Kvůli koronaviru chodili loni Češi do obchodu méně, utratili však víc peněz, vyplývá z analýzy

Události ČT: Jak se změnilo nákupní chování Čechů v době covidu? (zdroj: ČT24)

Češi loni kvůli pandemii koronaviru vynechali zhruba každou desátou návštěvu obchodů, průměrnou útratu ale zvýšili meziročně o 17 procent na 351 korun. Tržby rychloobrátkového zboží ve srovnání s rokem 2019 vzrostly o 5,6 procenta. Lidé kvůli obavám z nákazy začali více nakupovat na internetu, týká se to i potravin. Vyplývá to z analýzy společnosti NielsenIQ.

Tržby v maloobchodě podle ředitele firmy NielsenIQ Karla Týry na začátku loňského roku rostly o tři procenta, stejně jako v uplynulých letech. S první vlnou koronaviru nastala panika, lidé měli potřebu se předzásobit a tržby stouply o 21 procent.

„Luštěniny a rýže jsou ty položky, které zákazníci vykoupili. Ještě včera byly regály plné, ale už večer mizely ty levnější varianty, dnes ráno a odpoledne mizely i ty dražší,“ uvedla loni na konci února tehdejší mluvčí hypermarketů Globus Rita Gabrielová. „Panické nákupy se staly symbolem první vlny,“ vzpomíná mluvčí Tesca Václav Koukolíček.

Celkový vývoj v roce 2020 – hlavní indikátory českého maloobchodu
Zdroj: NielsenIQ

V dalších vlnách bylo podle Týry nákupní chování Čechů podobné. „V období restrikcí ještě více, o patnáct až dvacet procent, omezovali návštěvy obchodů, nákupy více plánovali a za jeden nákup utratili částku větší zhruba o 25 až 30 procent,“ řekl.

Dařilo se hlavně velkým obchodům

Z kamenných obchodů se loni nejlépe dařilo supermarketům a diskontům, tržby jim meziročně vzrostly o osm procent. Hypermarkety zaznamenaly nárůst asi o pět procent. Méně se naopak dařilo drogeriím, které mají stejně jako potraviny výjimku ze zákazu maloobchodního prodeje.

Tržby v prodejnách s drogistickým zbožím stouply ve srovnání s rokem 2019 jen o zhruba dvě procenta. Podle Týry to bylo dáno tím, že lidé raději dělali jeden velký nákup a drogerii tak nakupovali právě v supermarketech. 

Supermarkety a diskonty získaly v roce 2020 nejvíce (změna tržeb v %)
Zdroj: NielsenIQ

Spotřebitelské chování je podle ředitele NielsenIQ podobné i v letošním lednu a únoru. Češi i nadále chodí do obchodu méně často, zároveň však stále dělají spíš větší nákupy. 

Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáše Prouzy se dá i v následujících měsících očekávat, že se bude prodlužovat doba strávená v obchodech, spíš než by masivně rostla frekvence nákupů. Podle něj během pandemie zmizely společné rodinné nákupy, nyní se tak nedá odhadovat, zda se lidé k tomuto trendu vrátí.  

Leden a únor 2021 pokračují v nastoleném trendu
Zdroj: NielsenIQ

Prouza: Většina zákazníků se chová zodpovědně

Podle Prouzy zůstaly obchody i v extrémních podmínkách stabilním pilířem v zásobování a dokázaly poskytnout dostupnost potřebného zboží. Díky velkým investicím a také provozní flexibilitou dokázaly ochránit zaměstnance i zákazníky před nákazou, řekl. Odkázal na nezávislou analýzu profesora Omara Šerého z letošního února, která nenašla v žádném z 52 vzorků odebraných v prodejnách virus SARS-CoV-2.

Analýza se podle něj zaměřila například na madla eskalátorů, tlačítka ve výtazích, nákupní vozíky, vzduch či ruce pokladních. „Vděčíme za to jak obrovským investicím, tak i zodpovědnému chování naprosté většiny zákazníků a rovněž detailně propracovanému pandemickému plánu. Ten jsme vypracovali po první vlně v létě loňského roku ve spolupráci s hlavní hygieničkou a dalšími odborníky. Šlo o jediný materiál svého druhu,“ uvedl Prouza.

Lidé více nakupují on-line

Pandemie v Česku zvýšila zájem o on-line nakupování, a to i v případě potravin. Meziroční růst tržeb v e-shopech se zvýšil o polovinu. „V řadě případů se on-line obchodování stane do budoucna dominantnější, což ovšem neznamená, že by kamenné obchody zmizely. Lidé mají rádi, když si některé zboží mohou prohlédnout a vyzkoušet si jej,“ připomněl Prouza.

Nákup přes internet a on-line nákupy včetně potravin (změna tržeb v potravinářských a drogistických kategoriích v %)
Zdroj: NielsenIQ

Spolu s tím, jak Češi zůstávali v průběhu roku 2020 zavřeni doma, se změnily i jejich potřeby a to, co nakupují. Uzavření restaurací se promítlo do růstu produktů jak v oblasti kuchyňského náčiní, tak surovin na vaření, v obou případech šlo o nárůst o patnáct procent. 

Rostla ale také potřeba udržovat domácnost v čistotě, kategorie jako čističe toalet, mopy, čističe na podlahy nebo utěrky tak zaznamenaly meziroční nárůst o deset až dvacet procent. Nejvíce ale akceleroval růst výrobků zaměřených na dezinfekci domácnosti, právě toto zboží zvýšilo tržby o téměř 120 procent. 

Dopad vládních restrikcí lze pozorovat i v prodeji dalších položek – téměř na dvojnásobek se zvýšil zájem o popcorn, vzrostly také útraty za těhotenské testy. Naopak se snížil zájem o kosmetiku a deodoranty.

Maloobchodní tržby v Česku kromě prodejů aut loni poprvé od roku 2012 meziročně klesly, a to bez očištění o sezonní vlivy o 0,6 procenta. Vyplývá to z údajů, které začátkem února zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ). S očištěním loňské tržby v maloobchodě klesly o 0,9 procenta.

Některé obchody se uzavřely definitivně

V době nejtvrdších opatření jsou v Česku otevřené pouze potraviny, drogerie, lékárny nebo čerpací stanice. Některým obchodům, které se musely uzavřít úplně, klesly tržby na nulu. Řada podnikatelů už své provozovny uzavřela, někteří stále bojují o přežití. 

Například společnost Blažek, která šije pánské obleky, se dostala do insolvence s téměř devadesátimilionovými dluhy. „Za loňský rok jsme přišli na tržbách o víc jak 250 milionů korun, to je prostě zdrcující. Jsme v procesu reorganizace, zavázali jsme se, že v rámci provozu po dobu následujících tří let splatíme 25 milionů závazků našim partnerům,“ řekl majitel firmy Ladislav Blažek. 

Ve finančních problémech jsou i obchody, které jsou navázány na cestovní ruch, například suvenýry. Ty ale nemá kdo kupovat, tržby těmto provozovnám klesly o 95 procent.  „V tomto roce fungujeme z vlastních prostředků, to znamená, že my jako majitelé společnost dotujeme. Víme, že bez podpory nepřežijeme,“ uvedl majitel Local Artists Martin Hřebout.