Jaké slevy stát vymyslel, takové má. Drahé jízdné ve špičkách bylo již před nimi, poukázal ředitel Leo Expressu

61 minut
90' ČT24: Konec „zneužívání“ slev v dopravě?
Zdroj: ČT24

Dopravci budou od státu jako kompenzanci za 75procentní slevu pro děti, studenty a seniory od příštího roku dostávat pevně stanovenou maximální částku. Například na trase Praha–Ostrava stát proplatí slevu v plném rozsahu pouze tehdy, když základní jízdné nepřesáhne 518 korun – jinak bude dopravce zbytek rozdílu doplácet ze svého. Ministerstvo dopravy ohlásilo zastropování svého příspěvku krátce poté, co premiér Andrej Babiš (ANO) hovořil o údajném zneužívání systému. Ředitel kritizovaného dopravce Leo Express ale poukázal, že firma tvoří ceny stále stejně, jako to činila již před zavedením slev. Otázkám kolem slev na jízdném se věnovalo pátečních 90' ČT24.

Společnost Leo Express se v uplynulém týdnu dostala do středu pozornosti, když se o jejím způsobu výpočtu jízdného zmínil premiér. „Považuji za skandální, že konkrétně Leo Express to zneužil, pokud já vím. Je to nepřijatelné a už dávno to měli úředníci řešit,“ řekl Andrej Babiš (ANO), když v úterý cestoval na veletrh do Brna.

Leo Express odmítl, že by dělal něco špatného. Firma od počátku používá dynamický systém cen, díky kterému stoupají ceny posledních neprodaných míst ve vlacích velmi vysoko – ve srovnání například s kilometrickým jízdným Českých drah potom mohou některé jízdenky vyjít násobně dráž, zatímco jindy se cestuje levněji. Když si ale koupí jízdenku za cenu přesahující například tisíc korun někdo, kdo má nárok na 75procentní slevu, žádá pak dopravce stát, aby za cestujícího doplatil přes 750 korun.

7 minut
UDÁLOSTI: Vláda nehodlá rušit slevy na jízdném pro studenty a seniory, zastropuje je
Zdroj: ČT24

„Tarif, který používáme dnes, používáme od roku 2012. (…) I předtím jsme měli dražší jízdné třeba ve špičkách,“ upozornil přitom ředitel Leo Expressu Petr Köhler. Obvinění, že firma zneužívá slevový systém, odmítl. Připomněl, že stakorunové kompenzace zdaleka nedostává za každého cestujícího, který má nárok na slevu. Za některé dostane naopak třeba jen 75 korun, protože někdy činí základní cena jen 99 korun. I ministerstvem dopravy vyhlášené zastropování cen se tak podle Köhlera „bude týkat jenom pár procent našich jízdenek“.

Slova premiéra Babiše o údajném zneužívání slev ostatně v 90‘ ČT24 mírnil i poslanec jeho hnutí ANO, předseda dopravního podvýboru Poslanecké sněmovny Martin Kolovratník.

„Nerad bych použil slova, že to je zneužití, že by Leo Express schválně nastavoval tak drahé jízdné. On tak tvoří ceny dlouhodobě, ví se to o něm. Cestující jsou na to zvyklí, i pracovníci ministerstva dopravy to věděli, takže to nebylo překvapení nebo snad nedejbože podvodné jednání,“ zdůraznil. Že by někdo po státu vyžadoval tak vysokou kompenzaci, je podle Kolovratníka docela „výjimečná záležitost“.

Populistické rozdávání, trvá na svém opozice

Poslanec je zároveň přesvědčen, že je systém slev pro seniory či studenty správný. „Bylo to správné politické rozhodnutí. Jsem o něm hluboce přesvědčen, zapadá vůči seniorům, kterým dlouhodobě dlužíme to, co předchozí vlády zanedbávaly, a toto je jeden z příspěvků, nejen zvyšování důchodů,“ poznamenal.

Kritická naopak zůstává opozice. Zejména pravicovým stranám se nelíbí systém slev jako takový ani nynější premiérův zásah. „Mě překvapilo, že teprve teď přišel pan premiér Andrej Babiš s nějakým opatřením. Přišel teprve potom, co se to začalo veřejně objevovat v médiích. My si musíme klást otázku, proč nebyly dopředu nastaveny lepší kontrolní mechanismy, proč to trvalo rok?“ řekl zástupce ODS ve sněmovním hospodářském výboru Vojtěch Munzar. Dodal, že slevy jako takové považuje za „systém plošného, neadresného, populistického rozdávání“.

Podobný postoj mají i další opoziční strany. Předseda STAN Vít Rakušan slevy hodnotí tak, že stát vstupuje „socialisticky do soukromého sektoru“ a neumožňuje soukromníkům, aby si sami určovali ceny. Předseda SPD Tomio Okamura zase míní, že vláda plýtvá penězi. „Kdyby někdo v soukromé sféře tímto způsobem připravil návrh a prohospodařil firemní peníze, tak si jde natvrdo sednout,“ řekl.

Vládní politici to odmítají. Stejně tak popírají, že by šlo skutečně o přímou regulaci cen. „V tuto chvíli nepočítáme s tím, že to nějakým způsobem budeme regulovat, kromě toho, že zamezíme této možnosti zneužívání,“ uvedla ministryně financí Alena Schillerová (za ANO).

Slevy ale od počátku čelí kritice nejenom od opozičních politiků, ale i části veřejnosti. Podle prezidenta Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslava Vyky slevy přispěly jen k tomu, že jsou ve špičkách vlaky přeplněné.

„Ve špičkových časech lidé nemohou sehnat místenku, do povinně místenkových vlaků ani nemohou nastoupit. Díky tomu buď čekají na spoj, ve kterém pak stojí, nebo musí počkat několik hodin na další volný spoj, který si mohou koupit. To znamená, že tento systém vlastně snižuje flexibilitu cestování ve veřejné dopravě,“ upozornil na jeden z možných dopadů.

Podle redaktora webu Zdopravy.cz Jana Šindeláře situaci komplikuje údajně nedostatečná kontrola správného využívání slev. „Pokud jsem správně informován, kontrolu provádí externí firma a jsou na ni nasazeny v celé republice jednotky lidí, možná pět nebo šest lidí. Když si vezmeme, že jenom České dráhy vypraví každý den zhruba šest tisíc vlaků, vyjedou další tisíce autobusů, tak není v silách několika jednotlivců zkontrolovat všechny dopravce,“ míní.

Údaje o cestujících za rok 2018
Zdroj: Ministerstvo dopravy

Existují ale i odborné názory, podle kterých je 75procentní zlevnění jízdenek pro děti, studenty a seniory správné. Například bývalý děkan Fakulty dopravní ČVUT a exministr dopravy Petr Moos řekl Respektu, že zjevně slevy dostaly do veřejné dopravy nové cestující. „Železnice nebývala příliš atraktivní. Najednou střední třída a především studenti našli chuť jezdit vlakem,“ řekl listu.

5,6 miliardy za rok

Jako kompenzace za slevy proplatil stát za první rok jejich fungování – tedy od září do srpna – autobusovým a železničním dopravcům 5,6 miliardy korun. Nejvyšší částku si nárokovaly České dráhy – více než 2,5 miliardy korun. RegioJet včetně autobusové dopravy Student Agency pak vykázal slevy za více než půl miliardy, podobný byl součet slev jednotlivých divizí Arrivy. Premiérem zmíněný Leo Express inkasoval od státu 115,7 milionu korun.

Procentuální podíl cestujících se slevou dle dopravců
Zdroj: dopravci

Nejvíce všichni dopravci v souhrnu od státu žádali letos v květnu a červnu a loni v říjnu, kdy stát pokaždé proplatil přes půl miliardy korun za měsíc. „Nejlevnějším“ měsícem byl naopak červenec, kdy kompenzace dosáhly pouze 394 milionů.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Soud vyhověl odvolání psychiatra Cimického

Případem psychiatra Jana Cimického viněného ze znásilnění a vydírání se bude muset znovu zabývat obvodní soud. Odvolací senát v úterý vyhověl Cimického odvolání proti předchozímu verdiktu. Sedmasedmdesátiletý lékař a spisovatel obžalobu dlouhodobě odmítá, úterního jednání se nezúčastnil.
14:53Aktualizovánopřed 3 mminutami

Nové proměnné značky na D3 umožní jízdu až 150kilometrovou rychlostí

Proměnné dopravní značky, které umožní zvýšení rychlostního limitu na dálnici D3 mezi Táborem a Českými Budějovicemi na 150 kilometrů za hodinu, dodá státu za 54,4 milionu korun sdružení firem Mobility and Intelligence a Značky Morava. Výběrové řízení, které vypsalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), vyhrálo s nejkratší nabídnutou dobou realizace v délce osmdesát dní, oznámil generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Řidiči by poprvé mohli jezdit zvýšenou rychlostí během letních prázdnin.
před 50 mminutami

ŽivěSenát podpořil dohodu, která může pomoci českým firmám v Africe nebo Asii

Senátoři souhlasili s dohodou mezi EU, jejími členskými státy a dalšími desítkami karibských, afrických nebo tichomořských států. Českým firmám může pomoci při navazování obchodních vztahů v těchto zemích. Senát má na programu i petici, kterou chtějí školské odbory zachovat financování nepedagogických pracovníků v regionálním školství ze strany státu. Požadavek je reakcí na školskou novelu, podle které by financování mezd školníků, uklízeček, kuchařek nebo administrativních pracovníků měli zajistit zřizovatelé škol, tedy obce a kraje.
14:01Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Miliony za korunu. Exekutor měl dluhy ukončit, trikem ale pokračovaly

V byznysu s pohledávkami se točí miliardy. Ještě před lety platilo, že kvůli nejrůznějším poplatkům mnohdy drobné dluhy několikanásobně narostly. Novela zákona, která nařizovala exekuce, jež vznikly z menších dluhů a nebylo na nich nic splaceno, zastavit. V kanceláři exekutora Juraje Podkonického ale s pomocí jednoduchého triku tisíce těchto exekucí pokračovaly dál. Nejvyšší správní soud uznal Podkonického vinným. Případ popisují Reportéři ČT.
před 2 hhodinami

Soud zrušil rozhodnutí o konci šéfky SÚKL. Válek ji odvolal po auditu

Bývalá ředitelka Státního ústavu pro kontrolu léčiv (SÚKL) Kateřina Podrazilová uspěla s žalobou proti způsobu, jakým přišla o místo, informují iRozhlas a Radiožurnál. Městský soud v Praze zrušil rozhodnutí nejvyššího státního tajemníka, který dal razítko na ukončení jejího služebního poměru. Odvolána byla z funkce na konci roku 2023, kdy seznámila kolegy z vedení ústavu s výsledky auditu. Resort zdravotnictví se v reakci na článek webu iRozhlas ohradil proti tomu, že by byla Podrazilová odvolána kvůli výsledkům prověrky.
09:15Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Řeporyjský starosta Novotný musí Okamurovi zaplatit čtyřicet tisíc korun

Starosta pražských Řeporyjí Pavel Novotný z ODS musí předsedovi SPD Tomio Okamurovi zaplatit čtyřicet tisíc korun za to, že ho veřejně vulgárně urážel. Pravomocně o tom rozhodl Městský soud v Praze. Podle části rozsudku, která se už dříve stala pravomocnou, se někdejšímu místopředsedovi poslanecké sněmovny musí také omluvit.
11:46Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Ocenění v anketě Statečné psí srdce získalo šest chlupatých hrdinů

Ocenění v anketě Statečné psí srdce získalo za loňský rok šest psů, kteří pomohli najít pohřešované, působí v nemocnicích nebo asistují potřebným. Mezi oceněnými byl například policejní pes v důchodu, který působil na evropských hranicích v misích Frontex, nebo fena bloodhounda, která pomohla najít pohřešovanou seniorku. Cenu získal také zlatý retrívr, který pomáhá dívce s posttraumatickou stresovou poruchou.
před 4 hhodinami

Čechoslovačky chtěly bojovat i na Západě. Vlastní armáda o ně ale nestála

I ženy chtěly bojovat – ale nezáleželo to pouze na jejich odhodlání. Pokud se Čechoslovačky chtěly zapojit do zahraničního odboje na Západě, musely se kromě svého odhodlání vybavit i silou čelit mnohým překážkám. Navzdory prvotním plánům se totiž nesměly do války zapojit v československé armádě, ale pouze v britských jednotkách jako cizinky. Více než dvě stě žen ochotných pomáhat v boji s Hitlerem přitom plnilo důležité úkoly – sloužily mimo jiné jako elektrikářky, opravářky optických přístrojů, šifrantky i baličky padáků. Ani válečné hrdinství jim ale uznání nepřineslo.
před 4 hhodinami
Načítání...