Vyšetřování nehod na železnici v Kdyni a Českém Brodě je u konce, vinu nesou strojvedoucí

Drážní inspekce v poslední době uzavřela vyšetřování dvou nehod z loňska, u kterých bylo nejsložitější označit viníka. Jde o srážky vlaků u Českého Brodu a ve Kdyni. U obou shledala příčinu na straně strojvedoucích, jistý vliv ale připsala také infrastruktuře.

Video Události
video

Události: Drážní inspekce ukončila vyšetřování nehod vlaků u Českého Brodu a ve Kdyni

Následky červencové nehody v Českém Brodě byly hrozivé, patrová jednotka CityElefant se zaklínila do posledního vagonu stojícího poštovního vlaku. Šestatřicet zraněných, mrtvý strojvedoucí. Vyšetřování ukázalo, že jeho smrt nemusela být následkem nehody.

„Utrpěl náhlou srdeční příhodu, což ovlivnilo jeho schopnost vnímat a jednat. Zřejmě před tou srážkou už nebyl schopný rozpoznávat úkony, které dělá,“ vysvětluje generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera.

Jenže vyšetřovatelé neprokázali, kdy přesně k infarktu došlo. Hlavní chybu udělal před místem nehody, u takzvaného oddílového návěstidla. To mu říká, že v nejbližším úseku, obvykle kilometru, před ním stojí jiný vlak.

Musí zastavit, ale pak se může rozjet a jet dál, a to tak, aby dokázal zastavit, a nejvýše stovkou. Drážní inspekce si vyžádala změnu, aby se jelo maximálně čtyřicítkou. „Je připravována revize příslušné vyhlášky, do které bychom mohli navrhované opatření, týkající se jízdy podle rozhledových poměrů, zakomponovat,“ říká mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Další chyba strojvedoucího

„Je lepší si tyhle nedostatky připustit a pracovat na jejich odstranění, než je zbytečně popírat,“ přiznává člen prezidia Federace strojvůdců ČR David Votroubek. I druhá uzavřená nehoda má nakonec jasného viníka, a to strojvedoucího. Motorový vůz se v září srazil s protijedoucím nákladním vlakem v šumavské Kdyni. Motorák projel nádraží smykem přímo proti druhé lokomotivě. Dvacet lidí se zranilo.

„Strojvedoucí zvolil nesprávnou techniku brždění, nepoužil pískování. Přispívajícím faktorem nehody je travní porost na místě nehody a také to, že překročil nejvyšší dovolenou rychlost o dvacet kilometrů v hodině,“ vysvětluje generální inspektor Kučera.

Přispívající faktory k nehodě se rozložily mezi strojvedoucího kvůli rychlosti i na správu železnic kvůli zarostlým kolejím. Nakonec ale rozhodla neschopnost strojvedoucího najít rychlé řešení.