Kvůli koronaviru chodili loni Češi do obchodu méně, utratili však víc peněz, vyplývá z analýzy

8 minut
Události ČT: Jak se změnilo nákupní chování Čechů v době covidu?
Zdroj: ČT24

Češi loni kvůli pandemii koronaviru vynechali zhruba každou desátou návštěvu obchodů, průměrnou útratu ale zvýšili meziročně o 17 procent na 351 korun. Tržby rychloobrátkového zboží ve srovnání s rokem 2019 vzrostly o 5,6 procenta. Lidé kvůli obavám z nákazy začali více nakupovat na internetu, týká se to i potravin. Vyplývá to z analýzy společnosti NielsenIQ.

Tržby v maloobchodě podle ředitele firmy NielsenIQ Karla Týry na začátku loňského roku rostly o tři procenta, stejně jako v uplynulých letech. S první vlnou koronaviru nastala panika, lidé měli potřebu se předzásobit a tržby stouply o 21 procent.

„Luštěniny a rýže jsou ty položky, které zákazníci vykoupili. Ještě včera byly regály plné, ale už večer mizely ty levnější varianty, dnes ráno a odpoledne mizely i ty dražší,“ uvedla loni na konci února tehdejší mluvčí hypermarketů Globus Rita Gabrielová. „Panické nákupy se staly symbolem první vlny,“ vzpomíná mluvčí Tesca Václav Koukolíček.

Celkový vývoj v roce 2020 – hlavní indikátory českého maloobchodu
Zdroj: NielsenIQ

V dalších vlnách bylo podle Týry nákupní chování Čechů podobné. „V období restrikcí ještě více, o patnáct až dvacet procent, omezovali návštěvy obchodů, nákupy více plánovali a za jeden nákup utratili částku větší zhruba o 25 až 30 procent,“ řekl.

Dařilo se hlavně velkým obchodům

Z kamenných obchodů se loni nejlépe dařilo supermarketům a diskontům, tržby jim meziročně vzrostly o osm procent. Hypermarkety zaznamenaly nárůst asi o pět procent. Méně se naopak dařilo drogeriím, které mají stejně jako potraviny výjimku ze zákazu maloobchodního prodeje.

Tržby v prodejnách s drogistickým zbožím stouply ve srovnání s rokem 2019 jen o zhruba dvě procenta. Podle Týry to bylo dáno tím, že lidé raději dělali jeden velký nákup a drogerii tak nakupovali právě v supermarketech. 

Supermarkety a diskonty získaly v roce 2020 nejvíce (změna tržeb v %)
Zdroj: NielsenIQ

Spotřebitelské chování je podle ředitele NielsenIQ podobné i v letošním lednu a únoru. Češi i nadále chodí do obchodu méně často, zároveň však stále dělají spíš větší nákupy. 

Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáše Prouzy se dá i v následujících měsících očekávat, že se bude prodlužovat doba strávená v obchodech, spíš než by masivně rostla frekvence nákupů. Podle něj během pandemie zmizely společné rodinné nákupy, nyní se tak nedá odhadovat, zda se lidé k tomuto trendu vrátí.  

Leden a únor 2021 pokračují v nastoleném trendu
Zdroj: NielsenIQ

Prouza: Většina zákazníků se chová zodpovědně

Podle Prouzy zůstaly obchody i v extrémních podmínkách stabilním pilířem v zásobování a dokázaly poskytnout dostupnost potřebného zboží. Díky velkým investicím a také provozní flexibilitou dokázaly ochránit zaměstnance i zákazníky před nákazou, řekl. Odkázal na nezávislou analýzu profesora Omara Šerého z letošního února, která nenašla v žádném z 52 vzorků odebraných v prodejnách virus SARS-CoV-2.

Analýza se podle něj zaměřila například na madla eskalátorů, tlačítka ve výtazích, nákupní vozíky, vzduch či ruce pokladních. „Vděčíme za to jak obrovským investicím, tak i zodpovědnému chování naprosté většiny zákazníků a rovněž detailně propracovanému pandemickému plánu. Ten jsme vypracovali po první vlně v létě loňského roku ve spolupráci s hlavní hygieničkou a dalšími odborníky. Šlo o jediný materiál svého druhu,“ uvedl Prouza.

Lidé více nakupují on-line

Pandemie v Česku zvýšila zájem o on-line nakupování, a to i v případě potravin. Meziroční růst tržeb v e-shopech se zvýšil o polovinu. „V řadě případů se on-line obchodování stane do budoucna dominantnější, což ovšem neznamená, že by kamenné obchody zmizely. Lidé mají rádi, když si některé zboží mohou prohlédnout a vyzkoušet si jej,“ připomněl Prouza.

Nákup přes internet a on-line nákupy včetně potravin (změna tržeb v potravinářských a drogistických kategoriích v %)
Zdroj: NielsenIQ

Spolu s tím, jak Češi zůstávali v průběhu roku 2020 zavřeni doma, se změnily i jejich potřeby a to, co nakupují. Uzavření restaurací se promítlo do růstu produktů jak v oblasti kuchyňského náčiní, tak surovin na vaření, v obou případech šlo o nárůst o patnáct procent. 

Rostla ale také potřeba udržovat domácnost v čistotě, kategorie jako čističe toalet, mopy, čističe na podlahy nebo utěrky tak zaznamenaly meziroční nárůst o deset až dvacet procent. Nejvíce ale akceleroval růst výrobků zaměřených na dezinfekci domácnosti, právě toto zboží zvýšilo tržby o téměř 120 procent. 

Dopad vládních restrikcí lze pozorovat i v prodeji dalších položek – téměř na dvojnásobek se zvýšil zájem o popcorn, vzrostly také útraty za těhotenské testy. Naopak se snížil zájem o kosmetiku a deodoranty.

Maloobchodní tržby v Česku kromě prodejů aut loni poprvé od roku 2012 meziročně klesly, a to bez očištění o sezonní vlivy o 0,6 procenta. Vyplývá to z údajů, které začátkem února zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ). S očištěním loňské tržby v maloobchodě klesly o 0,9 procenta.

Některé obchody se uzavřely definitivně

V době nejtvrdších opatření jsou v Česku otevřené pouze potraviny, drogerie, lékárny nebo čerpací stanice. Některým obchodům, které se musely uzavřít úplně, klesly tržby na nulu. Řada podnikatelů už své provozovny uzavřela, někteří stále bojují o přežití. 

Například společnost Blažek, která šije pánské obleky, se dostala do insolvence s téměř devadesátimilionovými dluhy. „Za loňský rok jsme přišli na tržbách o víc jak 250 milionů korun, to je prostě zdrcující. Jsme v procesu reorganizace, zavázali jsme se, že v rámci provozu po dobu následujících tří let splatíme 25 milionů závazků našim partnerům,“ řekl majitel firmy Ladislav Blažek. 

Ve finančních problémech jsou i obchody, které jsou navázány na cestovní ruch, například suvenýry. Ty ale nemá kdo kupovat, tržby těmto provozovnám klesly o 95 procent.  „V tomto roce fungujeme z vlastních prostředků, to znamená, že my jako majitelé společnost dotujeme. Víme, že bez podpory nepřežijeme,“ uvedl majitel Local Artists Martin Hřebout. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Obrana je prioritou. Otázkou je, jak prostředky navýšit, shodli se ekonomové v Devadesátce

Na zvyšování výdajů na obranu na tři procenta HDP by se měli shodnout politici a pak lze hledat cestu k dosažení, uvedla v 90’ ČT24 ekonomka a členka Národní ekonomické rady vlády Helena Horská. Hlavní ekonom Deloitte a poradce prezidenta David Marek zmínil, že otázka nestojí na tom, jestli si to může Česko dovolit. Ředitel Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu ČR Jiří Hynek míní, že se prostředky musí plánovat dlouhodobě. Bývalý náčelník Generálního štábu Armády ČR Jiří Šedivý zmínil, že právě čas a finance jsou dva vstupy, které by měly být dodrženy, v minulosti tomu tak podle něj ale nebylo.
před 1 mminutou

Povinné registrace na cestu do Británie budou otevřené od středy

Čeští turisté, stejně jako ostatní občané Evropské unie budou od 2. dubna potřebovat při krátkodobé návštěvě Velké Británie elektronickou cestovní registraci (ETA). On-line žádosti lze s pomocí aplikace nebo oficiálních internetových stránek podávat od středy 5. března, uvedl v pondělí na síti X britský velvyslanec v Česku Matt Field.
před 15 mminutami

Reportéři ČT se zblízka podívali na kauzu Motol

Údajné úplatky z miliardových zakázek i desátky od bufetářky nebo řemeslníků – bývalý ředitel Fakultní nemocnice v Motole Miloslav Ludvík a jeho náměstek Pavel Budinský si podle kriminalistů měli říct o desítky milionů firmám, které s institucí chtěly spolupracovat. Policie to po rozsáhlé razii oznámila před týdnem. Obviněných je vedle manažerů dalších patnáct lidí. Jak motolský systém fungoval, zkoumali Reportéři ČT.
před 1 hhodinou

Flexibilita a udržitelnost. Generace Z mění pracovní trh

Asi pětinu populace tvoří generace Z, která vyrostla už v digitálním světě. Lidé, kteří se narodili od druhé poloviny devadesátých let zhruba do roku 2010 přicházejí na pracovní trh. V době stále relativně nízké nezaměstnanosti se tak firmy musí připravit na nové požadavky, aby je nalákaly. Podle personalistů není mzda to hlavní, podle čeho se generace Z rozhoduje. Je to smysluplnost, flexibilita nebo vyváženost pracovního a osobního života. Jde také o generaci, která odmítá zažitou hierarchii. Už při nástupu do práce je pro ni důležité také to, jestli je firma společensky udržitelná.
před 2 hhodinami

Patří pacient do nemocnice nebo do sociálních služeb? Pomoci by měla novela

Skloubení péče o některé pacienty bývá složité. Zvlášť v případech, kdy se přestávají léčit a přesouvají se do sociální péče. Nově by měla pomoci novela, která zavádí sociálně-zdravotní služby. Platí od 1. března. Některé nemocnice vedou právě u takových pacientů spory s pojišťovnami.
před 3 hhodinami

Náměstkyně Komrsková chtěla odvolat šéfa Pražských služeb. Odbory vyhlásily stávkovou pohotovost

Největší odborová organizace působící v Pražských službách (PSAS) vyhlásila stávkovou pohotovost kvůli postupu náměstkyně primátora Jany Komrskové (Piráti), která se opakovaně snažila odvolat ředitele městské odpadové firmy Patrika Romana kvůli údajnému střetu zájmů. Předseda odborové organizace ZO DOSIA Miloslav Jukl oslovil dopisem vedení města. Dozorčí rada firmy v pondělí o Romanově odvolání hlasovala a neschválila ho.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Češi po roztržce v Oválné pracovně posílají na pomoc Ukrajině více peněz

Páteční konflikt mezi prezidenty Ukrajiny a USA Volodymyrem Zelenským a Donaldem Trumpem rozproudil zájem Čechů pomáhat Ukrajině. Na její podporu proudí víc peněz než v předchozích dnech, a to násobně. Den po hádce státníků překonala sedmdesát milionů korun sbírka na vrtulník Black Hawk. Složilo se na něj přes dvacet tisíc dárců. Kyjev by ho mohl dostat v řádu měsíců.
před 10 hhodinami

Profesor přišel o sluch. Díky implantátu může opět učit

Profesor Emanuel Nečas je uznávaný odborník. Když ale přestával slyšet, jeho kontakt se studenty byl stále omezenější. Loni v květnu dostal kochleární implantát a jeho svět se zcela změnil. Zpočátku slyšel jen šum a změť zvuků, teď už rozumí i mluvenému slovu a díky tomu se vrátil do práce a výuky na 1. lékařské fakultě Univerzity Karlovy. Mezinárodní den sluchu upozorňuje, že se střední nebo těžkou vadou sluchu se ročně narodí více než tisíc dětí. Právě u nich lékaři apelují, aby rodiče a pediatři na nic nečekali. Pro úspěšnou rehabilitaci třeba s kochleárním implantátem je totiž potřeba co nejrychlejší zákrok.
před 11 hhodinami
Načítání...