Za zpoždění letos dopravci vyplatili zhruba padesát milionů korun

Železniční dopravci evidují letos tisíce žádostí o odškodné za zpoždění. České televizi to potvrdili mluvčí tří společností, které provozují dálkovou dopravu. Například RegioJet zaplatil za kompenzace přibližně 40 milionů korun. Mezi nejčastější příčiny zpoždění patří výluky, špatné počasí, poruchy na trati nebo nehody.

„V letošním roce jsme dosud obdrželi přes šestnáct a půl tisíce žádostí o odškodné,“ uvádí mluvčí Českých drah Lukáš Kubát. „Za kompenzace ve vnitrostátní i mezinárodní přepravě jsme už vyplatili přes pět a půl milionu korun, a to převážně kvůli zpoždění vlaků,“ dodává.

Částka je podle jeho slov vyšší než v minulých letech. Důvodem je výrazný nárůst cestujících oproti letům ovlivněným koronavirem. „Aktuálně jsme na 90 procentech hodnot před zavedením protiepidemických opatření,“ vysvětluje mluvčí.

Podíl na meziročním nárůstu částky ale podle Kubáta nese i automatické odškodňování za zpoždění, které dopravce zavedl v listopadu. „Po splnění kritérií se automaticky odškodňují všechny zkontrolované jízdenky na přímé cesty bez přestupu,“ doplňuje.

Automatizovaný systém odškodnění používá také RegioJet, kde od začátku roku přiznali cestujícím kompenzace přibližně za 40 milionů korun. „Drtivá většina kompenzovaných zpoždění není způsobená námi, ale externími vlivy, které nemůžeme ovlivnit,“ komentuje mluvčí společnosti Alexandra Janoušek Kostřicová. Podle jejích slov jde nejčastěji o výluky na trati nebo mimořádné události.

Právě v takových případech nabízí České dráhy i RegioJet vedle náhradní autobusové dopravy v krajních případech také rozvoz taxi službami nebo voucher na ubytování. České dráhy za tyto služby letos zaplatily více než 750 tisíc korun. RegioJet údaj České televizi neposkytl.

Nejméně ze všech dopravců letos na kompenzacích vyplatil Leo Express. „Na jízdenkové odškodnění cestujících jsme dosud vynaložili 1 078 904 korun,“ uvádí jeho mluvčí Emil Sedlařík. Z celkových 4316 žádostí o kompenzaci, převážně kvůli zpoždění, dopravce podle svých slov vyhověl v 97 procentech případů.