Developeři by se o pozemek na dohled Pražského hradu poprali, stát ale chce parcelu prodat bez soutěže

16 minut
Reportéři ČT: Miliardový pozemek
Zdroj: ČT24

Prodej státních pozemků na lukrativním místě u pražských Hradčan, který se má uskutečnit bez soutěže předem známé firmě, může stát připravit o stovky milionů korun. Nápadné přitom je, že za stát smlouvu vypracoval právník, jehož kancelář sídlí v domě budoucího kupce. Pro Reportéry ČT natáčely Jana Neumannová a Tereza Strnadová.

Atraktivní pozemky u dejvické železniční stanice a nedaleko výstupu ze stanice metra Hradčanská může získat od Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) firma Amádeus Real. Vyplývá to ze smlouvy, kterou spolu uzavřely.

„Správa železniční dopravní cesty se zavázala, že v určitém okamžiku převede tyto pozemky na společnost Amádeus Real za předem neznámou cenu. A zároveň předem neznámým způsobem, protože tato smlouva jednak nestanovuje výslovně výši kupní ceny, ale zároveň ani neobsahuje podobu kupní smlouvy,“ přiblížil obsah dokumentu advokát Ondřej Petroš.

Státní organizace se tak dobrovolně zavázala prodat velmi cenné pozemky jedné firmě, místo aby nechala developery v soutěži nabídnout nejvyšší cenu. „Je realitně poměrně nestandardní, aby se někdo zavazoval, že někomu dalšímu prodá pozemky, a nebyla tam stanovena cena,“ poznamenal realitní makléř Tomáš Kučera.

Cenu má v budoucnu určit jediný znalecký posudek, který stanoví takzvanou cenu obvyklou. „V situaci, kdy vlastní unikátní pozemky o celkem velké rozloze v širším centru Prahy, tak získává pouze právní povinnost odprodat je za cenu obvyklou, přičemž jsou samozřejmě určité problémy s tím, co znamená cena obvyklá u takto unikátních nemovitostí,“ uvedl právník z katedry obchodního práva Univerzity Karlovy Daniel Patěk. Zároveň je tím podle něj železniční správa zbavena možnosti alespoň jakési neoficiální dražby. Tam by se určitě objevil někdo, kdo by byl ochoten zaplatit cenu vyšší, která bude přesahovat znalecky určenou cenu obvyklou. 

  • Společnost Amádeus Real vznikla v roce 2005. S obchodováním se státem má zkušenosti. S městy Plzeň a Ostrava se soudí o zmařenou investici. V Ostravě se jí nepodařilo obnovit obchodní dům Ostravica-textilia a po městu chce 1,5 miliardy korun. Po Plzni požaduje bezmála dvě miliardy za neuskutečněnou výstavbu obchodního domu Corso, kterou zmařilo referendum.

Podle odhadu, který zveřejnila v registru smluv společnost Amádeus Real, mají pozemky hodnotu 280 milionů korun. Nezávislí odborníci na reality ale odhadují mnohem víc. „Hrubým odhadem bych řekl, že zhruba 800 milionů korun,“ uvedl realitní makléř David Pátek. „Tržní hodnota po propočtech by vycházela kolem 1,2 miliardy korun,“ odhaduje dokonce realitní makléř Otakar Schuma.

Čím je oblast tak zajímavá? „Hradčanská je významná svou exponovaností, protože je blízko k centru, blízko Hradu, blízko k mnoha ambasádám. Má veliký potenciál a bude to také významná dopravní křižovatka. Až se dostaví trať na letiště, tak to bude první významný dopravní uzel, když člověk přiletí do Prahy,“ přiblížil ředitel pražského Institutu plánování a rozvoje Ondřej Boháč.

Podle něj se také počítá s tím, že se trať zahloubí kvůli hluku z dopravy na letiště a celé území vyjma historické budovy nádraží by mělo být prázdné.

Když je firma sousedem

Jak se tedy podařilo firmě Amádeus Real získat bez soutěže právo na zhruba 22 tisíc metrů čtverečních pozemků, které jsou na realitním trhu svým rozsahem i umístěním zcela unikátní?

„Tyto nemovitosti jsou v zákoně o Českých drahách a Správě železniční dopravní cesty označeny jako pozemky nepotřebné pro potřebu dráhy,“ uvedl advokát zastupující Amádeus Real David Krofta. „Můj klient jako soused, vlastník nemovitosti v tomto území, požádal Správu železniční dopravní cesty o možnost odkoupení předmětných nemovitostí,“ dodal.

Firma se stala „sousedem“ tím, že v místě koupila od původních vlastníků dům za zhruba 70 milionů korun a nyní operuje s tím, že ho Správa železniční dopravní cesty bude potřebovat při stavbě rychlodráhy do Kladna.

Na realitního makléře Tomáše Kučeru to působí tak, že Amádeus Real dům zřejmě kupovala čistě účelově, pro lepší vyjednávací pozici pro budoucí koupi pozemků.

SŽDC s Amádeus Real musela začít jednat, dotyčný dům potřebuje při rekonstrukci tratě. „Objevil se určitý strach, že by mohl vlastník objektu ovlivnit hladký průběh příprav,“ uvedl generální ředitel správy Jiří Svoboda.

Podle advokáta zastupujícího Amádeus Real by bez rozsáhlé součinnosti, kterou se firma zavázala správě po dobu výstavby rychlodráhy poskytovat, samotná stavba byla asi komplikovanější.

Na jedné straně tak poskytne firma Amádeus Real prázdný dům po dobu stavby rychlodráhy a nebude dělat problémy při stavbě. Na straně druhé pak Správa železniční dopravní cesty prodá okolních zhruba 22 tisíc metrů čtverečních lukrativních stavebních parcel bez soutěže a navíc za odhadní cenu jediného znalce.

„Nejspíše je nevyhnutelné, aby k určité smlouvě mezi těmito subjekty došlo, ale nemyslím si, že by řešení mělo být až natolik radikální, že dojde k prodeji takto rozsáhlých pozemků,“ míní právník z katedry obchodního práva Patěk. „Komplikace v rámci vzájemného soužití jsou naznačené ve smlouvě, možná jsou tedy reálné, těžko soudit, ale určitě by byly řešitelné i mírnějšími zásahy, aniž by se vlastník zbavoval takto lukrativních nemovitostí za cenu obvyklou,“ doplnil.

Nájemní dům se tak evidentně stal hlavním trumfem při vyjednávání o pozemcích. Ani sám generální ředitel SŽDC ale nedokázal jednoznačně říct, jestli je nutné takové pozemky slibovat. „Sám jsem se začal případem zabývat. Nechal jsem si vypracovat posudek, proč k tomu došlo,“ uvedl. Firmu nezná a neví, proč byla vybrána zrovna ona.

Smlouva připravená advokátní kanceláří se sídlem v domě vlastněném firmou Amádeus Real

Smlouva totiž nevznikla za jeho vedení, uzavřel ji jeho předchůdce Pavel Surý. Čtrnáct dní po podpisu kontroverzní smlouvy s Amádeus Real Surý z čela správy odešel. Nyní pracuje jako oblastní ředitel SŽDC v Plzni. Rozhovor se Reportérům ČT nepovedlo získat. Surý ho prostřednictvím tiskové mluvčí odmítl.

Další rozměr věci přidává pohled na to, kdo smlouvu za SŽDC tehdy připravoval. Byla to advokátní kancelář Jana Kříže. Ten podle redaktora Hospodářských novin Jiřího Pšeničky patří k nejvýznamnějším advokátům v Praze. Vazby má i na politiky. Když nedávno druhý muž hnutí ANO Jaroslav Faltýnek pořádal vernisáž svých uměleckých děl, neorganizoval ji výtvarný kurátor, ale právě Kříž. Skutečnost, že advokát Jan Kříž pracuje pro státní firmy, na které má vliv hnutí ANO, tak poutá pozornost.

„Správa železniční dopravní cesty je jednou z nejvýznamnějších organizací, co se týče investic do veřejné infrastruktury. Točí se tam desítky miliard korun, a přestože veřejnost to tak nevnímá, tak se zde uplatňují politické zájmy napříč českým politickým spektrem. Dnes je určitě jednou z těch skupin, která zde uplatňuje vliv, skupina kolem Jaroslava Faltýnka,“ tvrdí Pšenička.

Proč smlouvu ohledně pozemků v Dejvicích dělala Křížova kancelář, současný šéf SŽDC neví. „Dotazoval jsem se mého předchůdce a nevyjádřil se k tomu,“ podotkl Svoboda.

Mezi advokátní kanceláří Jana Kříže a Amádeus Real nicméně existuje pojítko. Křížova kancelář sídlí v Rybné 9 na pražském Starém Městě, což je dům, který patří podle katastru nemovitostí firmě Amádeus Real. Advokát zastupující tuto společnost ale odmítl, že by to v případě smlouvy se SŽDC hrálo roli.

„Prostě jsme dostali nějaké zadání, že má být smlouva, ne nějaká, ale smlouva o smlouvě budoucí. Tak se udělala. Jestli to někomu vadí, tak je mi to líto,“ prohlásil sám Jan Kříž. Podle něj nejde o žádnou kauzu.

Smlouva však vzbuzuje pochybnosti. Když dostal advokát Ondřej Petroš otázku, jestli by jako právník SŽDC uzavřel takovou dohodu, odmítl to. „Klientovi bych její uzavření nedoporučoval, a to s ohledem na to, že není známa kupní cena a není známa ani podoba té samotné kupní smlouvy. Jedná se z hlediska prodávajícího o zcela zásadní otázky prodeje, bez kterých z mého pohledu není odpovědné tuto smlouvu uzavírat,“ vysvětlil.

Podle realitního makléře Otakara Schumy by určitě byla spousta developerů, kteří by se o tento pozemek poprali.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Žalobce navrhl vazbu v kauze zápasníka Vémoly

V kauze spojené se zápasníkem Karlem „Karlosem“ Vémolou podal státní zástupce návrh na vzetí do vazby. V případu čelí tři lidé obvinění ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. Hrozí jim deset až 18 let vězení.
08:26Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
před 5 hhodinami

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 5 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 10 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 10 hhodinami

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
před 20 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
před 22 hhodinami

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
před 22 hhodinami
Načítání...