U dálnic zamrzlo přes 500 nelegálních billboardů. Do konce roku nezmizí

České dálnice stále lemuje víc než pět set nelegálních billboardů. Vyplývá to z odhadů ministerstva dopravy. Od jejich zákazu loni v září se podařilo odstranit od dálnic necelou tisícovku poutačů z celkem asi 1500 kusů. Ministerstvo ví i o případech, kdy nový billboard dokonce přibyl.

„Podél dálnic je pryč 912 billboardů, z toho ŘSD odstranilo celkem 94,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

V září 2017, kdy novela nařídila majitelům poutačů jejich odstranění, jich silničáři podle resortu dopravy podél dálnic napočítali zhruba 1500. „Tak třetina jich tedy stále stojí,“ odhaduje mluvčí.

Od září zmizely dvě stovky poutačů

Od září majitelé spolu s ŘSD od dálnic odstranili asi 200 billboardů. V té době ministr dopravy Dan Ťok (ANO) odhadoval, že drtivá většina nelegálních poutačů zmizí z dálnic do konce roku.

Podle mluvčího Neusara ministrův předpoklad vyšel. „Drtivá většina billboardů již byla od dálnic odstraněna,“ tvrdí. Kolik billboardů přesně aktuálně lemuje dálnice, ale ministerstvo neví. „Počet zbývajících reklam nutných k odstranění se průběžně mění,“ říká Neusar.

„Rozumní majitelé je sundávají zcela sami bez nutných výzev,“ vysvětluje. Takových případů jsou ale podle něj maximálně desítky. „Další majitelé reklam zákaz naopak cíleně obstruují, někteří pak reklamy dokonce doplňují,“ přiznává Neusar.

Dalším odhadům termínu odstranění všech poutačů se ministerstvo brání. „U zbývajících billboardů probíhá postupně správní řízení, které je kvůli obstrukcím některých vlastníků poměrně zdlouhavé,“ vysvětluje Neusar.

„Největší brzdou je technická náročnost,“ říká o sundávání reklamy mluvčí svazu provozovatelů venkovní reklamy Lukáš Váňa. „Od konce září jsou ale všechny svazové billboardy podél dálnic, na které se vztahuje zákaz, odstraněny,“ dodal.

Hotovo má také Czech Outdoor. „Na konci září jsme všechny poutače odstranili,“ potvrzuje mluvčí společnosti Pavlína Stránská.

Mezi poutače, které podél dálnic stále stojí, patří například billboardy firmy A.C.E. Media. „A.C.E. Media se v současné době po poradě s naším právním zástupcem k danému tématu bohužel nemůže vyjadřovat,“ komentuje situaci mluvčí firmy Tomáš Neščák.