
Předvolební debata z Královéhradeckého kraje
Podle Martina Hanouska z koalice Pirátů a Strany zelených + Změny pro Královéhradecký kraj má kraj dva klíčové problémy, a těmi jsou stárnutí populace a hrozící nedostatek pitné vody. „Nejzásadnějšími tématy jsou proto, že nejdou řešit rychle,“ vysvětlil Hanousek.
Klára Dostálová z ANO 2011 klade důraz na evropské dotace a připravenost projektů na jednotlivé kompetence kraje. „Ráda bych zopakovala 25 miliard korun za období 2004-2013 a těch miliard se nabízí ještě daleko více,“ tvrdila Dostálová.
Pro Leoše Hegera z TOP 09 je velmi důležitým prvkem fungující vztah mezi úředníky a politiky. „Když je ten vztah dobrý, tak se mohou politici od úředníků naučit obrovské množství znalostí,“ mínil Heger.
Vladimír Derner z Koalice pro Královéhradecký kraj (KpKHK) vidí jako základ sestavení funkční koalice. „Ta musí stát na kvalifikovaných lidech, kterým jde o kraj a nikoliv o nějaké vedlejší zájmy,“ konstatoval Derner.
Martin Červíček z ODS zdůraznil, že vedle řady důležitých témat je nutné zajistit správně fungující vedení kraje. „Přál bych si, aby se vedení kraje nevyhýbalo problémům, prosazovalo je, bylo je schopné řešit a neslo za ně zodpovědnost,“ řekl Červíček.
Zástupkyně koalice Starostové a nezávislí (STAN) + Východočeši, Martina Berdychová, by se ráda zaměřila na případ dostavby náchodské nemocnice a též na revizi silnic druhé a třetí třídy, poněvadž podle jejích slov: „Jsme v novém plánovacím období a nesmí nám utéci ani koruna.“
Pro lídra kandidátky ČSSD Jiřího Štěpána je podstatnou věcí rekonstrukce nemocnic, stejně jako otázka personálního zabezpečení. „Kraj má velmi nízkou zaměstnanost. I do budoucna potřebujeme kvalifikované odborníky, kteří budou nejen ve zdravotnictví, ale i v průmyslu,“ poznamenal Štěpán.
Otakar Ruml z KSČM zase spatřuje významnou úlohu kraje v přípravě velkého množství projektových záměrů pro čerpání finančních prostředků z evropských fondů. „Toto naplnit bude rozhodující pro to, aby se kraj posunul dopředu,“ přiznal Ruml.
D11? Životní zájem regionu
Velkým tématem pro region je rozvoj sítě dálnic a silnic 1. třídy. Řeč je tu hlavně o urychlení dostavby dálnice D11 Hradec Králové - Jaroměř a na ni navazující rychlostní komunikace R11 Jaroměř - Trutnov - státní hranice s Polskem. „Dálnice a silnice 1. třídy jsou základní páteří silničního dopravního systému. Z tohoto důvodu je naprosto životním zájmem kraje, aby tady byly. Pokud tu nebude tato páteřní síť, tato kostra, tak na ni nebude co navěšovat,“ shrnul Vladimír Derner z Koalice pro Královéhradecký kraj (KpKHK).
Na druhou stranu nelze opomenout ani silnice druhé a třetí třídy. Ty patří kraji. Podle Martina Červíčka z ODS zabírají 88 procent z celkové délky všech silnic na území kraje (jedná se o zhruba 3700 km). „Umožňují odklon dopravy i v nejzatíženějších úsecích,“ popsal Červíček jejich důležitost ve chvílích modernizace 'jedniček'. „Kraj nemůže čekat na to, až budou tyto silnice rozbité, ale měl by je koncepčně, plánovaně a systémově dávat do pořádku,“ dodal lídr kandidátky občanských demokratů.
„Pro kraj musí být stěžejní právě i rekonstrukce silnic druhých a třetích tříd,“ souhlasila Klára Dostálová, nominantka za hnutí ANO 2011. „Náš program myslí i na obce a místní komunikace,“ doplnila Dostálová.
Kraj jako mediátor
Na rozdíl od zmiňovaných komunikací nižší třídy je vlastníkem dálnic a „jedniček“ je stát, kraj zde tedy nemá přímý vliv. Přesto, jak potvrdila většina diskutujících, kraj může dát věci do pohybu pozitivním lobbingem směrem k ministerstvu dopravy a Ředitelství silnic a dálnic.
Řečníci se též shodli, že role kraje jako hlavního komunikátora a prostředníka mezi státem a obcemi je nezastupitelná. Třeba při vyjednávání o odkupu problematických pozemků. „Kraj má blíže k obcím a ty zase k vlastníkům konkrétních pozemků, takže to jednání je určitě snadnější,“ uvedla Martina Berdychová (STAN + Východočeši).
A jak je to se zdroji na financování rozvoje regionální dopravní infrastruktury? Podle Otakara Rumla z KSČM je jich vícero. „Ty, které známe (např. Integrovaný regionální operační program, Operační program Přeshraniční spolupráce ČR - Polská republika, Státní fond rozvoje dopravní infrastruktury), využíváme beze zbytku, další se mohou objevit nebo je najdeme,“ prohlásil Ruml.
Koalice Pirátů a Strany zelených + Změny pro Královéhradecký kraj volá po systémovějším řešení získávání prostředků sloužících k modernizaci krajských silnic. „Evropské zdroje jednou vyschnou. Financování by tedy mělo být zajištěno i z alokace daní i podílem z mýtného,“ navrhnul Martin Hanousek, zástupce této koalice.
Problematiku mýtného zmínil i Jiří Štěpán, kandidát na hejtmana z řad ČSSD. „Královéhradecký kraj je díky napojení na Polsko přetížený především kamionovou dopravou. Pokud ministerstvo dopravy nepřipraví zpoplatnění silnic II. třídy prostřednictvím mýtného, z něhož poputují peníze do krajů, tak se silnice v našem kraji nezlepší,“ apeloval Štěpán.
Česká televize představí postupně ve všech krajích strany, hnutí a jejich lídry, kteří kandidují v krajských volbách. Sérii diskusí završí v předvečer voleb superdebata. K urnám lidé půjdou v pátek a v sobotu 7. a 8. října.