Děčín - České loděnice se v září pustí do stavby prvních dvou nových lodí po delší odmlce. Jak informoval předseda představenstva firmy Petr Duda, plavidla s devadesátimetrovým trupem si objednal nizozemský zákazník, který s nimi chce vozit kontejnery nebo sypké materiály. Pro děčínské loděnice jde o první velkou zakázku od loňského léta, kdy ukončily výrobu a před krachem je zachránila až fúze s nizozemským koncernem VeKa.
České loděnice podepsaly první větší smlouvu po vzkříšení
Podle Dudy by zákazník měl za každou z lodí zaplatit zhruba tři miliony eur (asi 73 milionů korun). Přebírat je pak bude hotové zhruba ze 60 procent. „Má se jednat o obchodní lodě o délce 90 metrů a šířce 14,5 metru,“ říká manažer společnosti České loděnice Ivan Troutnar. Plavidla budou navíc přes deset metrů vysoká a loďaři přiznávají, že právě to jim dělá velké problémy. Splavnost Labe je totiž minimální a předat loď zákazníkovi nebude jednoduché. Firma to ale bere jako výzvu.
Jedná se přitom o pokrok proti dřívějšku, jelikož před svým dočasným koncem loděnice vyráběly jen holé trupy s minimální marží. „Chceme na nich vyzkoušet, co už jsme schopní dělat, než se začneme pouštět do větších zakázek,“ dodal předseda představenstva loděnic Duda.
České loděnice se dlouhodobě potýkaly s existenčními problémy. Společnost loni v létě propustila prakticky všech 180 zaměstnanců. Na začátku roku se ovšem situace obrátila a loděnice vytvořily společný podnik s nizozemskou VeKou, která do něj mimo know-how vložila své doky v Mělníce i jednu loď, která je v nich rozestavěná. Nová firma disponuje celkem čtyřmi doky a sídlí v Děčíně.
K oživění loděnic dojde nejdříve v Děčíně
Petr Duda, předseda představenstva České loděnice
„Bude to mít jednak dopad na zaměstnanost - protože musíme vyrábět z lidma, ale bude to mít i vliv na subdodavatele materiálu - takže vliv na region, potažmo na ČR, to určitě bude mít.“
Oživování loděnic by se právě v Děčíně mělo projevit nejdříve. Firma už na jaře začala s opravami menších lodí, teď tam začne znovu nabírat zaměstnance, kteří se na stavbě prvních lodí budou podílet. Loděnice mají i s Mělníkem zatím jen asi 35 pracovníků. Přitom dřívější odhady hovořily o postupném růstu až ke dvěma stovkám. „Kolik lidí přijmeme, to zatím nedokážeme říct, bude záviset na úspěchu první zakázky,“ vysvětlil Duda.
Podle něj jsou totiž rozjednané i další kontrakty, které by mohly zahrnovat jeden až dva stodesetimetrové tankery i stometrovou výletní loď na plavby po Rýně. První takovou loď si má objednat švýcarský klient. „Bude to loď, která bude jezdit mezi jednotlivými městy a bude to vlastně výletní loď s kuchyní, kde se bude dát snídat i večeřet. Bude tam i taneční sál pro zábavy,“ doplnil Troutnar.