České loděnice podepsaly první větší smlouvu po vzkříšení

Děčín - České loděnice se v září pustí do stavby prvních dvou nových lodí po delší odmlce. Jak informoval předseda představenstva firmy Petr Duda, plavidla s devadesátimetrovým trupem si objednal nizozemský zákazník, který s nimi chce vozit kontejnery nebo sypké materiály. Pro děčínské loděnice jde o první velkou zakázku od loňského léta, kdy ukončily výrobu a před krachem je zachránila až fúze s nizozemským koncernem VeKa.

Podle Dudy by zákazník měl za každou z lodí zaplatit zhruba tři miliony eur (asi 73 milionů korun). Přebírat je pak bude hotové zhruba ze 60 procent. „Má se jednat o obchodní lodě o délce 90 metrů a šířce 14,5 metru,“ říká manažer společnosti České loděnice Ivan Troutnar. Plavidla budou navíc přes deset metrů vysoká a loďaři přiznávají, že právě to jim dělá velké problémy. Splavnost Labe je totiž minimální a předat loď zákazníkovi nebude jednoduché. Firma to ale bere jako výzvu.

Jedná se přitom o pokrok proti dřívějšku, jelikož před svým dočasným koncem loděnice vyráběly jen holé trupy s minimální marží. „Chceme na nich vyzkoušet, co už jsme schopní dělat, než se začneme pouštět do větších zakázek,“ dodal předseda představenstva loděnic Duda.

6 minut
Ekonomika ČT24 o loděnicích
Zdroj: ČT24

České loděnice se dlouhodobě potýkaly s existenčními problémy. Společnost loni v létě propustila prakticky všech 180 zaměstnanců. Na začátku roku se ovšem situace obrátila a loděnice vytvořily společný podnik s nizozemskou VeKou, která do něj mimo know-how vložila své doky v Mělníce i jednu loď, která je v nich rozestavěná. Nová firma disponuje celkem čtyřmi doky a sídlí v Děčíně.

K oživění loděnic dojde nejdříve v Děčíně

Petr Duda, předseda představenstva České loděnice

„Bude to mít jednak dopad na zaměstnanost - protože musíme vyrábět z lidma, ale bude to mít i vliv na subdodavatele materiálu - takže vliv na region, potažmo na ČR, to určitě bude mít.“

Oživování loděnic by se právě v Děčíně mělo projevit nejdříve. Firma už na jaře začala s opravami menších lodí, teď tam začne znovu nabírat zaměstnance, kteří se na stavbě prvních lodí budou podílet. Loděnice mají i s Mělníkem zatím jen asi 35 pracovníků. Přitom dřívější odhady hovořily o postupném růstu až ke dvěma stovkám. „Kolik lidí přijmeme, to zatím nedokážeme říct, bude záviset na úspěchu první zakázky,“ vysvětlil Duda.

Podle něj jsou totiž rozjednané i další kontrakty, které by mohly zahrnovat jeden až dva stodesetimetrové tankery i stometrovou výletní loď na plavby po Rýně. První takovou loď si má objednat švýcarský klient. „Bude to loď, která bude jezdit mezi jednotlivými městy a bude to vlastně výletní loď s kuchyní, kde se bude dát snídat i večeřet. Bude tam i taneční sál pro zábavy,“ doplnil Troutnar.

České loděnice v Děčíně
Zdroj: ČT24/ceskelodenice.cz

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

ČNB ponechala základní úrokovou sazbu beze změny

Bankovní rada České národní banky (ČNB) ponechala základní úrokovou sazbu beze změny na 3,5 procentech. Informoval o tom ředitel odboru komunikace ČNB Jakub Holas. Finanční trh stabilitu úrokových sazeb očekával.
15:19Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
včeraAktualizovánovčera v 15:26

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
včera v 11:53

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
včera v 09:08

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
16. 12. 2025
Načítání...