Dostali jsme se do nevhodné části ekonomického cyklu. Když se dnes člověk ohlédne zpátky, tak by si přál, aby všechno udělal trochu jinak.“
Za neúspěchem AAA Auto na burze stojí podle burzovního analytika České spořitelny Radima Kramuleho skutečnost, že vzhledem k velikosti společnosti o ni nejevili valný zájem větší hráči. „Od začátku byla emise zaměřena na drobné klienty. S tím, jak výsledky společnosti naznačovaly zhoršování, opadal i zájem menších investorů a nebyl nikdo, kdo by vytvářel běžné obchodování s touto akcií,“ vysvětluje. Denny rázně odmítá jakékoli spekulace o tom, že by se AAA Auto z burzy stáhla. Kurzu cenných papírů chce pomoct jejich zpětným odkupem. „Jsem přesvědčen, že střednědobě nebo dlouhodobě se naše akcie zotaví,“ dodává.
V zisku už v nejbližích měsících
Nové investory by měly nalákat lepší hospodářské výsledky. Firma se postupně stáhla ze všech nových trhů a nechala si jen prosperující pobočky v Česku a na Slovensku. V rámci úsporných opatření také škrtala ve výdajích na pracovní sílu. Z původních 3800 zaměstnanců si nechala jen čtrnáct stovek. Vedení firmy už před časem oznámilo svůj záměr vrátit se ještě letos zpět k zisku. „Rozhodně v to doufáme, jsme zaměřeni na to, abychom se letos dostali do černých čísel,“ potvrdil Denny s tím, že firma by mohla začít vydělávat už v letošním druhém čtvrtletí.
Že by se to „Áčkám“ mohlo podařit, si myslí i Kramule. Poukazuje přitom na lepší výsledky firmy v prvním čtvrtletí. „Nesmíme zapomenout, že prodeje aut jsou sezónní, takže většinou druhý a třetí kvartál bývají mnohem lepší než první a čtvrtý,“ zdůraznil analytik. „Z tohoto hlediska by se společnost opravdu mohla už od druhého kvartálu podívat zase zpátky do zisku,“ dodal.
Směr Rusko a Ukrajina
Poté, co se firma stabilizuje, chce Denny zahájit novou vlnu expanze. Netají se přitom, že pomrkává po ukrajinském a ruském trhu. S realizací svých plánů ale vyčká na dobu, kdy se podaří vyřešit současné problémy tamních ekonomik. „Jsme přesvědčeni, že v nejbližších třech až pěti letech budeme moci vstoupit na Ukrajinu,“ míní. V Rusku, kde se trh s automobily prakticky rozpadl, je situace složitější. „Jsme přesvědčeni, že náš byznys model nakonec bude v Rusku fungovat, ale bude záviset na tom, co trhy udělají,“ dodal Denny.
Na novou expanzi bude ovšem firma muset sehnat prostředky. To ale nebude vůbec snadný úkol, protože velkou bolístkou AAA Auto jsou v současnosti právě dluhy. Na konci loňského roku to bylo zhruba 60 milionů eur. Denny věří, že se dluh společnosti v příštích letech podaří snížit na polovinu. Spoléhá přitom na prodej vlastních nemovitostí.