České dráhy ztrácejí zakázky. Objem jejich dopravy se příští rok sníží o pět procent

České dráhy pozvolna ztrácejí výsadní pozici v osobní dopravě na české železnici. Ministerstvo dopravy se rozhodlo uzavřít smlouvy na šest rychlíkových linek s jinými dopravci, sedmou uhájily ČD jen díky tomu, že výrazně slevily z požadavků na kompenzace. Nově také nebudou dráhy provozovat regionální vlaky na dvou tratích v Pardubickém kraji. Již začalo hledání úspor, k propouštění provozního personálu by ale dojít nemělo.

Video Události
video

UDÁLOSTI: Pět rychlíkových linek dalo ministerstvo soukromým firmám

České dráhy v posledních letech již několikrát neuspěly při snaze získat smlouvy na rychlíkové a regionální linky, předloni se musely vzdát rychlíků Plzeň–Most, loni osobních vlaků na třech tratích v jižních Čechách a příští neděli od nich převezme alternativní dopravce také provoz osobních vlaků na krátké lince z Prahy do Roztok. Před koncem příštího roku přibude dalších šest rychlíkových linek a osobní vlaky na dvou regionálních tratích.

V celkovém součtu přijdou dráhy asi o pět procent celého trhu a zároveň i o pět procent tržeb – v součtu jízdného a úhrad, které jim doplácí za provoz objednaných vlaků stát či kraje. Již proto začíná ve firmě hledání úspor. Dráhy ale ujistily, že nebudou kvůli ztrátám zakázek vyhazovat zaměstnance z provozu – ani tam, kde již ČD jezdit nebudou.

„Nepočítáme, že by tito lidé odcházeli od Českých drah. Všem chceme nabídnout práci na jiných výkonech,“ podotkl mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

O které linky a peníze z nich ČD přijdou
Zdroj: ČT24

Porážka v tzv. rozstřelech, kdy si ministerstvo dopravy i kraje vyžádaly od dopravců nabídky, ale formálně pak zadají zakázky přímo bez otevřené soutěže, je pro dráhy nepříjemná i v tom ohledu, že musely ustoupit dopravcům, se kterými bojují na trhu nedotovaných vlaků.

Regiojet převezme od prosince 2019 provoz rychlíků mezi Brnem a Bohumínem, Leo Express zase začne jezdit na tratích z Ústí nad Orlicí do Lichkova, Králík a Červené Vody a z Dolní Lipky do Hanušovic. Arriva, která zatím drahám konkurovala ve spojení Prahy a Uherskohradišťska, zase převezme pět rychlíkových linek na neelektrizovaných tratích v Čechách, a navíc ještě letos začne jezdit na regionální lince u Prahy.

V rozhodování ministerstva dopravy, kterému dopravci přidělí rychlíkové linky, hrály hlavní roli peníze, smlouvu dostane ten, kdo nabídl nejnižší cenu. Pardubický kraj pak zdůvodnil přidělení dvou tratí na Orlickoústecku soukromníkovi i nabídnutými vozidly. „Společnost je v tuto chvíli schopna nabídnout lepší a modernější vozidla oproti národnímu dopravci České dráhy,“ shrnul hejtman Martin Netolický (ČSSD).

I když by se snad mohlo zdát, že je Česko na nejlepší cestě stát se z hlediska železnice druhou Anglií, kde takřka každou linku provozuje někdo jiný, je možné, že nejhorší okamžiky již mají dráhy za sebou. Nelze přehlédnout, že společnost GW Train Regio, která připravila České dráhy o několik tratí v minulosti, letos již nic nového nezískala. Podobné to může být i u ostatních.

„Kapacita soukromníků není nafukovací. V podstatě to, co teď vyhráli, je to, co si přáli,“ soudí redaktor webu Zdopravy.cz Jan Sůra. Ani ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) si nemyslí, že by se České dráhy musely zvlášť obávat budoucnosti. „Nemyslím si, že České dráhy tím nějak zásadně trpí,“ poznamenal.

Protože již je rozhodnuto, kdo bude kde a za kolik v příštích letech na železnici jezdit, musí nyní dopravci pokročit dál a zajistit si vozidla. Vesměs je jasné, s čím budou jezdit. Arriva, která je dceřinou firmou německého národního dopravce Deutsche Bahn, v Česku již déle než pět let jezdí s postaršími vlaky německého původu z 80. let a plánuje je použít i na rychlících z Prahy do Písku či Tanvaldu. Leo Express pak slíbil nasadit na tratě v Pardubickém kraji elektrické jednotky Flirt a motorové jednotky Lint.