Vědci našli nejzachovalejší dinosauří embryo ve vejci. Je nečekaně podobné těm ptačím

Paleontologové našli zatím nejlépe zachované embryo dinosaura. Je staré 72 až 66 milionů let a podle autorů objevu vrhá nové světlo na souvislost mezi chováním moderních ptáků a dinosaurů.

Embryo ve vejci se našlo v Číně, v pozdně křídových horninách u Kan-čou. Patřilo bezzubému druhu dinosaura, který se řadil mezi takzvané oviraptosaury. Autoři objevu mu říkají Baby Yingliang. Fosilie patří k nejkompletnějším dinosauřím embryím, jaká byla kdy nalezena, a naznačuje, že se u těchto dinosaurů vyvinula v době těsně před narozením poloha připomínající ptáka.

Vědci zjistili, že pozice Baby Yingliang je mezi známými dinosauřími embryi unikátní – jeho hlava leží pod tělem, nohy má po obou stranách a záda jsou stočená podél tupého konce vejce. Toto držení těla, dříve u dinosaurů neviděné, je podobné držení těla u embryí moderních ptáků.

U moderních ptáků souvisí takové držení těla s „přikrčením“ – tedy pozicí, kterou řídí centrální nervová soustava a je rozhodujícím pro úspěšné vylíhnutí. Po prostudování vajíček a embryí se vědci domnívají, že takové chování před líhnutím, které bylo dříve považováno za jedinečné pro ptáky, mohlo vzniknout poprvé právě mezi těmito druhy dinosaurů. Autoři to popsali ve studii, která vyšla v odborném časopise iScience.

Dinosauří embryo ve vejci
Zdroj: University of Birmingham

V bezpečí vajíčka

Embryo měří na délku 27 centimetrů, ale je stočené tak, že se vešlo do sedmnácticentimetrového vejce.

Spoluautorka článku Fion Waisum Ma, která pracuje jako doktorandka na Birminghamské univerzitě, uvedla: „Dinosauří embrya patří k nejvzácnějším fosiliím a většina z nich je neúplná. Z objevu Baby Yingliang jsme proto nadšení – zachovalo se ve skvělém stavu a pomohlo nám získat spoustu odpovědí na otázky o růstu a rozmnožování dinosaurů. Je zajímavé, že toto dinosauří embryo a kuřecí embryo mají uvnitř vejce podobnou polohu, což možná naznačuje podobné chování před vylíhnutím.“

Profesor Steve Brusatte z Edinburské univerzity, který je součástí výzkumného týmu, dodal: „Tento nález je velmi zajímavý, embryo uvnitř vejce je jednou z nejkrásnějších fosilií, jaké jsem kdy viděl. Tento malý prenatální dinosaurus vypadá stejně jako mládě ptáka stočené ve vejci, což je další důkaz, že mnoho znaků charakteristických pro dnešní ptáky se nejprve vyvinulo u jejich dinosauřích předků.“

Dinosauří embryo ve vejci