Úsek Pražského okruhu u Běchovic získal pravomocné územní rozhodnutí, začne výkup pozemků

Úsek Pražského okruhu mezi Běchovicemi a dálnicí D1 má platné územní rozhodnutí. Pravomocně ho potvrdil jihočeský krajský úřad, který případ řešil kvůli námitkám na možnou podjatost pražského magistrátu. Silničáři tak mohou začít s výkupem pozemků pro stavbu, měla by být zahájena v roce 2024. Informovalo o tom Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Územní rozhodnutí ke stavbě 12,6 kilometru dlouhého úseku číslo 511 vydal předloni v červenci stavební úřad Prahy 22. Dorazilo však proti němu několik desítek odvolání od jednotlivců, spolků i samospráv, z nichž některé se týkaly systémové podjatosti pražského magistrátu. Ministerstvo pro místní rozvoj proto rozhodlo o přesunu případu na Krajský úřad Jihočeského kraje.

Ten nyní rozhodnutí potvrdil a po letech, kdy byla stavba zablokována, tak mohou silničáři pokračovat v přípravě projektu. „Na stavbu je již zpracována dokumentace ke stavebnímu povolení a obratem budou zahájeny výkupy pozemků v celé trase,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Stavba by měla podle současných plánů začít v roce 2024, podle silničářů však bude přesný termín záviset také na tom, zda případně někdo nepodá vůči pravomocnému územnímu rozhodnutí žalobu a jaký bude výsledek soudního přezkumu.

Projekt za devět miliard

ŘSD chce s výkupem pozemků začít co nejdříve. „Ještě letos do konce června bude rozesláno 367 kupních smluv vlastníkům pozemků. Zároveň bude probíhat kompletní příprava pro podání žádosti o stavební povolení a na podzim budou zahájeny práce na zadávací dokumentaci stavby pro výběr zhotovitele,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Část okruhu mezi sjezdem z D1 u Modletic a sjezdem z D11 u Běchovic má zahrnovat čtyři mimoúrovňové křižovatky a dva tunely. Předpokládaná cena je téměř 9,4 miliardy korun. Po svém dokončení vzájemně propojí celkem devět dálničních komunikací směřujících z Prahy a spojujících hlavní město s okolními regiony a státy. Zároveň rozvádí jak tranzitní, tak příměstskou dopravu po okraji města.

Vnější Pražský okruh by měl po dokončení měřit podle dosavadních plánů asi 83 kilometrů, v provozu je zatím zhruba polovina. V současnosti na okruhu chybí kromě úseku 511 také celá severní část z Ruzyně přes Suchdol, Březiněves až k Černému Mostu.