Zavřeno. Na desítkách železničních stanic už si cestující jízdenku nekoupí

Na desítkách železničních stanic v České republice se na začátku prosince zavřely osobní pokladny. Nemá je kdo provozovat. Pro Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) jsou ztrátové. Většinou se jedná o menší, méně frekventovaná nádraží. Cestující tak musí jízdenky nakupovat buď prostřednictvím internetu, nebo u průvodčích přímo ve vlacích.

Video Události v regionech (Brno)
video

Rušení pokladen na železničních stanicích

Zdroj: ČT24

Správa železniční dopravní cesty vypověděla k poslednímu listopadu letošního roku Českým drahám rámcovou smlouvu na prodej jízdenek na všech nádražích. „Od data zavedení sedmdesátiprocentních slev na jízdném pro seniory a pro studenty byla naše marže z prodeje natolik mizivá, že se nám nevyplatilo personálně obsazovat tyto pokladny,“ vysvětlil mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Prodej jízdenek doposud zajišťovali zaměstnanci Správy železniční dopravní cesty, zpravidla výpravčí. „Zaměstnanci mají své prioritní pracovní úkoly. Správa železniční dopravní cesty nemá žádnou povinnost prodávat jízdní doklady pro jednotlivé dopravce,“ upozornil mluvčí.

Počty stanic, kde už nelze koupit jízdenku (2. 12. 2019)
Zdroj: České dráhy
Seznam vlakových nádraží, SŽDC ukončila prodej jízdenek 16.34 KB

Kraje mohou pokladny dotovat

Jde o téměř dvě stovky nádraží a železničních stanic. Ne všechny ale pokladny zavřou. Na některých nádražích provoz pokladen dotují kraje. A ty se mohou do konce roku rozhodnout, že už na ně dál přispívat nechtějí. V takovém případě by je České dráhy také zrušily.

Například na Zlínsku si od prvního prosincového pondělí nekoupí cestující jízdenku na sedmi železničních stanicích. V Halenkově, Jablůnce, Valašských Kloboukách nebo Osíčku. Na větším nádraží v Bystřici pod Hostýnem, kde Správa železniční dopravní cesty pokladnu na nástupišti také uzavřela, zůstává dál otevřená pokladna Českých drah uvnitř budovy. „Ta pokladna je pro lidi určitý komfort a my jsme rádi, že je zachráněna a funguje,“ řekl místostarosta Bystřice pod Hostýnem Jiří Ott (ČSSD).

Na pokladnu si lidé chodili i pro informace

V Kraji Vysočina zrušili devět pokladen. Například v Pelhřimově, Křižanově, ve Ždírci nad Doubravou nebo v Okříškách na Třebíčsku. „Oslovili jsme jak České dráhy, tak Kraj Vysočina ve věci zrušení osobní pokladny, protože se nám to samozřejmě moc nelíbí,“ poznamenal starosta Okříšek Zdeněk Ryšavý (ČSSD).

Podle vysvětlení, které dostal, si kraj službu neobjednal, protože se snaží snižovat náklady na osobní dopravu. Ryšavý přiblížil, že rušení pokladny vadí hlavně starším lidem, kteří tam chodili i pro informace. 

Podle Kraje Vysočina si cestující mohou jízdenku koupit i přes internet. „Opravdu nezbývá než hledat při nárůstu nákladů na zajištění regionální dopravy i úspory. Z dat, která byla poskytnuta, plyne, že uvedené lokality jsou schopny se bez pokladen obejít,“ řekla Eva Neuwirthová z tiskového odboru kraje.

video Události: Na desítkách železničních stanic už si cestující jízdenku nekoupí
Video Události
video

Události: Na desítkách železničních stanic už si cestující jízdenku nekoupí

Na jižní Moravě ukončilo v prosinci provoz sedmnáct pokladen. Například ve Znojmě podepsaly stovky lidí proti rušení jedné ze dvou pokladen petici. Nakonec České dráhy zachovají přepážku pro prodej jak vnitrostátních, tak mezinárodních jízdenek. Nad rámec rozšíří dopravce také prodej ve Veselí nad Moravou a v Břeclavi.

V Olomouckém kraji se redukce dotkne celkem sedmnácti železničních stanic. Pokladny zavřou v místech s nejmenším prodejem, a to nejen v obcích, ale i ve městech, například v Litovli.

Ve vlacích bude možné platit kartou

Pokud si lidé budou muset koupit lístek až ve vlaku Českých drah, s novým jízdním řádem od 15. prosince už nebudou muset mít ve spojích, kde je průvodčí, připravenou hotovost, ale bude možné platit kartou. Dopravce své zaměstnance vybaví více než šestnácti sty mobilními terminály.

Jiní dopravci zavírání pokladen neplánují. RegioJet chce naopak otevírat nové například ve Vyškově nebo Přerově v souvislosti se zahájením provozu na trase Brno–Ostrava–Bohumín. Soukromí dopravci ale mají mnohem méně pokladen než České dráhy.