Pod vlivem alkoholu, ayahuascy a koky. Analýza ukázala, jak umíraly dětské oběti Inků

Mumifikované ostatky několika malých dětí zmrzlých na sopce v jižním Peru ukrývaly víc než půl tisíciletí informace o jejich posledních dnech. Vědci z nich teď získali nové důkazy o tom, jak Inkové připravovali dětské oběti na smrt.

Dětské ostatky objevili americký badatel Johan Reinhard a peruánský archeolog José Antonio Chávez při svých expedicích na sopku Ampato v Andách v roce 1995. Od té doby se vědci pokoušeli rekonstruovat jejich příběh, ovšem většinou marně.

Teprve v roce 2019 byla tato dvě těla spolu s třetím nalezeným na stejné náhorní plošině podrobena důkladnému bioarcheologickému zkoumání, které dospělo k závěru, že dvě z nich jsou s největší pravděpodobností mladí chlapci a třetí dívka.

Všem třem bylo pouhých šest nebo sedm let. Jeden z nich vykazoval známky malformace v otvoru krční kosti – podle vědců to naznačuje, že trpěl bolestmi hlavy, náhlými ztrátami vědomí, možná dokonce občasnou slepotou.

Sopka Ampato, kam děti putovaly na smrt
Zdroj: Wikimedia Commons

Podobné pozůstatky byly nalezeny v různém stavu po celém území, které kdysi patřilo k říši Inků. Dohromady jsou všechny důkazem toho, že tato civilizace praktikovala značně rozšířené rituální zabíjení s cílem usmířit si bohy, případně si od nich vyžádat pomoc a přízeň – ať už pro déšť, úrodu, nebo třeba pomoc ve válce. 

Podle autorů nové studie, která vyšla v odborném časopise Journal of Archaeological Science: Reports, je v kontextu dostupných informací o incké kultuře prakticky jisté, že i děti ze sopky Ampato prošly rituálem zvaným capacocha. Při něm byly omámeny stimulanty, antidepresivy a někdy i alkoholem, protože vědomě čelily jistotě smrti.

  • Incká říše byl státní útvar v Jižní Americe, rozkládající se v hornatých andských oblastech na území dnešních států Kolumbie, Ekvádoru, Peru, Bolívie, Chile a Argentiny. Ve své době šlo o největší indiánskou říši amerického kontinentu. 
  • Zanikla v 1. třetině 16. století pod náporem španělských dobyvatelů, vedených conquistadorem Franciskem Pizarrem. Ti využili rozepří ve vládnoucí rodině Inků (z tohoto panovnického titulu je i odvozeno jméno státu) i vážných vnitřních rozporů jejich mnohonárodnostní, kulturně různorodé říše a během jednoho roku ji vojensky rozdrtili. 
  • K pádu říše přispěla nadřazenost evropské výzbroje a taktiky spolu s působením do incké populace přivlečených smrtelných nakažlivých nemocí.

Příběh masové oběti

Většina z dětí určených jako oběť zřejmě pocházela z bohatých rodin; byly vybírány jako zástupci těchto rodů, aby po smrti působily jako jejich vyslanci a vyjednávači u božstev. Poté, co byly odvedeny na místo vysoko v horách na pouti, která mohla trvat několik dní, nebo dokonce měsíců, přišel jejich konec. Některé zemřely násilně, jiné méně traumatickým způsobem, například „pouhým“ umrznutím.

U několika ostatků těchto dětských obětí byly už dříve nalezeny známky po užívání drog, konkrétně šlo o listy koky a alkohol. Listy koky se v regionu žvýkaly zřejmě po tisíce let, aby zmírnily hlad a povzbudily nervovou soustavu. To mohlo prospívat i dětem, které celé týdny stoupaly do vysokých hor, kde se potýkaly s vyčerpáním, zimou a nedostatkem kyslíku.

V některých případech byly děti nalezeny s listy koky ještě v ústech, a navíc se známkami toho, že je v době před smrtí konzumovaly v kombinaci s vysokým množství alkoholu.

Nový nález ukazuje odlišnou stránku

Jak alkohol, tak koka povzbuzují. Nový objev ale ukazuje, že děti byly také uklidňovány. Vědci totiž našli v mumiích doklady o stopách spojených s konzumací psychedelického odvaru z ayahuascy (Banisteriopsis caapi).

Díky špičkovým přístrojům se podařilo ve dvou dětských ostatcích najít také kromě obvyklé koky i stopy po harmalinu a harminu. Harmalin a harmin vznikají ze sloučenin přítomných v ayahuasce, které se obvykle míchají s dalšími materiály a vytvářejí nálev, který vyvolává zvracení, průjem, a zejména velmi živé a značně intenzivní halucinace.

Vědci ale nenašli v mumiích důkazy o přítomnosti látek, které jsou v ayhausce za tyto halucinogenní účinky zodpovědné, takže nejsou s to říci, zda děti vidiny vůbec měly, případně jak byly silné. Nečekané také bylo, že se zde nenalezly žádné stopy konzumace alkoholu – je možné, že ho děti dostaly až tak těsně před smrtí, že se to nestačilo projevit v jejich nehtech a vlasech. Naopak přítomnost koky a ayahuascy v těchto tkáních říká, že oběma látkám musely být vystaveny delší dobu.

Podle autorů studie je tedy nejpravděpodobnější, že ayahusca neměla za cíl vyvolat silné vize, ale pouze snížit depresi a úzkost dětí, které šly na smrt. 

obrázek
Zdroj: ČT24

Klimatická oběť

Proč přesně musely tyto děti zemřít, zatím není jasné, ale velmi pravděpodobný je scénář, že byly obětovány bohům k jejich uklidnění po sopečných erupcích na nedalekých sopkách Misti (1440–1450) a Sabancaya (1466).

Sopečné erupce totiž v této oblasti způsobují nepravidelnosti v klimatu, které mohou trvat tři až pět let, v závislosti na místě výbuchu a jeho intenzitě. Dochází po nich ke změně srážkového režimu – běžný cyklus je narušený velkým množstvím pevných částic v ovzduší. Tato období se obvykle projevují abnormálním suchem, nebo naopak extrémním vlhkem.

Starší výzkumy archeologa Johana Reinharda, o nichž informoval například časopis National Geographic, poznamenávaly, že „byly oběti přinášeny do hor buď během dlouhého období extrémního sucha, během (nebo těsně po) sopečných erupcích, nebo v obou případech. Pouze v takových obdobích mohla být půda rozmrzlá natolik, aby Inkové mohli stavět místa a pohřbívat oběti tak, jak to dělali.“

Právě sopečné erupce pokládá vědec za hlavní příčinu obav Inků; sucho a sopečný popel ničily pastviny a znečistily a vyčerpaly zdroje vody, které byly pro vesničany klíčové k přežití. Je tedy pravděpodobné, že dětské mumie z hory Ampato byly obětovány v reakci na klimatické nepravidelnosti, aby si usmířily bohy výměnou za vodu.

„Inkové tehdy věřili, že hory a jejich duchové ovládají počasí a vodu, a proto jsou propojeny s vesnicemi pod nimi. Prosperita úrody a lidí závisela na souhlasu horského božstva, které jim poskytovalo vodu pro spotřebu i zavlažování. Voda je životodárným zdrojem a byla vnímána jako spojená s ženskostí a plodností. Proto Inkové přisuzovali horám, které poskytovaly vodu, ženská božstva,“ uvádí antropolog Paul Gelles. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Věda

Věčné chemikálie vymizí z obalů i oblečení. Důvodem jsou zdravotní rizika

Potravinové obaly, nepromokavé oblečení a nebo impregnační spreje. Všech těchto výrobků se bude brzy týkat zákaz takzvaných „věčných chemikálií“. Ten začne platit příští rok a zavádí harmonogram, kdy by první výrobky s těmito chemikáliemi měly mizet z trhu. Důvodem zákazu jsou zdravotní rizika, která tato skupina chemikálií přináší.
před 10 hhodinami

Ženy poznají nemoc podle obličeje lépe než muži, ukázala studie

Lidé mají pozoruhodnou vlastnost rozpoznat projevy nemocí jenom podle změn fyzického vzhledu, a to i podle drobných náznaků, jako jsou pokleslá víčka, bledé rty nebo méně prokrvené tváře. Většinu těchto náznaků jsou lidé schopní rozeznat intuitivně, aniž by se na tuto analýzu příliš soustředili. Podle nové studie jsou ženy výrazně schopnější než muži vycítit tyto nenápadné signály.
včera v 09:00

Ozempic mění nakupování v Americe

Když Američané začali užívat léky potlačující chuť k jídlu, jako jsou hlavně populární Ozempic a Wegovy, změny se projevily velmi rychle nejen na váze v koupelně, ale podle nové studie hlavně v obchodech s potravinami.
23. 12. 2025

Kdy a kde bude na Štědrý den sněžit? Podívejte se na přehlednou mapu

Na některých místech Česka by mohlo na Vánoce sněžit. Nebude jich mnoho, sněhu bude spíše málo, ale naděje na bílou pokrývku existuje.
23. 12. 2025
Načítání...