Učte teď to, co je důležité, vzkazuje pedagogům školní inspekce. Zohlední to i v kontrolách

Učte teď to, co je důležité, vzkazuje pedagogům školní inspekce (zdroj: ČT24)

Učit to, co je důležité, zaměřit se na podstatné a vynechat zbytečné. Takové doporučení dostaly od svého resortu pro letošní rok školy. Pedagogové mají obsah přizpůsobit hlavně kvůli dopadům distanční výuky. Přesné dodržování vzdělávacích dokumentů nebude kontrolovat ani školní inspekce.

Učitelka základní školy na Lyčkově náměstí v Praze 8 Jana Kadlecová během září především zjišťovala, jak jsou na tom její žáci – co z loňska umí a co ne. A přemýšlí, jaké učivo je pro ně důležité a které může teď vynechat. Napříkad v češtině už má jasno. „Ve druhé třídě třeba začínat se slovními druhy není až tak nezbytné,“ přibližuje.

Největší potíže mají její žáci v psaní a hlavně ve čtení. To má proto přednost. „Jak tohle nenacvičíme, neuděláme, tak se nepohneme v gramotnosti v žádném dalším předmětu,“ vysvětluje.

Upravit obsah vzdělávání doporučilo školám ministerstvo. Chce, aby tak minimalizovaly negativní dopady dlouhé výuky na dálku. „Školní vzdělávací program nemáme finální. Neustále se obměňuje a předělává, protože kvalita je proces,“ konstatuje ředitel ZŠ Lyčkovo náměstí Jan Korda.

Ani školní inspekce proto letos nebude kontrolovat, jestli se žáci učí přesně to, co by měli. „Aby školy měly jistotu, že se skutečně mohou soustředit na jádrové učivo a mohou vynechávat věci ze školního vzdělávacího programu, které jsou nepodstatné a nebudou za to ze strany školní inspekce postihovány,“ říká ministr školství Robert Plaga (za ANO).

Inspektoři se zaměří na to, jak se pomáhá žákům s mezerami ve výuce

Inspektoři naopak při návštěvách škol budou zjišťovat, jestli své učební plány nějak upravily. „Budeme se zaměřovat na procesy, tedy na to, jak konkrétně se jednotlivé školy vypořádaly se situací po distanční výuce,“ přiblížila zástupkyně ředitele pražského inspektorátu ČŠI Jana Holá. „Co se jim podařilo probrat, co přesunují, co vynechávají, jak to bude organizováno mezi jednotlivými vzdělávacími obory,“ dodal ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.

Inspektoři se letos víc zaměří i na to, jak školy podporují žáky, kteří měli v průběhu distanční výuky potíže. Značné mezery v učivu totiž kvůli on-line výuce mělo na základních školách minimálně 14 500 žáků z prvního a 22 tisíc žáků z druhého stupně. Na středních školách pak osmnáct tisíc studentů.

Mezery ve výuce
Zdroj: ČT24