U Soutic zpomalit. Na středočeské části D1 začíná úsekové měření

Události ČT: Na dvou úsecích D1 začne měření rychlosti (zdroj: ČT24)

Od soboty začínají na modernizovaném středočeském úseku dálnice D1 mezi Souticemi a Loktem měřit omezenou rychlost radary. V polovině příštího týdne se tak stane i mezi Mirošovicemi a Hvězdonicemi. Později bude rychlost měřena i na dalších dvou úsecích D1.

V ostrém provozu jsou radary mezi 56. a 64. kilometrem D1 od sobotních prvních minut. V průběhu příštího týdne bude podle mluvčího ministerstva dopravy Františka Jemelky měření spuštěno i mezi sedmým a jednadvacátým kilometrem.

V pátek se na místě ověřovala funkčnost techniky. V obou případech jde o úseky, které v současnosti procházejí opravou, a radary dohlížejí na dodržování průměrné rychlosti, která je na nich omezena na osmdesát kilometrů v hodině.

Následovat by měly i další dva opravované úseky, konkrétně téměř šestikilometrový obchvat Velkého Meziříčí a také nejdelší z modernizovaných částí páteřní dálnice mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem. Přesný termín, odkdy budou radary měřit rychlost i na těchto úsecích, ovšem zatím není znám.

Donutit řidiče zpomalit

Ministerstvo nasazení radarů avizovalo už na jaře. Hlavním důvodem měření rychlosti v opravovaných úsecích je podle úřadu snaha o zvýšení bezpečnosti. „Není to akce na výběr peněz. Odborné studie potvrdily snížení rychlosti a zvýšení bezpečnosti v měřených úsecích. Jeden neukázněný řidič v případě nehody zdrží tisíce ostatních,“ uvedl v minulých dnech ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO).

Radary by měly zvýšit plynulost dopravy a také zajistit bezpečnost pro stavaře. Radary byly na opravované úseky dálnice instalovány i v minulých letech. Jednotlivé přestupky řeší místně příslušně obecní úřady. Podle údajů Besipu se díky nim snížila míra překračování rychlosti na modernizovaných úsecích ze třiceti na dvacet procent.

Modernizace D1 je rozdělena do dvaceti úseků, třináct z nich je dokončeno, na pěti se v současnosti pracuje. Kompletní rekonstrukce D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou začala v roce 2013. Dosud je hotovo devadesát kilometrů. Modernizace měla být původně dokončena v příštím roce, nyní je však kvůli zpoždění plánováno ukončení prací až na rok 2021.