Růst tržeb za prodej digitální hudby znovu zpomalil

Londýn – Prodej digitální hudby v posledních letech výrazně zpomaluje. Zatímco v roce 2008 rostly tržby o 25 procent, v roce 2009 už byl růst jen o 12 procent a loni rostly tržby o šest procent. Uvedla to Mezinárodní federace fonografického průmyslu (IFPI). Hlavním viníkem je přetrvávající on-line pirátství, které z potenciálních tržeb umělců a nahrávacích společností ukrajuje desítky miliard dolarů. Současná hodnota hudebního trhu je 4,6 miliardy dolarů. IFPI ale tvrdí, že nebýt pirátů, hodnota by mohla být o 31 procent vyšší.

„Hudební průmysl stále krvácí a stále z něj odtékají tržby. V celém světě existují nové a skvělé možnosti, jak si hudbu pořídit legálně, avšak nemají šanci se udržet, pokud bude pirátství dál tak masivně deformovat trh,“ uvedla šéfka IFPI Frances Mooreová. „Nelegálních je 19 z každých 20 stažených hudebních souborů,“ dodala. 

Pokud se sečtou prodeje digitálních hudebních souborů s prodejem na klasických nosičích (např. CD), tak loni klesly celkové tržby o devět procent. Nejlepší výsledky, co se týče digitální hudby, zaznamenala Evropa, kde tržby vzrostly o dvacet procent. Prodej celých alb se pak zvyšoval především na velkých trzích, jako je Francie, Británie nebo Spojené státy. 

Boj proti on-line pirátům pokračuje (zdroj: ČT24)

Max Hole, ředitel Universal Music Group

„Žijeme v době neomezených možností. Exploze smartphonů, tabletů a mobilních zařízení nám může získat víc zákazníků, než se nám kdy snilo. To s sebou ale nese i velké nebezpečí krádeží a pirátství.“

IFPI také loni zaznamenala pozitivní vývoj např. ve Francii, Irsku nebo Jižní Koreji, kde už se poskytovatelé internetových služeb snaží masové šíření souborů zastavit. Letos podobné kroky federace očekává také ve Velké Británii, potažmo v celé EU, v Malajsii nebo na Novém Zélandu. Vážným problémem však zůstává nelegální stahování hudebních souborů v Číně, i ta však uvedla, že se začala problémem zabývat. Podle IFPI objem nelegálně stažených hudebních souborů v Číně dosahuje prakticky 100 procent. 

Zpráva IFPI rovněž tvrdí, že počet lidí, kteří jsou ve Spojených státech zaměstnáni jako hudebníci, se za posledních šest let snížil o 17 procent. To je podle IFPI jeden z mnoha příkladů, jak velkým problémem je hudební pirátství. Organizace proto znovu žádá vlády i poskytovatele internetových služeb, aby jí pomohli problém řešit.