Stavbaři se mohou pustit do zakázek za 25 miliard

Praha - Ředitelství silnic a dálnic podle MF Dnes uvolnilo peníze na projekty z doby exministra dopravy Řebíčka, které ležely v trezoru. Zakázky dohromady za 25 miliard získaly stavební firmy ještě před krizí, kdy se nesoutěžilo o nejnižší cenu jako dnes. Stavba tak bude dražší, než kdyby se zakázky zadávaly dnes.

Peníze na rozjezd několika staveb zbyly státu paradoxně jen díky tomu, že stavební firmy dnes nemají dost zakázek. A nové projekty postaví i za polovinu odhadovaných nákladů. „Vzhledem k tomu, že jsme vysoutěžili některé stavby levněji, než se předpokládalo, využíváme tyto finanční prostředky k zahájení těchto staveb,“ říká mluvčí ŘSD Martina Vápeníková. 

Dostavět by se měl třeba silniční most u Fryštáku na Zlínsku nebo dálnice D11. Tady chybí poslední úsek u Hradce Králové. Stavbaři se vrátí i na silnici z Ostravy do Rudné. A obchvatu by se měla dočkat Chrudim. 

Stavět se ale bude za ceny z roku 2008. To znamená, že stát za tyto silnice zaplatí asi o 30 procent víc, než kdyby je vysoutěžil dnes. „My se u takových staveb snažíme samozřejmě vyjednat slevu. Někde jsou to desítky procent, někde jednotky, podle situace,“ naznačuje mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. 

Kde se bude stavět?
Zdroj: ČT24

Správce silnic dal výstavbě zelenou i proto, že smlouvy uzavřené v letech 2008 až 2010 jsou nevypověditelné a další zdržení projektů by stálo daleko víc peněz. „Čím dříve stát tyto stavby zahájí a pustí se do jejich realizace, tím méně to bude nákladné do budoucna pro státní rozpočet,“ tvrdí Vápeníková. 

Podobných odložených staveb je celkem 17. Na většině z nich by se mělo začít pracovat nejpozději během příštího roku.

Události o dopravních stavbách (zdroj: ČT24)
Vydáno pod