Řidiči za nouzového stavu jezdili i bourali méně, počet mrtvých přesto výrazně neklesl

UDÁLOSTI: Méně aut na silnicích, méně nehod, ale mrtvých, jako by žádná karanténa nebyla (zdroj: ČT24)

Počet mrtvých na silnicích výrazně neklesá. Dny, kdy se skví ve statistice smrtelných nehod nula, jsou v menšině, a to i přesto, že aut jezdí již od března mnohem méně a stává se i méně nehod jako takových. Experti nemají jasno, jaká je přičína. Domnívají se však, že někteří řidiči více riskují v domnění, že policisté hlídají hranice, a tak nemají čas sledovat provoz.

V posledních dvou letech se zastavil pozvolný pokles počtu obětí dopravních nehod v Česku. I nyní platí, že nejmilosrdnějším rokem vůbec bylo 2017. Zdálo by se, že „koronavirový“ rok 2020 má nakročeno k rekordu, jenomže i když se silnice po vyhlášení celostátní karantény v březnu vyprázdnily a opět se plní jen pomalu, situace se významně nezlepšila.

V dubnu zahynulo při nehodách 42 lidí – byl to nepatrně lepší výsledek než loni, ale horší než v předchozích dvou letech – a za celé období mimořádného stavu, tedy od 13. března, poklesl počet smrtelných nehod ve srovnání s minulým rokem o deset procent, celkem se přitom stalo o 30 procent nehod méně, vyčíslilo oddělení ministerstva dopravy BESIP. V přepočtu na tisíc nehod se počet obětí zvýšil více než o čtvrtinu.

Podle expertů je možné, že řidiči „zdivočeli“ v domnění, že na ně policie přestala dohlížet – což byla pravda. „Se začátkem nouzového stavu policie musela začít plnit různé úkoly například v pohraničí. Ty úkoly dopadly i na dopravní policii,“ připustil zástupce ředitele dopravní policie Michal Hodboď.

Nepřiměřená rychlost i nedání přednosti

Vedoucí Besipu Tomáš Neřold upřesnil, že nejčastější příčinou tragických nehod byla nepřiměřená rychlost. „Řidiči na volnějších, prázdnějších komunikacích zrychlili, riskovali, i když jsme na to upozorňovali,“ poznamenal. Významně vzrostla ještě jedna příčina tragických nehod – nedání přednosti. Ubylo naopak nehod, které se staly při předjíždění.

Mezi oběťmi nehod je významný podíl skupin, které policisté souhrnně označují zranitelnými účastníky provozu – chodců, cyklistů a také motocyklistů. V součtu tvoří téměř polovinu počtu obětí za první čtyři měsíce roku 2020. V některých případech tito zranitelní účastníci zavinili nehody sami – například motorkář, který u Měchenic najel do staveniště.

Neřold se obává, že v příštích týdnech se situace nezlepší, spíše naopak. „Do provozu se vracejí a budou vracet řidiči, kteří delší dobu neřídili, což může vést rovněž k řadě konfliktních situací,“ poznamenal šéf Besipu.