Billboardy u dálnic mají být pryč, ale nejsou. Ministerstvo dopravy to začíná řešit

Ministerstvo dopravy zřizuje speciální pracovní skupinu pro vydávání povolení na odstranění billboardů od dálnic. Současný odbor totiž tuto agendu nestíhá. Za vším je neochota některých majitelů billboardů je odstranit. Od září 2017, kdy zákon nabyl účinnosti, jich ze zhruba tisíce zmizelo jen necelých tři sta. Navíc někteří plochy nabízejí dál a věří, že Ústavní soud rozhodne v jejich prospěch.

Video Události ČT: Ministerstvo dopravy začíná řešit billboardy, které měly zmizet
video

Událsoti ČT: Ministerstvo dopravy začíná řešit billboardy, které měly zmizet

Zdroj: ČT24

Jeřáb, plošina, plachta na billboard, pak odšroubovat konstrukci a každý díl odvézt do skladu – tohle mají podle zákona už půl roku dělat majitelé reklamních ploch. Řada z nich to odmítá. Příslušný odbor ministerstva dopravy vydal za půl roku méně než stovku rozhodnutí o odstranění reklamy, a tak jsou kolem dálnic dál vlajky.

„Dělal to jeden člověk jenom na částečnou dobu, protože měl svoji vlastní činnost, teď to budou tři nebo čtyři a ti se budou věnovat jen této problematice,“ vysvětluje ministr dopravy v demisi Daniel Ťok (nestr. za ANO)

Odstraňovat billboardy by podle ministra měli hlavně majitelé. Najatá firma to ale teď nedělá. „Firma má problémy s licencí. Věříme, že ty problémy jsou odstranitelné v řádu dní,“ říká mluvčí Svazu provozovatelů venkovní reklamy Lukáš Váňa.

„Měli nějakou roční dohodu, o kterou je potřeba požádat, ta firma o toto nepožádala. Když to udělá, tak to dostane,“ dodává Ťok.

O osudu billboardů u hlavních tahů se rozhodlo v roce 2012. Pětiletá lhůta vypršela loni v září. Plochy ale mizí pomalu.

Billboard na Nuselském mostě
Zdroj: ČT24

Navíc podle smlouvy uzavřené v roce 2010 mezi ŘSD a jedním z větších majitelů billboardů je jasně stanoveno, že pokud dojde k úpravě nebo schválení nového zákona, pak nájemce ztrácí oprávnění provozovat reklamní zařízení a kterákoli ze stran je oprávněná smlouvu vypovědět. Navíc se nájemce vzdá nároku na náhradu případné škody.

„Takových smluv jsou desítky, takže se neumím k jedné smlouvě vyjádřit. Princip je stále stejný, že ten zákon je pro nás neústavní, a pokud tu smlouvu nikdo nevypověděl, tak pro nás je platná,“ zdůrazňuje Váňa.

„Je úplně jedno, jestli šla, nebo nešla vypovědět. Pokud dnes zákon říká, že billboardy tam nemůžou být, tak smlouva je neplatná,“ míní generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa.

Svaz provozovatelů venkovní reklamy čeká na rozhodnutí Ústavního soudu, na který se obrátilo 17 senátorů. Vlastníci billboardů mezitím dál platí státu za pozemky, kde měli nebo stále mají poutače. Ročně jde o zhruba třicet milionů.