Silnice a železnice loni spolkly 88 miliard

Praha – Na stavbu a opravy silnic a železnic dal loni stát 88 miliard korun. Výdaje Státního fondu dopravní infrastruktury se tak zastavily na stejné částce jako o rok před tím. V roce 2008 se přitom jednalo o rekordní hodnotu. Pro letošek počítá rozpočet s částkou zhruba o 8 miliard vyšší. Zprávu o hospodaření fondu projedná v pondělí vláda.

Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury doznal během minulého roku několika změn, po úpravách se počítalo s výdaji 102 miliard korun. To se ale nakonec splnit nepodařilo. „Nenaplnění rozpočtu bylo způsobeno snížením daňových příjmů a dále především časovým nesouladem při poskytování půjček a splácení pohledávek z předfinancování evropských programů,“ vysvětlil mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Udržení výdajů na předloňské úrovni nicméně ministerstvo považuje vzhledem k ekonomické krizi za úspěch.

Přes 50 miliard putovalo loni na výstavbu a údržbu silnic. Dálnice spolkly necelých 14 miliard a do rychlostních silnic a silnic I. třídy směřovalo 37 miliard. K nejdražším projektům patřila dálnice D47 na severní Moravě, navazující D1 na Zlínsku a Pražský okruh. Fond loni rovněž přispěl třemi miliardami korun krajům na silnice II. a III. třídy. Do železnice investoval loni stát 28 miliard korun, prioritou je dokončení koridorů z Prahy do jižních a západních Čech.

Letos vyjde infrastruktura dráž

Na letošek rozpočet fondu počítá s výdaji ve výši 96 miliard korun. Peníze z fondu rozdělují firmám především státní investorské organizace. Přes Ředitelství silnic a dálnic proteče na výstavbu a údržbu 62 miliard korun, Správa železniční dopravní cesty dostane celkem 29 miliard korun.

Významným zdrojem peněz pro české dopravní stavby jsou evropské fondy, které se čerpají prostřednictvím Operačního programu Doprava. V jeho rámci je možné je získat do roku 2015.