Ministerstvo podnikatelům zřídilo už 800 tisíc datových schránek. Část lidí si ale stěžuje na komplikované přihlašování

Události: Stížnosti na datové schránky (zdroj: ČT24)

Za první měsíc zřídilo ministerstvo vnitra víc než 800 tisíc datových schránek podnikajícím osobám. Postupně k nim přidá další víc než milion. Hlavní výhodou má být zjednodušení komunikace mezi podnikateli a úřady, někteří lidé si ale na nový krok stěžují.

Jen v lednu ministerstvo zřídilo datové schránky více než osmi stům tisícům lidí. Víc než milion jich ještě zřídí. „Myslím si, že to stihneme o měsíc dřív, než nám to ukládá zákon,“ domnívá se ředitel oddělení eGovernmentu ministerstva vnitra Roman Vrba. 

Datová schránka má omezit byrokracii a zrychlit i zlevnit komunikaci. Například podnikatel Matěj Kadlec si ale stěžuje, že musí přepínat mezi dvěma schránkami. „Osobní jsem měl už v dřívější době a poté jsem si založil živnost a ta podnikatelská mi sama od sebe přibyla,“ vysvětluje. 

Proces přepínání mezi dvěma rozhraními považuje za příliš složitý i kvůli několika krokům s potvrzováním a opětovným ověřováním přes textovou zprávu. Podle ministerstva vnitra jsou to však dva oddělené světy. „Jednu máte na rodné číslo, a tam vám chodí agendy, které jsou vztažené k vaší osobě, jako když uděláte nějaký přestupek nebo když řešíte hypotéku. A potom je svět podnikání,“ vysvětluje Roman Vrba. 

obrázek
Zdroj: ČT24

Digitální propast

Zaslání dokumentu do schránky se rovněž automaticky bere jako doručené a nevyzvednutí může pro daného člověka znamenat problém. Například v mysliveckém spolku ve Velkých Bílovicích dostali datovou schránku všichni členové výboru, tedy devět myslivců, a upozorňují, že s přihlášením do schránek mají problém zvlášť starší členové spolku. 

„Ve výboru máme několik členů, kteří mají sedmdesát roků a víc, kteří nejsou tak mobilně zdatní a kdyby jim třeba přišla od policie pokuta za rychlost, tak ten člověk se do toho vůbec nedostane,“ říká jeden ze členů sdružení Petr Polách. 

Pro ty, kteří potřebují poradit, i proto nyní zřídilo ministerstvo call centrum, kam denně volá až tři tisíce lidí.