Další města podpořila prodloužení Baťova kanálu na Hanou. Podle oponentů je to ale nerentabilní

Memorandum o prodloužení Baťova kanálu do Olomouckého kraje podepsali v Tovačově na Přerovsku zástupci olomouckého a zlínského hejtmanství, Přerova, Kojetína, Tovačova a dalších deseti obcí. Odborníci nyní zpracují analýzy a studie, díky kterým budou moci samosprávy posoudit všechny varianty i přínosy a zápory uvažovaného prodloužení této největší moravské vodní cesty.

Přístav v Petrově
Zdroj: ČTK Autor: Václav Šálek

Olomoucký kraj si od projektu slibuje další příliv turistů do regionu. „Prodloužení Baťova kanálu je vize, kterou se teď budeme snažit naplnit. Čeká nás dlouhá cesta. Musíme vyřešit řadu technických problémů, otázku financování a ekologické aspekty projektu. Pokud se nám to podaří, a já věřím, že ano, získá Olomoucký kraj obrovskou devizu, která bude přínosem nejen pro turistiku, rekreaci nebo vodní sporty, ale pro celý region,“ řekl hejtmanův náměstek Pavel Šoltys (ČSSD).

Baťův kanál je dobrá marketingová značka

Baťův kanál je podle Šoltyse dobrá marketingová značka, která může pomoci nalákat návštěvníky na Hanou spojením vodní turistiky a cykloturistiky. K memorandu se zatím nepřipojila města Olomouc a Kroměříž, se kterými by se mělo o projektu dál jednat.

Baťův kanál aktuálně měří přes padesát kilometrů a vede od Otrokovic ve Zlínském kraji přes Veselí, Strážnici a Petrov v Jihomoravském kraji na Slovensko do Skalice. Ročně ho navštíví devadesát tisíc lidí. V přístavech si lze půjčit na sto padesát lodí.

V budoucnu se plánuje prodloužení trasy na jedné straně z Otrokovic do Kroměříže a na straně druhé z Petrova přes Rohatec do Hodonína. Délka kanálu by tak přesáhla 75 kilometrů. Z Kroměříže by Baťův kanál pak měl pokračovat na území Olomouckého kraje.

„Naše práce na rozvoji Baťova kanálu je dlouhodobá, za zajímavou myšlenku proto považujeme iniciativu Olomouckého a Zlínského kraje o prodloužení Baťova kanálu na Hanou. Možnost prodloužení Baťova kanálu jsme připraveni prověřit společně s ministerstvem dopravy v rámci rozvojových plánů vodních cest,“ komentoval projekt ředitel Ředitelství vodních cest ČR Lubomír Fojtů.

Podle opozice je projekt drahý 

Opoziční zastupitel Olomouckého kraje Tomáš Müller (STAN) v dubnu při schvalování memoranda řekl, že prodloužení Baťova kanálu je chybné rozhodnutí. „Tento nápad je drahý, nerentabilní, neekologický a v době, kdy celou zemi sužuje sucho, i mimořádně nebezpečný, protože jen přispěje k dalšímu odvádění vody z krajiny. Je špatné, že Olomoucký kraj tento návrh podporuje,“ uvedl.

Opozice také upozornila, že k memorandu se nepřipojila Olomouc, kde se nyní na řece Moravě staví rozsáhlá protipovodňová ochrana.

Z územní studie vyplývá, že projekt prodloužení Baťova kanálu, jehož součástí jsou vedle úprav koryt vodních toků i přístaviště, je možné uvést v život. Náklady na projekt, rozdělený do tří základních etap, územní studie odhadla na stovky milionů korun. V plánu je i odbočka kanálu u Lobodic směrem do Přerova.