Únava jako příčina tragické železniční nehody? Podle indicií možná pracoval strojvedoucí mnohem déle, než směl

3 minuty
UDÁLOSTI: Měsíc po tragické srážce nákladních vlaků na Teplicku přicházejí první náznaky možných příčin
Zdroj: ČT24

Mnohem déle než povolených patnáct hodin zřejmě seděl podle informací České televize za ovládacím pultem lokomotivy strojvedoucí jednoho z vlaků, které se o Velikonocích čelně srazily na nádraží ve Světci na Teplicku. Dopravce – firma Orlen Unipetrol – ale jakékoli porušení zákona odmítla, o údajném několikanásobném překračování délky směn ale promluvil i další strojvedoucí. Oficiální závěr vyšetřování zatím není na světě. Drážní inspekce má na závěrečnou zprávu čas až do příštího roku.

Podle vedoucího odboru traťové dopravy Unipetrolu Viktora Kelnera nastoupil strojvedoucí, který zahynul při nehodě ve Světci, na směnu ve 3:00, tedy jedenáct a čtvrt hodiny před nehodou. Několik lidí z okolí zesnulého strojvedoucího však řeklo ČT, že byl v práci mnohem déle, nejméně od večera předchozího dne. Podle zdroje ČT dostala Drážní inspekce poznámky o skutečných směnách, které si strojvedoucí údajně vedl a v nichž jsou napsány jiné časy, než uvádí dopravce.

Ostatně i záznamy z kamer na nádraží v Ostravě-Svinově ukázaly dotyčného strojvedoucího, jak v deset hodin večer před nehodou seděl v lokomotivě Unipetrolu. Kelner tvrdí, že se tak zřejmě dopravoval do polských Zebrzydowic, kde podle něj směna začínala. „Pro nás měl nasmlouvanou směnu ze Zebrzydowic ve tři hodiny ráno,“ ujistil. Připustil ovšem, že „něco je potřeba v docházce upravit, protože to počítač neschroupe“.

Mluvčí Orlen Unipetrolu Pavel Kaidl sdělil, že strojvedoucí, který při nehodě zahynul, splňoval požadavky na odbornou a zdravotní způsobilost, podrobněji se však nevyjádřil.

Svědectví strojvedoucího: 39 hodin na lokomotivě

Vyšetřovatelům nehody ve Světci se přihlásil také kolega zesnulého strojvedoucího. Svoji totožnost nechtěl zveřejnit, zná ji však Česká televize i vyšetřovatelé.

Podle jeho tvrzení se u dopravce Orlen Unipetrol Doprava zásadním způsobem překračují předpisy. Místo povolených patnácti hodin prý strávil na lokomotivě až 39 hodin. Podle jeho písemného sdělení Drážní inspekci vedoucí odboru traťové dopravy Unipetrolu Viktor Kelner „tlačil na všechny dispečery na směně i na vedoucího dispečera (…), že se daný vlak musí za každých okolností odvézt z bodu A do bodu B nehledě na to, jak dlouho je strojvedoucí již v práci“. 

Sám Viktor Kelner však odmítl, že by nutil strojvedoucí pracovat přesčas. „To popírám. Nikdy žádný strojvedoucí nebyl v naší firmě potrestán za to, že si dal zákonnou přestávku, a proto dojel – plácnu – o deset hodin později,“ ujistil.

Svědek však na svém tvrzení trvá. Podle něj nepřišel trest bezprostředně, ale odmítnutí jet dál se odrazilo jinak. „Já jsem žádal, abych vystřídání měl, aby byly odpočinky a aby směny nebyly tak dlouhé. Tak mi neprodloužili smlouvu. Oni si zjistí, který strojvedoucí je ochoten to dělat. Který není ochoten to udělat, po dvanácti měsících skončí,“ prohlásil.

Dopravce Unipetrol Doprava vznikl hlavně proto, aby si společnost mohla sama vozit ropné produkty mezi svými rafinériemi. Od roku 2005 havaroval na severu Čech již třetí její nákladní vlak. Všechny nehody se staly jen pár kilometrů od sebe, při předchozích dvou v letech 2005 a 2015 ukázalo vyšetřování vždy na chybu strojvedoucího, který následně zemřel.

Drážní inspekce k poslednímu případu zatím mlčí a zřejmě se to ještě dlouho nezmění. „Tento případ je složitý, předpokládáme, že minimálně půl roku nám to vyšetřování bude trvat,“ uvedl generální inspektor Jan Kučera. Kromě něj se případem zabývá i policie – vyšetřuje ho jako obecné ohrožení z nedbalosti.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Pokud Babiš navrhne Turka na ministra, prezident Pavel by ho nejmenoval

Prezident Petr Pavel předpokládá, že premiér Andrej Babiš (ANO) na ministra životního prostředí čestného prezidenta Motoristů Filipa Turka nenavrhne. Pokud by ho navrhl, prezident by ho nejmenoval, ač to považuje za mimořádný krok. Uvedl to Hrad po Turkově schůzce s Pavlem. Podle předsedy Motoristů Petra Macinky Turek kandidátem na ministra zůstává. Babiš se chce s Turkem a Macinkou do Vánoc sejít, Pavlovi stanovisko řekne 6. ledna u novoročního oběda.
03:18Aktualizovánopřed 23 mminutami

Od ledna ubude na úřadech 322 míst, schválila vláda

Na úřadech ubude od začátku ledna 322 míst, schválila podle premiéra Andreje Babiše (ANO) vláda. Nejvíce míst ubude na úřadu vlády, ministerstvech financí a průmyslu, řekl po zasedání kabinetu. Jde podle něj teprve o první kolo, úspory se budou ještě hledat. Na začátku roku 2025 bylo úřednických míst 73 520. Aktuální návrh takzvané systemizace počítá pro letošní rok s číslem 73 352.
před 56 mminutami

Vlak v Roudnici opět poškodil trakční vedení, provoz je plně obnoven

V Roudnici nad Labem na Litoměřicku vlak během jízdy poškodil trakční vedení, v této stanici se to kvůli opravě mostu přímo nad tratí stává opakovaně. Na koridorové trati z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa před polednem stál provoz v úseku Hrobce – Roudnice nad Labem, zhruba ve 12:45 mohly dálkové a regionální vlaky místem projíždět po jedné koleji, vyplývá z informací Správy železnic a Českých drah. Provoz byl již dle Správy železnic plně obnoven.
před 1 hhodinou

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
před 2 hhodinami

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
před 3 hhodinami

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu fondu dopravní infrastruktury

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) připravený předchozím kabinetem. Novinářům to po jednání vlády řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Současná koalice návrh kritizovala kvůli jeho nesouladu s návrhem státního rozpočtu. Samotným návrhem rozpočtu na příští rok se vláda nezabývala.
před 4 hhodinami

Ministr Zůna se už nemá vyjadřovat k zahraničním otázkám, shodla se koalice

Ministr obrany Jaromír Zůna (za SPD) se bude napříště vyjadřovat k armádě a jejímu zabezpečení, zatímco postoje vlády k zahraničním otázkám včetně toho k Ukrajině bude sdělovat premiér Andrej Babiš (ANO). Dohodla se na tom koaliční rada ANO, SPD a Motoristů, oznámil místopředseda SPD Radim Fiala. Šlo o reakci na Zůnovy páteční výroky. Muniční iniciativu, ke které se Zůna v pátek také vyjádřil, projedná sedmého ledna Bezpečnostní rada státu.
před 5 hhodinami

Nová vláda chce na provozu ministerstev ušetřit pět procent

Noví ministři navrhují rušení neobsazených míst a konec některých úředníků na svých resortech. Škrty má v pondělí schvalovat vláda. Podle odborů ale dosavadní postup zatím plně neodpovídá zákonným požadavkům. Kritiku vzbuzují například kroky předsedy Motoristů Petra Macinky. Vláda ANO, SPD a Motoristů chce podle premiéra Andreje Babiše (ANO) na provozu ministerstev ušetřit pět procent.
06:00Aktualizovánopřed 5 hhodinami
Načítání...