Vyšetřování nehod na železnici v Kdyni a Českém Brodě je u konce, vinu nesou strojvedoucí

3 minuty
Události: Drážní inspekce ukončila vyšetřování nehod vlaků u Českého Brodu a ve Kdyni
Zdroj: ČT24

Drážní inspekce v poslední době uzavřela vyšetřování dvou nehod z loňska, u kterých bylo nejsložitější označit viníka. Jde o srážky vlaků u Českého Brodu a ve Kdyni. U obou shledala příčinu na straně strojvedoucích, jistý vliv ale připsala také infrastruktuře.

Následky červencové nehody v Českém Brodě byly hrozivé, patrová jednotka CityElefant se zaklínila do posledního vagonu stojícího poštovního vlaku. Šestatřicet zraněných, mrtvý strojvedoucí. Vyšetřování ukázalo, že jeho smrt nemusela být následkem nehody.

„Utrpěl náhlou srdeční příhodu, což ovlivnilo jeho schopnost vnímat a jednat. Zřejmě před tou srážkou už nebyl schopný rozpoznávat úkony, které dělá,“ vysvětluje generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera.

Jenže vyšetřovatelé neprokázali, kdy přesně k infarktu došlo. Hlavní chybu udělal před místem nehody, u takzvaného oddílového návěstidla. To mu říká, že v nejbližším úseku, obvykle kilometru, před ním stojí jiný vlak.

Musí zastavit, ale pak se může rozjet a jet dál, a to tak, aby dokázal zastavit, a nejvýše stovkou. Drážní inspekce si vyžádala změnu, aby se jelo maximálně čtyřicítkou. „Je připravována revize příslušné vyhlášky, do které bychom mohli navrhované opatření, týkající se jízdy podle rozhledových poměrů, zakomponovat,“ říká mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Další chyba strojvedoucího

„Je lepší si tyhle nedostatky připustit a pracovat na jejich odstranění, než je zbytečně popírat,“ přiznává člen prezidia Federace strojvůdců ČR David Votroubek. I druhá uzavřená nehoda má nakonec jasného viníka, a to strojvedoucího. Motorový vůz se v září srazil s protijedoucím nákladním vlakem v šumavské Kdyni. Motorák projel nádraží smykem přímo proti druhé lokomotivě. Dvacet lidí se zranilo.

„Strojvedoucí zvolil nesprávnou techniku brždění, nepoužil pískování. Přispívajícím faktorem nehody je travní porost na místě nehody a také to, že překročil nejvyšší dovolenou rychlost o dvacet kilometrů v hodině,“ vysvětluje generální inspektor Kučera.

Přispívající faktory k nehodě se rozložily mezi strojvedoucího kvůli rychlosti i na správu železnic kvůli zarostlým kolejím. Nakonec ale rozhodla neschopnost strojvedoucího najít rychlé řešení.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Bradáčová se ujala funkce nejvyšší státní zástupkyně

Premiér Petr Fiala a ministr spravedlnosti Pavel Blažek (oba ODS) uvedli do funkce nejvyšší státní zástupkyně dosavadní pražskou vrchní žalobkyni Lenku Bradáčovou. Nahradila Igora Stříže, který rezignaci oznámil začátkem letošního ledna. Mezi priority Bradáčové bude patřit kriminalita dětí a mladistvých či sjednocování trestání. Ráda by také zredukovala počet stupňů v soustavě, uvedla.
09:58Aktualizovánopřed 17 mminutami

ÚS: Komise neporušila práva pozůstalých, když o střelbě na fakultě jednala neveřejně

Ústavní soud (ÚS) odmítl stížnost matky jedné z obětí střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy, která usilovala o možnost účastnit se zasedání sněmovní vyšetřovací komise. Vadilo jí, že jsou jednání neveřejná. Podle soudu ale komise práva pozůstalých neporušila. V usnesení poukázal na specifické postavení komise, která není soudním orgánem.
před 28 mminutami

Je poslední den pro podání papírového daňového přiznání

Úterý 1. dubna je posledním dnem pro podání přiznání k dani z příjmu za loňský rok v papírové podobě. Podatelny na daňových úřadech jsou otevřeny od 08:00 do 17:00. Kdo podává daňové přiznání v elektronické podobě, má čas do 2. května. Pro podání prostřednictvím daňového poradce je lhůta do 1. července. Lidem, kteří se opozdí s podáním o více než pět pracovních dnů, hrozí pokuta.
před 1 hhodinou

Evropská komise sbírá na STK údaje o vozech

Stanice technické kontroly musí od úterka plnit nové nařízení Evropské komise. U aut vyrobených po 1. lednu 2021 žádá zaslání dat o spotřebě, ujetých kilometrech, rychlosti a VIN kódu vozu. Stanice to mají posílat automaticky, řidiči nemusí udělat nic. Poskytnutí dat ale mohou odmítnout.
před 4 hhodinami

Evropa je připravena na odvetu za Trumpova cla, míní Kupka

Pro české výrobce by to tak zásadní zásah být nemusel, ale pro dodavatelský řetězec už to může být závažnější, připouští ministr dopravy Martin Kupka (ODS) v souvislosti s pětadvacetiprocentními cly, která chce americký prezident Donald Trump od dubna uvalit na dovoz aut a později i na automobilové díly. Evropa podle Kupky jedná a je připravena i na odvetné kroky, což je „řeč, na kterou je Donald Trump zvyklý,“ řekl v Interview ČT24.
před 5 hhodinami

Bez zabezpečení a za bílého dne. Firmy i přes zákaz instalují plakáty na mosty

Reklama, která nemá povolení a navíc ohrožuje řidiče. Na byznys kolem nelegálních billboardů nad dálnicemi a na to, co proti němu dělá stát, se zaměřují v novém vydání Reportérů +. Pro pořad natáčel Jan Moláček.
před 12 hhodinami

Soudce Kafka lákal peníze i z reportéra ČT

Soudce Roman Kafka, který byl v minulosti u mnoha nejzávažnějších kriminálních kauz včetně třeba metanolové aféry, záhadně zmizel. Jeho rodina i přátelé měli obavy, že se kvůli své práci mohl stát obětí zločinu. Pak ale nastal zvrat. Kafka se ze zahraničí ozval a tvrdil, že utíká před mafií, která ho roky vydírá a „chce jej zlikvidovat“. Pro Reportéry ČT, kteří pátrali po pozadí soudcova zmizení, natáčel Dalibor Bártek.
před 12 hhodinami

Reportéři ČT zkoumali pozadí uskupení Stačilo!

Členové KSČM se v letošních volbách objeví na kandidátkách koalice Stačilo!, které teprve loni na podzim založil Daniel Sterzik, který vystupuje jako blogger pod přezdívkou Vidlák. Reportéři ČT pátrali, kdo je v pozadí tohoto uskupení, kdo bude jeho volební kampaň financovat a co ze spojení budou mít sami komunisté. Natáčeli Václav Crhonek a Zuzana Černá.
před 13 hhodinami
Načítání...