Uzavření divadel přineslo nové zkušenosti, on-line zážitek ale není autentický, říkají umělci

Kvůli protikoronavirovým opatřením se loni v březnu začala uzavírat divadla. Navzdory krátkému podzimnímu rozvolnění se tak na většinu uplynulého roku rozloučila s živým publikem. Rychle se ale začala přizpůsobovat situaci, a to přesunem do on-line prostoru. Vznikly nové záznamy představení, ale také dosud neobvyklé formáty. Kontakt s diváky však umělcům chybí. On-line divadlo je jako dort bez cukru, někomu tam chybí ta chuť, říká herečka libereckého Divadla F. X. Šaldy Eliška Jansová.

Jedním z divadelních průkopníků internetového vysílání se v Česku stal soubor Cirk La Putyka. Vysílání odstartoval začátkem března. Záhy se začala přidávat další divadla. „Abychom pozvedli náladu a nepodléhali všeobecnému stresu, domluvili jsme se, že budeme během neočekávaného volna organizovat alespoň živé přenosy,“ uvedlo tehdy Divadlo Kampa.

Hned první měsíc pandemie začali divákům nabízet on-line svá představení také herci ostravského Divadla Mír. „Vlastně nám nic jiného nezbývalo. Jako jediné ostravské ryze komerční divadlo jsme totiž zhruba z devadesáti procent finančně závislí na příjmech ze vstupného,“ řekl mluvčí Jan Lipovský. „Rozhodli jsme se přistoupit k této krizi spíše jako k příležitosti vytvořit něco nového,“ dodal.

Po opětovném uzavření kvůli epidemické situaci hledalo nové cesty k divákovi také ústecké Činoherní studio. Stream zahájilo na konci roku. „On-line premiéru v přímém přenosu měla Heda Gablerová, natočili jsme Sen noci svatojánské a Malého prince a do prostředí on-line jsme tyto záznamy uvolnili mezi vánočními svátky. Natočili jsme zvukový záznam Konference ve Wannsee a v den výročí, 20. ledna, ho pustili on-line. Ohlasy byly příznivé,“ vypočítal mluvčí divadla Petr Kuneš.

S natáčením ale ještě ústečtí herci nekončí. On-line plánují vysílat i v budoucnu, a to do té doby, než bude bude možné hrát opět pod střechou divadla.

Hercům chybí kontakt s publikem, práce s kamerou je jiná zkušenost

Divadelníci se museli ovšem vypořádávat s tím, jak přenést divákovi zážitek z jeviště prostřednictvím obrazovek. Ačkoliv hercům tento způsob komunikace alespoň do jisté míry umožnil s divákem udržet kontakt, autentický zážitek je podle umělců nenahraditelný.

„On-line divadlo je jako dort bez cukru. Někomu to vyhovuje, někdo má radost, že po něm nepřibere a může ho sníst kolik chce, a někomu tam chybí to něco, ta cukernatá chuť. Ale po dlouhé dietě, kdo by pohrdl perníkem s bezlaktózovou šlehačkou oslazenou stévií,“ přirovnala zážitek herečka z libereckého Divadla F. X. Šaldy Eliška Jansová.

Výrazný rozdíl je podle ní navíc také v samotné práci herce. Jinak se totiž hraje na kameru a jinak pro živé publikum. „Pro nás herce je občas náročnější najít hranici, kdy jde o záznam inscenace, a tedy hrajeme jako v divadle, anebo kdy jde o divadelní inscenaci, kdy se pracuje s detailem a střihem daleko víc a využívají se tedy trochu jiné výrazové prostředky,“ vysvětlila Jansová.

S tím se vypořádávali také v ostravském Míru. „Přišli jsme s konceptem takzvaných filmových inscenací. Jedná se o zpracování klasického divadelního textu pomocí filmových postupů, a to jak co se natáčení týče, tak i následné postprodukce, hudby a střihu,“ vysvětlil Lipovský. Klasický záznam divadelních her by podle něj nepřinesl dostatečně autentický zážitek. 

Aby mohla vysílat prostřednictvím internetu, musela se divadla vypořádat také s technickými záležitostmi. „Naše výhoda spočívala v tom, že jsme zhruba od poloviny roku 2019 natáčeli vlastní skeče komediální show Tři Tygři na YouTube. Měli jsme tak zkušenosti s natáčením a většinu vlastní techniky přímo v divadle,“ nastínil Lipovský.

Divadlo Mír podle něj uvažovalo také o živých přenosech ještě před vypuknutím pandemie. Když se divadla uzavřela, rozhodli se to vyzkoušet. „Ten den jsme si zapůjčili speciální střižnu pro livestreaming a domluvili s naším internetovým poskytovatelem navýšení uploadu (nahrávání – pozn. red.) pro plynulý přenos vysílání,“ vzpomínal.

Živá představení v Liberci nahradili on-line seriálem

K vytvoření nového formátu se rozhodli také v libereckém Divadle F. X. Šaldy, když vysílali divadelní seriál v přímém přenosu. Do příprav se mohli zapojit přes Facebook i jejich příznivci, a to zasláním námětů.

„Pustili jsme se do velikého dobrodružství, každý týden napsat zhruba půlhodinovou epizodu, nazkoušet ji a naživo odvysílat na tři kamery jako v pionýrských dobách televize. Ale kdy jindy zkusit věci jinak než teď,“ zdůvodnil tehdy vedoucí činohry Šimon Dominik. Osm natáčecích týdnů pak přineslo divákům osm dílů divadelního seriálu Operace Archa.

Stejně jako v ostravském divadle, i tady museli pro streamování zajistit dostatečně rychlé internetové připojení. „Ohledně technického vybavení jsme se obrátili na firmu, která zajistila jak kamerovou techniku a režii se střižnou, tak kompletní obsluhu,“ uvedla ředitelka divadla Jarmila Levko.

Část projektů, jako například čtení herců na dobrou noc nebo vánoční koledy, si liberečtí divadelníci technicky odbavili sami. „V případě realizovaných záznamů představení a koncertů jsme se opět obrátili na profesionály. Od pořízení záznamu až po postprodukci,“ řekla Levko.

Štáb profesionálních kameramanů, střihačů a režisérů záznamů oslovili také v ústeckém divadle. „Jsou to lidi, se kterými už jsme v minulosti spolupracovali například na vytváření divadelních trailerů,“ podotkl Kuneš.

Divadla vyčíslují finanční ztráty

Přesun do on-line prostoru alespoň částečně pomohl divadlům s finančními problémy. „Dobrovolné příspěvky našich diváků během živých přenosů nás doslova zachránily. Samozřejmě i tak jsou ale finanční ztráty obrovské a tyto příspěvky pouze pomáhaly sanovat základní měsíční náklady na budovu divadla, úvěry a platy zaměstnanců,“ podotkl Lipovský. Divadlo nyní provozuje také vlastní portál, kde si diváci mohou vybrat buď měsíční, nebo roční předplatné. Celkové ztráty Mír odhaduje na přibližně 10,5 milionu korun.

Podobné ztráty vyčíslilo také liberecké divadlo. „Propad tržeb oproti roku 2019, kdy ovšem bylo divadlo pět měsíců zavřené kvůli rekonstrukci, činil zhruba 10,3 milionu korun,“ řekla Levko. Podle ní výrazně pomohly balíčky ministerstva kultury i Libereckého kraje. Také se ušetřila část nákladů, jako například za energii nebo honoráře hostujícím umělcům. „Za rok 2020 díky tomu do ztráty nespadneme. Letošní rok ale bude zřejmě krušný,“ dodala.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Nevyléčitelně nemocným pomáhá Sanitka splněných snů. Vznikl o ní dokument

Dokument Do posledního snu vypráví příběhy nevyléčitelně nemocných lidí, kteří si v posledních okamžicích života plní své sny díky Sanitce splněných snů. Autorka dokumentu, redaktorka ČT Lea Surovcová přiblížila v 90′ ČT24 zrod filmu. Jednu ze zakladatelek projektu Petru Homolovou potkala asi před dvěma lety a ta ji následně propojila i s jedním z hlavních hrdinů filmu Ondřejem Míčkem. Petra Homolová byla také hostem 90′ ČT24.
před 1 hhodinou

Opuštěné chaty v zimě lákají zloděje. Policisté posilují hlídky

Krádeží v chatových oblastech v zimě přibývá, opuštěné a prázdné chaty lákají zloděje. Policisté proto posilují hlídky v zahrádkářských koloniích. Zároveň apelují na majitele, aby si své přístřešky dobře zabezpečili. Většina chalupářů nenechává své sezonní příbytky ani v zimě bez dozoru. Pravidelně je jezdí kontrolovat, ať už kvůli zabezpečení, nebo aby předešli případným škodám. Za krádež v objektu se škodou více než deset tisíc korun hrozí pachateli peněžitý trest nebo až dva roky vězení.
před 4 hhodinami

Inspekce silniční dopravy od července uložila pokuty za více než 24 milionů

Za prvních pět měsíců svého fungování provedla Inspekce silniční dopravy (INSID) téměř devět tisíc kontrol nákladních vozidel a autobusů. Uložila při nich kauce a pokuty za více než 24 milionů korun, sdělila ČT mluvčí INSID Monika Balšánková. Na porušení předpisů narazili inspektoři přibližně u každého pátého řidiče. Nejčastěji se setkávali s nedodržováním povinných přestávek a doby odpočinku, přetíženými vozidly nebo porušováním víkendového a svátečního zákazu jízd.
před 5 hhodinami

Některé dopravní stavby se odkládají. Podle ministra chybí peníze

Některé dopravní stavby zpozdí nejisté financování. Nový ministr dopravy za SPD Ivan Bednárik rozhodl, že Správa železnic ani Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nepodepíší do konce roku žádnou smlouvu. Důvodem je podle něj chybějících 38 miliard korun ve Státním fondu dopravní infrastruktury. Odkládá se tak zahájení padesáti staveb.
před 15 hhodinami

Silná inverze drží Česko pod mraky

Tuzemsko od začátku týdne ovlivňuje výrazná inverze. Zatímco v nížinách přetrvává zataženo, mlhy a mrazivé počasí, na horách panuje jasno a teploty místy přesahují deset stupňů. Inverze, která vydrží zhruba do Vánoc, ovlivňuje i podmínky ve skiareálech, kde kvůli teplu rychle ubývá i technického sněhu. Lyžovat se tak dá jen v několika střediscích.
před 15 hhodinami

Německá armáda koupí pistole od České zbrojovky

Česká zbrojovka, výrobce ručních palných zbraní, získala zakázku u německé armády, bundeswehr si vybral její pistoli jako svou novou služební zbraň. Uherskobrodská firma informovala, že zakázku získala v mezinárodním tendru a uspěla před několika globálními konkurenty. Cenu ani rozsah zakázky neuvedla.
před 16 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

Ztráta důstojnosti, hodnotí summit opozice. Černý den pro EU, píší v Německu

Premiér Andrej Babiš (ANO) se dle jeho předchůdce Petra Fialy (ODS) na unijní úrovni staví po bok Slovenska a Maďarska a Česko v tomto novém kurzu zahraniční politiky ztratí důstojnost, respekt, a nakonec i peníze. Fiala tak reagoval na to, že se zmíněná trojice států nepřipojí ke garancím spojeným s unijní půjčkou pro Ukrajinu. Český postoj kritizují i další opoziční politici, výsledek summitu obšírně komentuje i řada médií. Ta německá píší o tvrdé ráně pro autoritu německého kancléře Friedricha Merze a černém dni pro EU.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami
Načítání...