Už od roku 2019 by chtěla společnost General Motors zavést v běžném provozu flotilu robotických automobilů. Nebudou mít volant ani pedály.
Volant je mrtvý. Společnost GM představila auto, kde může pasažér ovládat jen klimatizaci a rádio
Společnost General Motors (GM) si zažádala o schválení nového autonomního vozidla. Pokud američtí regulátoři dají souhlas, začne po amerických silnicích jezdit autonomní vozidlo Cruise AV, které nebude mít ani volant ani pedály. Automobilka GM o tom informovala v polovině ledna.
Tento vůz bude moci cestovat po amerických silnicích zcela bez zásahu člověka – a na rozdíl od ostatních autonomních vozů na trhu by měl být pro tento účel primárně navržen a vyroben.
GM popisují vůz jako „první vozidlo připravené od samého začátku, aby mohlo bezpečně fungovat samo – bez řidiče, volantu, pedálů nebo ručních ovládacích prvků.“
Automobilka vůz představila ve videu podbarveném jazzovou hudbou:
Vůz vychází z elektromobilu Chevrolet Bolt, ale je mnohem více propracovaný směrem k autonomnosti. Nejzajímavějším a vizuálně nejnápadnějším prvkem je jeho výrazné prostorné přední sklo a místo pro řidiče, jemuž chybí volant. Výraz „řidič“ je ovšem v případě tohoto vozidla spíše nevhodný – pasažér totiž nemůže samotnou jízdu nijak ovlivnit.
Cruise AV má jak programy, tak i hardware čtvrté generace, mělo by to být tedy zdaleka nejpokročilejší autonomní auto na světě. Je na něm 21 radarů, 16 kamer a 5 lidarů – neboli laserových radarů. Společnost GM svou vizi autonomních aut i tohoto konkrétního projektu popsala v rozsáhlém dokumentu.
Na to, jak se bude automobil na silnici chovat, jak rychle pojede, jak vyřeší nejrůznější dopravní komplikace, nemá člověk žádný vliv. Jediné, co může pasažér za jízdy ovládat, jsou dva systémy: klimatizace a zábavný systém – tedy to, jaké filmy nebo hudbu si chce přehrávat.
Žádost americkému regulátorovi, tedy ministerstvu dopravy, znamená, že vůz je dokončen a podle slov společnosti připraven do výroby. GM ho také již testuje, ale jen na uzavřených okruzích. Pokud žádost projde, bude ho smět testovat také v běžném dopravním provozu, uvedla mluvčí koncernu Stephanie Riceová.
Umělá inteligence problém není, airbag ano
Svou žádostí GM sleduje, aby jeho vůz byl vyňatý z několika federálních standardů, které jsou pro vozy jezdící v USA povinné: jedná se například o umístění airbagu, který by měl být podle předpisů umístěný ve volantu – u vozu bez volantu to ale pochopitelně není možné.
Společnost GM by ráda v průběhu roku 2019 spustila flotilu těchto vozů, které budou fungovat ve městech jako taxíky, ale bez řidiče – díky tomu budou mít výrazně nižší ceny. Zatím nebudou vyjíždět mimo města, navíc budou moci fungovat zpočátku jen v několika městech, která jsou dokonale datově zmapována.
„Pokud budeme pokračovat v současném tempu změn, budeme připraveni nasadit tuto technologii ve velkém měřítku v tom nejkomplexnějším prostředí už v roce 2019,“ uvedl prezident GM Dan Ammann už v listopadu.