Začala oprava tratě u Brandýsa nad Orlicí, v květnu bude frekventovaný úsek už jen jednokolejný

Začala modernizace železniční trati mezi Ústím a Brandýsem nad Orlicí. Potrvá dva roky a je jednou z hlavních příčin, proč jezdí část vlaků Praha–Brno čtvrtým týdnem odklonem po pomalejší trati přes Havlíčkův Brod. Od příštího týdne bude mezi Brandýsem a Ústím uzavřena jedna traťová kolej, cestující potom musí počítat se zpožděními. Kvůli výluce se ale již změnil jízdní řád, ve kterém vznikla pro průjezd rozkopaným úsekem větší rezerva.

Z Brandýsa nad Orlicí do Ústí nad Orlicí jezdily dosud vlaky – které se ještě o několik minut dříve řítily až stošedesátkou – rychlostí 80 až 85 kilometrů za hodinu. „Tento úsek v minulosti neprošel žádnou modernizací. Investice je nutná pro zachování potřebných parametrů železniční infrastruktury,“ podotkl při oficiálním zahájení prací generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Protože se trať vine údolím Tiché Orlice, vlaky budou zpomalovat i po roce 2023, kdy vše skončí, ale jen na 110 kilometrů za hodinu. Správa železnic vymění koleje, trakční vedení a jeho sloupy, mosty i zabezpečovací zařízení. Zastávka v Brandýse nad Orlicí, kde musí cestující zatím přecházet koleje, když chtějí nastupovat do vlaku ve směru do Ústí, dostane zcela novou podobu, navíc se poněkud posune na východ. Druhou zastávku v úseku – Bezpráví – se rozhodla Správa železnic zrušit.

Provoz vlaků začne výluka výrazně narušovat hned na začátku května, kdy se zavře jedna ze dvou traťových kolejí. Úvodní etapa bude nejnáročnější, protože vlaky budou jezdit jednokolejně v celé trase mezi Brandýsem a Ústím nad Orlicí. Do konce roku ale bude v novém druhá kolej mezi Ústím nad Orlicí a zrušenou zastávkou Bezpráví, kde vznikne výhybna. Díky ní potom bude možné zkrátit jednokolejný úsek zhruba na polovinu.

Správa slibuje, že práce budou mít minimální dopad na životní prostředí a neovlivní ani cyklostezku, která vede podél kolejí. Například koleje vymění dělníci bez zásahů do okolí a nebudou snášet kolejový rošt.

S opravou úseku železničáři dlouho váhali, v minulosti se diskutovalo i o jeho zrušení a přeložení. Nyní modernizace oficiálně odstartovala, což zaručuje budoucnost stávající trati. Se stavbou přímější trati Správa železnic ale také počítá, díky tomu budou mezi Chocní a Ústím nad Orlicí k dispozici v součtu čtyři koleje. „Po plánované výstavbě nové trati bude (stávající) sloužit zejména pro regionální a nákladní dopravu,“ ozřejmil Jiří Svoboda.

Od 6. dubna platí upravený jízdní řád, který prodloužil jízdní řády vlaků na trati Praha – Česká Třebová, na které leží Brandýs i Ústí nad Orlicí. Mají tedy větší rezervu na průjezd rozkopaným úsekem. Významná část vlaků – expresní spoje Českých drah i RegioJetu na trase Praha–Brno jsou odkloněné přes Havlíčkův Brod. Příčinou toho není jen výluka na Orlickoústecku, ale také připravovaná rekonstrukce trati na Blanensku, kde budou v příštím roce uzavřeny obě koleje.

Nyní opravovaný úsek je součástí I. a také III. tranzitního železničního koridoru – první vede z Děčína přes Prahu, Českou Třebovou a Brno do Břeclavi, třetí z Chebu do Mostů u Jablunkova. Většina trasy obou koridorů již prošla modernizací. V současnosti se pracuje také v pardubickém železničním uzlu, který je součástí obou koridorů, v Berouně a mezi pražským Smíchovem a Radotínem, kudy  vede třetí koridor. Zbývá ještě opravit zbytek trati z Prahy do Berouna, na prvním koridoru také kralupské nádraží a přilehlý úsek k Nelahozevsi a čeká se také na modernizaci ostravského železničního uzlu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Řidiče v Praze čekají další omezení

Praha investuje příští rok do dopravy zhruba 10,5 miliardy korun. Jde o nejvýraznější položku v rozpočtu hlavního města. Nejvíc peněz spolkne trasa metra D, vzniknou ale i nové tramvajové tratě či mosty. Pro řidiče to bude znamenat další omezení.
před 10 mminutami

Platy ve státní sféře porostou podle Babiše i v rozpočtovém provizoriu

Platy učitelů, policistů, vojáků, úředníků a dalších státních zaměstnanců by od ledna mohly vzrůst i přesto, že Česko bude od začátku roku v rozpočtovém provizoriu. V rozhovoru pro ČT to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Provizorium přitom umožňuje vládě utratit každý měsíc jen dvanáctinu výdajů z předchozího roku. Třeba budoucí ministr školství Robert Plaga (za ANO) plánuje tarifní platy učitelů zvýšit od ledna o sedm procent. Stejný nárůst pro ně schválila na podzim i vláda Petra Fialy (ODS).
před 24 mminutami

SOCDEM povede dosavadní místopředseda Nedvěd

Předsedou sociálních demokratů zvolil mimořádný on-line sjezd SOCDEM dosavadního místopředsedu Jiřího Nedvěda. Porazil Petra Pavlíka, který chtěl spolu s expremiérem Vladimírem Špidlou dovést stranu do řádného sjezdu v příštím roce. Bývalá předsedkyně strany Jana Maláčová popřála Nedvědovi, aby naplnil její sny. Směřování strany řešili na sjezdu i komunisté, předsedkyní dál zůstává Kateřina Konečná.
04:27Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Babiš: Evropská komise musí najít jiné způsoby financování Ukrajiny

Evropská komise musí najít jiné způsoby financování Ukrajiny, Česko nebude za nic ručit, řekl designovaný premiér Andrej Babiš (ANO). Strany končící vlády výrok označily za ostudu i nebezpečný obrat zahraniční politiky. Finančními potřebami Kyjeva v letech 2026 a 2027 se bude zabývat summit EU, který začne příští čtvrtek. Komise pro jednání navrhla dvě možnosti, první je půjčka od Unie, druhou reparační půjčka zajištěná zmrazenými ruskými aktivy.
12:09Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Turek bude brzy moct požádat o schůzku s prezidentem, řekl Šťastný

Poslanec Motoristů Filip Turek je v domácím léčení, v pondělí má kontrolu v nemocnici a Motoristé věří, že velmi brzy bude moct požádat o schůzku s prezidentem Petrem Pavlem. Televizi Nova to sdělil předseda poslaneckého klubu Motoristů Boris Šťastný. Strana podle něj nadále předpokládá, že Turek bude ministrem životního prostředí.
před 6 hhodinami

Fiala doufá, že se příští vláda nechá přesvědčit o významu muniční iniciativy

Premiér v demisi Petr Fiala (ODS) doufá, že se nastupující kabinet ANO, SPD a Motoristů nechá přesvědčit o významu české muniční iniciativy a bude v ní nějakým způsobem pokračovat. Kritiku iniciativy, která zajišťuje velkorážovou munici pro Ukrajinu čelící ruské vojenské invazi, pokládá za mimořádně nezodpovědnou. Iniciativa je dle něj unikátní a v zahraničí oceňovaná věc, kterou by byla chyba zničit. Bude prý škoda, pokud nová vláda zruší důchodovou reformu a další kroky končící vlády, jako třeba nákup amerických letounů F-35.
06:42Aktualizovánopřed 13 hhodinami

PŘEHLEDNĚ: Změny v regionální dopravě s novými jízdními řády

S novými jízdními řády čeká cestující od neděle 14. prosince v krajích řada novinek. Dopravci zpravidla přidávají spoje, upravují návaznost spojení či nasazují modernější vozidla. Některé regiony zdražují či zavádějí nové typy jízdného.
před 13 hhodinami

Města plánují na příští rok deficitní rozpočty, realita může být jiná

Města po celém Česku schvalují návrhy rozpočtů pro příští rok. I tentokrát mají ta největší v plánu hospodařit většinou se schodky. U Prahy a všech sedmadvaceti statutárních měst je schválený nebo navržený deficit dohromady přes 21 miliard korun. Realita se proti schválenému rozpočtu u měst často dost liší. Radnice tak třeba peníze neutratí a končí v plusu nebo na nule. Za přebytky na účtech je opakovaně kritizuje ministerstvo financí.
před 14 hhodinami
Načítání...