Růžoví leguáni se začali znovu rozmnožovat. Ohrožení plazi žijí na jediném místě planety

Vědci objevili na souostroví Galapágy poprvé právě vylíhnutá mláďata a nedospělou populaci velmi vzácného leguána růžového, uvedla agentura Reuters. Ohrožený druh byl objeven teprve před několika lety a na ostrovech nacházejících se téměř tisíc kilometrů západně od pevninské Jižní Ameriky žije jejich jediná kolonie na světě.

Leguán obývající svahy vulkánu Wolf na ostrově Isabela je považován za kriticky ohroženého ještěra. Podle odhadů jich žije už jen několik stovek a vědci u nich mláďata už celé roky nepozorovali.

„Objev považujeme za významný krok vpřed, který nám umožní najít cestu, jak se posunout při záchraně leguána růžového,“ uvedl v prohlášení ředitel tamního národního parku Danny Rueda.

Kde všude žijí leguáni růžoví
Zdroj: reptilesofecuador.com

Tento plaz dosahuje délky až 47 centimetrů a s ocasem až přes metr. Na ostrově Isabela byl poprvé spatřen teprve v roce 1986. Vědcům ale trvalo další dlouhé roky, než leguána na základě odlišného zbarvení, ale především genetické analýzy označili za samostatný druh.

Kočky přinášejí smrt

Populaci leguánů ohrožují zejména nejrůznější invazivní druhy predátorů, jako jsou kočky a krysy. Podle posledních sčítání přežilo posledních 192 kusů, žijí na rozloze pouhých deseti kilometrů čtverečních. Každý nový exemplář proto pro vědce a ochránce přírody přináší novou naději pro přežití druhu. „Když víme, proč jsou leguáni tolik zranitelní, umožní nám to podniknout včasné kroky, zejména proti invazivním druhům a populaci leguánů zachránit,“ dodal Danny Rueda.

• Příčina zbarvení leguánů růžových sice není zcela objasněna, předpokládá se, že je alespoň částečně způsobena absencí kožní pigmentace v kombinaci s vysokým počtem anomálií v jádru jejich červených krvinek.
  • Tyto anomálie hrají roli při ochraně leguánů před extrémním slunečním zářením na vrcholu Vlčí sopky, kde žijí  a která dosahuje výšky 1 707 metrů a nachází se přímo na rovníku.

Ekvádorské souostroví Galapágy je pro svou jedinečnou faunu a flóru zapsáno na seznamu světového dědictví UNESCO. Ostrovy jsou domovem množství druhů, které jinde nelze nalézt, včetně želv obrovských, nelétajících kormoránů či několika druhů leguánů. Souostroví, které protíná rovník, tvoří zhruba 20 větších a stovky menších ostrovů sopečného původu. Jen pět z nich je trvale obydleno. Objeveny byly v 16. století.

V roce 1835 na ostrovech strávil šest týdnů pozorováním živočichů britský přírodovědec Charles Darwin. Zřejmě právě na základě výsledků těchto pozorování vytvořil svou základní koncepci přirozeného vzniku a vývoje druhů evolucí, jejíž hlavní hybnou silou je přírodní výběr.