Mnohem déle než povolených patnáct hodin zřejmě seděl podle informací České televize za ovládacím pultem lokomotivy strojvedoucí jednoho z vlaků, které se o Velikonocích čelně srazily na nádraží ve Světci na Teplicku. Dopravce – firma Orlen Unipetrol – ale jakékoli porušení zákona odmítla, o údajném několikanásobném překračování délky směn ale promluvil i další strojvedoucí. Oficiální závěr vyšetřování zatím není na světě. Drážní inspekce má na závěrečnou zprávu čas až do příštího roku.
Únava jako příčina tragické železniční nehody? Podle indicií možná pracoval strojvedoucí mnohem déle, než směl
Podle vedoucího odboru traťové dopravy Unipetrolu Viktora Kelnera nastoupil strojvedoucí, který zahynul při nehodě ve Světci, na směnu ve 3:00, tedy jedenáct a čtvrt hodiny před nehodou. Několik lidí z okolí zesnulého strojvedoucího však řeklo ČT, že byl v práci mnohem déle, nejméně od večera předchozího dne. Podle zdroje ČT dostala Drážní inspekce poznámky o skutečných směnách, které si strojvedoucí údajně vedl a v nichž jsou napsány jiné časy, než uvádí dopravce.
Ostatně i záznamy z kamer na nádraží v Ostravě-Svinově ukázaly dotyčného strojvedoucího, jak v deset hodin večer před nehodou seděl v lokomotivě Unipetrolu. Kelner tvrdí, že se tak zřejmě dopravoval do polských Zebrzydowic, kde podle něj směna začínala. „Pro nás měl nasmlouvanou směnu ze Zebrzydowic ve tři hodiny ráno,“ ujistil. Připustil ovšem, že „něco je potřeba v docházce upravit, protože to počítač neschroupe“.
Mluvčí Orlen Unipetrolu Pavel Kaidl sdělil, že strojvedoucí, který při nehodě zahynul, splňoval požadavky na odbornou a zdravotní způsobilost, podrobněji se však nevyjádřil.
Svědectví strojvedoucího: 39 hodin na lokomotivě
Vyšetřovatelům nehody ve Světci se přihlásil také kolega zesnulého strojvedoucího. Svoji totožnost nechtěl zveřejnit, zná ji však Česká televize i vyšetřovatelé.
Podle jeho tvrzení se u dopravce Orlen Unipetrol Doprava zásadním způsobem překračují předpisy. Místo povolených patnácti hodin prý strávil na lokomotivě až 39 hodin. Podle jeho písemného sdělení Drážní inspekci vedoucí odboru traťové dopravy Unipetrolu Viktor Kelner „tlačil na všechny dispečery na směně i na vedoucího dispečera (…), že se daný vlak musí za každých okolností odvézt z bodu A do bodu B nehledě na to, jak dlouho je strojvedoucí již v práci“.
Sám Viktor Kelner však odmítl, že by nutil strojvedoucí pracovat přesčas. „To popírám. Nikdy žádný strojvedoucí nebyl v naší firmě potrestán za to, že si dal zákonnou přestávku, a proto dojel – plácnu – o deset hodin později,“ ujistil.
Svědek však na svém tvrzení trvá. Podle něj nepřišel trest bezprostředně, ale odmítnutí jet dál se odrazilo jinak. „Já jsem žádal, abych vystřídání měl, aby byly odpočinky a aby směny nebyly tak dlouhé. Tak mi neprodloužili smlouvu. Oni si zjistí, který strojvedoucí je ochoten to dělat. Který není ochoten to udělat, po dvanácti měsících skončí,“ prohlásil.
Dopravce Unipetrol Doprava vznikl hlavně proto, aby si společnost mohla sama vozit ropné produkty mezi svými rafinériemi. Od roku 2005 havaroval na severu Čech již třetí její nákladní vlak. Všechny nehody se staly jen pár kilometrů od sebe, při předchozích dvou v letech 2005 a 2015 ukázalo vyšetřování vždy na chybu strojvedoucího, který následně zemřel.
Drážní inspekce k poslednímu případu zatím mlčí a zřejmě se to ještě dlouho nezmění. „Tento případ je složitý, předpokládáme, že minimálně půl roku nám to vyšetřování bude trvat,“ uvedl generální inspektor Jan Kučera. Kromě něj se případem zabývá i policie – vyšetřuje ho jako obecné ohrožení z nedbalosti.