Studenti si osvojili umělou inteligenci a vydatně ji používají, ukazují výzkumy. Vysoké školy zatím nevědí, jak situaci účinně řešit, ukazuje výzkum společností, jejichž nástroje dokáží dílo umělé inteligence odhalit.
Umělé inteligence už napsaly miliony diplomových prací, univerzity hledají řešení
Loni v dubnu začala společnost Turnitin analyzovat anglicky psané diplomové práce. Pomocí speciálních analytických nástrojů v nich hledala stopy po použití umělé inteligence (AI). A našla jich více, než čekala.
„Od spuštění nástroje v dubnu 2023 jsme zkontrolovali víc než dvě stě milionů prací,“ shrnula společnost. Výsledky její analýzy říkají, že studenti nástroje na principu strojového učení intenzivně využívají. Z více než dvou set milionů přezkoumaných prací jich více než než dvaadvacet milionů (tedy přibližně jedenáct procent) obsahuje alespoň dvacet procent obsahu, který nevytvořil autor diplomové práce, ale umělá inteligence.
Většinu studentů by neodradil ani zákaz
Šest milionů „diplomek“, tedy asi tři procenta, je napsáno už téměř výhradně umělou inteligencí – obsahují tedy alespoň osmdesát procent obsahu vytvořeného AI. „Nacházíme se v důležitém okamžiku ve vzdělávání, kdy technologie mění výuku a potřeba akademické integrity je kritičtější než kdy jindy,“ míní společnost.
Podobné výsledky hlásí i další firmy, které zkoumají, jak se umělé inteligence promítají do vzdělávání. Například nedávná studie provedená společností Tyton Partners ukázala, že téměř polovina dotázaných studentů z USA používá pravidelně umělé inteligence jako ChatGPT. Tento průzkum navíc zjistil, že 75 procent těchto studentů chce tuto technologii používat i v případě, že ji fakulta nebo univerzita zakáže. Podle této zprávy studenti získali nový nástroj, který jim pomáhá – a dá se očekávat, že proto jej budou využívat stále více a častěji.
Některé vysoké školy na tuto změnu už zareagovaly. Opouštějí od psaní prací nebo v USA oblíbených esejí, místo toho zavádějí jiné způsoby zkoušení – od ústního přes praktičtější experimenty až po testy.
V Česku se k tomuto kroku jako první odhodlala Podnikohospodářská fakulta Vysoké školy ekonomické v Praze (VŠE), následovala ji Ekonomicko-správní fakulta Masarykovy univerzity. Obě se rozhodly nahradit klasické bakalářské práce závěrečným projektem. Další fakulty o tom uvažují.