Ledové sevření železnice povolilo, vlaky měly zpoždění i několik hodin

Půl dne nemohly jezdit elektrické lokomotivy jedním z kritických míst české železnice v okolí České Třebové. Led tam totiž obalil troleje, a železničáři proto museli zapřáhnout dieslové lokomotivy před vlaky. Plně se tratě u České Třebové podařilo zprovoznit až po desáté dopoledne. Vlakoví dopravci nabízí cestujícím zpožděných vlaků kompenzace. Počasí mělo vliv i na silniční dopravu, ale protože se v průběhu dne začalo oteplovat, nesjízdných míst postupně ubývalo. I v pondělí odpoledne hrozí náledí například v Olomouckém kraji.

Vlaky závislé na elektřině nemohly kvůli namrzlým trolejím projet jedním z nejkritičtějších míst v republice – Českou Třebovou, kde se stýkají tratě z Prahy, Brna i Olomouce a Ostravy. V neděli večer tam namrzly troleje a doprava takřka zkolabovala. V pondělí ráno se podařilo zprovoznit tratě z Třebové směrem na Prahu a Brno, nikoli však na Olomouc. Tam se vlaky rozjely až v 10:13.

Do té doby byly spoje v úseku Česká Třebová – Zábřeh na Moravě odkázané na dieselové lokomotivy, které je přetahovaly. Podle mluvčího ČD Petra Šťáhlavského jich tam jezdilo sedm až osm. „Částečně jsou to naše lokomotivy, částečně zapůjčené od dceřiné společnosti ČD Cargo. Zajišťovali jsme si tedy lokomotivy sami, nezajišťoval je například provozovatel dráhy,“ dodal.

V této oblasti se používá napětí 3000 V, které v případě větší námrazy nezajistí průraz elektřiny, převod z vedení na lokomotivu. V jižních Čechách nebo na jižní Moravě takové komplikace nejsou, protože tam je napětí podstatně vyšší, je tam 25 tisíc V.
Petr Šťáhlavský
mluvčí ČD

Kvůli přetahům dieselovými lokomotivami a čekání na ně se vlaky zpožďovaly. Výjimkou nebyla zpoždění, která přesáhla tři hodiny. Kdo chtěl jet před půl desátou dopoledne rychlíkem z Ústí nad Orlicí do Prahy, dočkal se vlaku zhruba po půlhodině čekání. Nenasedl však do rychlíku v půl desáté, ten měl zpoždění přes hodinu. Na nástupiště přijel rychlík v půl osmé zpožděný o 150 minut.

V 10 hodin dopoledne se rýsovalo obnovení elektrického provozu, největší uvedené zpoždění je 100 minut. Vlaky, které měly až pět hodin, buď již odjely, nebo v Třebové nestaví
Zdroj: Josef Vostárek/ČTK

Nejhůř dopadli cestující, kteří se rozhodli začít týden cestou Pendolinem mezi Prahou a Ostravou. České dráhy odřekly ranní vlaky v obou směrech, nejely mezi Pardubicemi a Olomoucí a cestující museli přestoupit do jiných vlaků. Jednotky Pendolino nelze snadno přetáhnout dieselovou lokomotivou kvůli odlišnému typu spřáhla. Další spoje Supercity čekaly na zprůjezdnění trati stejně jako vlaky dopravce Leo Express, který rovněž používá elektrické jednotky. Ranní vlak do Prahy odjel ze Zábřehu s pětihodinovým zpožděním.

Ranní vlak z Prahy do Košic zrušil také Regiojet, nejel ani vlak v opačném směru. „Souprava totiž ještě nedojela ani do Prahy a je teprve na cestě,“ zdůvodnil dopoledne mluvčí společnosti Aleš Ondrůj. Souprava z nočního Regiojetu z Košic se v noci na dlouho zasekla v Zábřehu, nabrala pětihodinové zpoždění. Noční vlak do Košic dopadl ještě hůře. O půlnoci uvázl v Ústí nad Orlicí a odjel až ráno zhruba s osmihodinovým zpožděním.

Lepší situace byla v dálkové dopravě mezi Prahou a Brnem. Vlaky, které pokračují do Vídně či Budapešti, se České Třebové vyhnuly, jely po jiné trati přes Havlíčkův Brod.

Zprůjezdnění všech tratí přes Českou Třebovou neznamená, že by již žádný vlak nejel zpožděný. 

Neobvyklé spojení Krysy a Kocoura – jak se přezdívá lokomotivám řad 151 a 742 – bylo k vidění v České Třebové. Elektrické lokomotivy, jako je Krysa, nemohly projet kvůli namrzlým trolejím, zachránily je dieselové stroje jako Kocour
Zdroj: Josef Vostárek/ČTK

Problémy začaly již v neděli večer, kdy měly některé spoje zpoždění i přes dvě hodiny, večerní rychlík do Brna dráhy zrušily. Kromě hlavního tahu nemohly od večera jezdit vlaky také na odbočné trati z Ústí nad Orlicí do Lichkova, i tam zůstal provoz odkázán na dieslové lokomotivy a jednotky.

I na silnicích mráz polevil

Počasí ještě v pondělí dopoledne komplikovalo dopravu i na silnicích, ačkoli oproti nedělnímu večeru se situace výrazně zlepšila. V Olomouckém kraji nadále hrozí náledí a vozovky jsou sjízdné se zvýšenou opatrností. Už v noci na dnešek se v kraji kvůli dešti místy vytvořila nebezpečná ledovka a havarovalo několik vozidel. Na Šumpersku padá mrznoucí déšť a teploty se i v pondělí odpoledne pohybovaly kolem bodu mrazu. Ve vyšších polohách Šumperska jsou sněhové přeháňky a silnice tam pokrývá slabá vrstva rozbředlého sněhu.

Zbytky sněhu jsou také na silnicích vedoucích po sousedním Jesenicku. Na Olomoucku, Prostějovsku a Přerovsku jsou odpoledne silnice díky chemickému posypu zpravidla holé a mokré. Místy mrholí a je mlha. I v těchto okresech by řidiči měli jezdit se zvýšenou opatrností, protože večer můžou vozovky opět namrzat.

6 minut
Události ČT: Ledovka komplikovala dopravu na silnicích i železnici
Zdroj: ČT24

Na silnice a dráty elektrického vedení v pondělí v Olomouckém kraji spadlo několik stromů, které neunesly tíhu ledové krusty. Například na Šumpersku hasiči odpoledne zatím vyjeli k osmi popadaným stromům. 

Pardubickém kraji byl odpoledne pro osobní vozy s použitím řetězů průjezdný už i úsek silnice I/11 přes Suchý vrch nad Červenou Vodou, pro kamiony ale zákaz stále trval. Ledovku, která se na ní v noci vytvořila, z ní nemohli silničáři snadno odstranit. „V této lokalitě se nacházejí vodní zdroje a my zde nemůžeme použít chemický posyp, který je účinný i v tomto počasí,“ vysvětlil Pavel Jerie ze společnosti Sovis, která se v regionu stará o komunikace I. třídy.

Po pondělním poledni byla silnice již otevřená, ale hlavně pro osobní dopravu. Auta by měla mít řetězy. „Kamionům tuto cestu nedoporučujeme, protože na Suchém vrchu je řada větví zatížených námrazou a mohou padat do vozovky,“ dodal Jerie.

Auta nad 3,5 tuny ráno nemohla ani na silnici I/35 mezi Moravskou Třebovou a Mohelnicí v sousedním Olomouckém kraji. Řidiči osobních aut se pak museli připravit nejenom na kluzkou silnici, ale také na nehodu kamionu, která jízdu dále komplikovala a zdržovala.

Později během dopoledne sice již uzavírka skončila, silničáři ale nadále nabádali k opatrnosti. Průjezdná již je i silnice II/360 u Letohradu, která byla ráno uzavřena pro nákladní auta, stejně jako komunikace III. třídy, které byly kvůli ledovce nesjízdné pro všechny. Kromě ledu byly některé silnice ráno neprůjezdné kvůli popadaným větvím, zejména v okolí Žamberka. Na dalších místech se staly nehody, například ve Výprachticích se vzpříčil kamion s vlekem, v Koclířově zase narazila dodávka do vrat hospody.

Velké potíže způsobilo v pondělí počasí také v Jihomoravském kraji. Silničáři ráno varovali, že jsou silnice II. a III. třídy sjízdné jen se zvýšenou opatrností. „Na Blanensku mezi Bořitovem a Oborou připomíná silnice spíše kluziště,“ hodnotila situaci ještě po deváté dopoledne redaktorka ČT Aneta Beránková.

Koordinátor veřejné dopravy v kraji KORDIS upozornil na přetrvávající potíže na některých linkách. Zatímco ale po ránu jezdily autobusy zpožděné i o půl hodiny, před polednem se zpoždění snížila zhruba na deset minut. Podle KORDISu je nejhorší situace na Blanensku.

Problémy se nevyhnuly ani tramvajové dopravě v Brně. Kvůli přepálené troleji nemohly ráno vyjet tramvaje z pisárecké vozovny. Dopravní podnik sice situaci brzy napravil, varoval ale před možnými nepravidelnostmi v dopravě. 

I v Jihomoravském kraji se v noci na pondělí na zledovatělých silnicích staly dopravní nehody. U Kobylí se srazila dvě auta, jedno vzplálo. Tři lidé utrpěli při nehodě zranění
Zdroj: ČTK/HZS Jihomoravského kraje

Před ledovkou na silnicích varovali silničáři i v dalších regionech. Na Vysočině zasáhla nejhůř Žďársko a Třebíčsko. Ne všude do odpoledne led roztál. Stále zůstává uzavřená silnice III. třídy z Police do jihomoravských Vysočan. Podle dispečera krajské správy silnic po ní neprojel ani sypač.

V Jihlavě pak kvůli námraze na trolejích ráno nevyjely trolejbusy, dopravní podnik je však nahradil autobusovou dopravou. „Je na tom půl centimetru ledu a trolejbus to neprorazí,“ poznamenal jeden z čekajících řidičů trolejbusů. K deváté dopoledne ale již jezdily spoje podle jízdního řádu.

Jihočeském kraji měli silničáři práci pouze na Jindřichohradecku, v západních částech kraje nebyl důvod. Ve velké části Čech se oteplilo. „Na Blatensku je teplota až kolem sedmi stupňů,“ podotkla dispečerka Správy a údržby silnic Jihočeského kraje Kateřina Řepová. Podobná je situace například v Praze nebo Plzni, kde již před rozedněním bylo osm stupňů. I když leckde prší, déšť již nenamrzá.

Větší problémy zažili řidiči v pondělí ráno ještě v Libereckém kraji, byť s ledovkou přímo nesouvisely. Zato však na cesty padaly větve. Hasiči ráno vyjížděli ke 30 takovým událostem.

Výstraha s extrémním nebezpečím

Zlepšení situace na silnicích i železnici jde ruku v ruce s koncem platnosti výstrahy na ledovku. Český hydrometeorologický ústav ji vydal pro neděli a pondělní dopoledne, vypršela ve 12 hodin. Ve středu republiky – Českomoravské vrchovině, části Orlických hor, Králického Sněžníku, Hrubého Jeseníku i v oblasti pod horami včetně České Třebové či Svitav – platila výstraha s extrémním rizikem.

Ve zbytku Moravy a Slezska a také v části Královéhradeckého kraje platila výstraha s nižším stupněm, na většině území Čech vznik ledovky nehrozil.

V místech, kde platila výstraha nejvyššího stupně, doporučili meteorologové nikam nevyrážet, protože mohla být „chůze i jízda autem téměř nemožná“.

Na silnicích se ledovka nejhůř projevila v neděli. Především ve východní části Pardubického kraje byly prakticky nesjízdné, stala se na nich řada nehod. U obce Bystřec na Orlickoústecku ztratil kontrolu nad vozem i řidič linkového autobusu, nehoda se obešla bez zranění. Velké problémy způsobila ledovka také v pátek, tehdy se ale objevila hlavně v Karlovarském a Plzeňském kraji.

ČHMÚ hned poté, co vypršela platnost výstrahy na ledovku, vydal novou výstrahu na náledí. Platit bude ale až v noci z úterý na středu. Hrozí však pouze malé riziko. Nebezpečí souvisí s oteplením v příštích dnech. Náledí vzniká, když zmrzne tající sníh, například tedy v mrazivé noci po teplém dnu.

Teploty vyšplhají až k deseti stupňům

V úterý a v pátek teploty v celé republice vystoupají až k deseti stupňům Celsia. Ve středu a ve čtvrtek bude chladněji a v noci by se na Moravě, ve Slezsku a také na severovýchodě Čech opět mohla objevit i ledovka, která vzniká, když namrzá déšť.

Předpověď počasí v dalších dnech
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Soud uznal podnikatele Sisáka vinným v kauze Via Chem Group

Středočeský krajský soud v pátek uznal podnikatele Petra Sisáka a další obžalované vinnými v případu údajně zmanipulované insolvence společnosti Via Chem Group. Vinu odmítají. Obžalováno je také pět firem. Předsedkyně trestního senátu Iva Říhová nyní vynáší rozsáhlý verdikt.
před 1 hhodinou

Segregace ve školách trvá. Odpovědnost mají obce, potřebují ale podporu státu

V Česku stále trvá vyčleňování romských dětí ve školství. Nadále existuje víc než 130 segregovaných škol, z toho v 78 z nich romské děti tvoří víc než polovinu žactva, vyplývá podle studie PAQ Research z odhadů ministerstva školství. Segregované školy se nacházejí ve většině krajů a situace se v poslední dekádě výrazně nemění.
před 2 hhodinami

Zájem měst o dotaci na ekologickou MHD překonal nabízenou částku

O dotaci ze Státního fondu životního prostředí (SFŽP) na nákup ekologických autobusů nebo tramvají za první týden výzvy požádalo už devatenáct dopravních podniků. Jak SFŽP uvedl pro Českou televizi, objem žádostí už přesáhl osm miliard korun. To je o asi miliardu více než vyčleněná částka. Podle oslovených dopravních podniků dotace pomohou nejen s nákupem elektrobusů a tramvají, ale také s rozšířením trolejbusové dopravy.
před 5 hhodinami

Předpověděl nacistickou okupaci. Zapomenutý příběh Antonína Hrona

Četli vojenské časopisy, tajně poslouchali hovory dělníků v podzemce, ale i špehovali a opíjeli německé vojáky – to byly jen některé z činností československého vojenského atašé Antonína Hrona a jeho spolupracovníků v Berlíně před vypuknutím druhé světové války. Získávali netradičními způsoby zprávy o formující se německé armádě, přestože jim za to hrozil okamžitý trest smrti. Díky získaným informacím v předvečer německé okupace 14. března 1939 také Hron varoval pražské zpravodajce, že do Československa vpadnou nacisté. Zemřel před 80 lety a historici nyní pátrají po jeho příbuzných.
před 5 hhodinami

„Zlobíš, jednu ti vrazím.“ Česko stále neuzákonilo zákaz fyzických trestů na dětech

Facky, tahání za vlasy, bití, použití vařečky nebo pásku. V některých rodinách stále děti vědí, co jsou to tělesné tresty. Řada rodičů je považuje v rámci výchovy za normální. Spolu se Slovenskem patří Česká republika ke dvěma posledním zemím v Evropě, které nepřijatelnost tělesných trestů nemají uzákoněnou. Vláda už loni přijala deklaraci, která označuje fyzické trestání dětí za nepřijatelné, pro rodiče z ní ale neplynou žádné sankce. Novela občanského zákoníku, která takový zákaz fyzických trestů řeší, je nyní ve třetím čtení ve sněmovně a čeká na schválení.
před 6 hhodinami

Nepozornost chodců mnohdy končí střetem s tramvají

Devatenáct chodců skončilo za první tři měsíce letošního roku pod koly pražských tramvají, o čtvrtinu méně než loni. Na rozdíl od loňska při tom zatím nikdo nezemřel. Téměř polovina srážek se stala na vyznačených přechodech. Příčinou je často nepozornost i to, že si chodci mylně myslí, že mají před tramvají absolutní přednost. Roli podle dopravního podniku hrají i mobily a sluchátka chodců. Přibývá ale také zraněných ve vozech. Ze statistik vyplývá, že častěji pod koly tramvají končí muži. A přibylo také sražených dětí.
před 7 hhodinami

Soudce Kafka zamířil do vazby

Okresní soud v Ostravě ve čtvrtek poslal do vazby soudce brněnského krajského soudu Romana Kafku. Obával se, že by mohl ovlivňovat svědky či uprchnout. Jednání trvalo přibližně tři a půl hodiny. Muže Národní centrála proti organizovanému zločinu (NCOZ) podezírá z podvodu. Seznam Zprávy dříve informovaly, že Kafka je v tuzemsku od středečního odpoledne.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Pokuta za jízdu načerno by mohla stoupnout až na dva a půl tisíce

Černým pasažérům může hrozit pokuta až ve výši dva a půl tisíce korun. Její novou maximální výši umožňuje novela zákona o silničním provozu, kterou schválil ve středu senát. Nyní čeká na podpis prezidenta. Podle mluvčího resortu dopravy Františka Jemelky by nový strop přirážky mohly dopravní podniky zohlednit od července. Sdružení dopravních podniků (SDP) změny vítá, velká města v Česku podle něj o zvýšení horního limitu pokuty uvažují.
před 14 hhodinami
Načítání...