Škodlivost automobilových emisí se v minulosti netestovala jen na opicích, ale dokonce i na lidech. Informoval o tom deník Süddeutsche Zeitung, podle něhož testy dělala instituce založená německými automobilkami Volkswagen, BMW a Daimler.
Německé automobilky testovaly škodlivost emisí na opicích i lidech, dokazují média
Na konci minulého týdne se ukázalo, že Evropské výzkumné sdružení pro životní prostředí a zdraví v dopravním sektoru (EUGT), které v roce 2007 založila trojice německých automobilek spolu s firmou Bosch, testovalo škodlivost emisí naftových vozů na opicích.
Nyní je podle listu zřejmé, že předmětem testů byli také lidé. Německá vláda, které řada pozorovatelů vyčítá příliš měkký postup vůči automobilkám, nyní testy na lidech a opicích odsoudila.
Ve zprávě o činnosti sdružení za roky 2012 až 2015 totiž stojí, že EUGT na doporučení své rady „podpořilo krátkodobou inhalační studii oxidu dusičitého u zdravých lidí“. Různé koncentrace oxidu dusičitého (NO2) se pak testovaly na 25 lidech, přičemž nebyla „prokázána žádná reakce na vdechnutý NO2“. Neprokázaly se údajně ani žádné zánětlivé dopady NO2 na dýchací cesty.
Německá vláda testy ostře kritizovala. Její mluvčí Steffen Seibert na tiskové konferenci v Berlíně prohlásil, že nejsou v žádném případě eticky zdůvodnitelné. Vyvstává podle něj řada otázek, kdo za testy stál. Věc se musí vyšetřit. Žádné pochopení pro podobné testy nemá podle mluvčího ani ministerstvo dopravy, ministerstvo životního prostředí je označilo za neseriózní a troufalé.
V době, kdy se testy uskutečnily, už podle Süddeutsche Zeitung Bosch nebyl členem výzkumného sdružení, trojice automobilek ale ano. Společnost Daimler výzkum na lidech tvrdě odsoudila a oznámila, že vyšetří, jak k tomu došlo. Postup EUGT podle firmy odporuje jejím hodnotám a etickým principům.
Experimenty na zvířatech?
Už před několika dny se trojice společností, které v Německu čelí několika aférám a vzrůstajícímu tlaku politiků, distancovala od testů na opicích. Před několika dny totiž list The New York Times s odvoláním na soudní a vládní dokumenty uvedl, že zmíněné automobilky financovaly právě testy na opicích.
V roce 2014 podle deníku vědci v americkém městě Albuquerque umístili deset opic do vzduchotěsných komor a nechali je čtyři hodiny dýchat zplodiny z naftového vozu Volkswagen Beetle.
Automobilky se prý tímto experimentem snažily prokázat ekologičnost nových naftových technologií. Američtí vědci pracující na experimentu nicméně netušili, že automobil poskytnutý firmou Volkswagen byl upraven tak, aby v laboratorních podmínkách vypouštěl méně škodlivé úrovně emisí než při běžné jízdě, píše The New York Times.
Podle listu představuje experiment v Albuquerque novou dimenzi skandálu kolem falšování testů emisí naftových vozů. Volkswagen v září 2015 v reakci na obvinění amerických úřadů přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě nainstaloval software umožňující manipulovat s testy emisí oxidů dusíku.
Podrobnosti o experimentu v Albuquerque byly podle listu odhaleny v žalobě podané na automobilku Volkswagen ve Spojených státech. Organizace E.U.G.T., která testy na objednávku automobilek financovala, byla loni rozpuštěna. Podle Volkswagenu do té doby nebyly předloženy kompletní výsledky experimentu, takže projekt nebyl dokončen a zveřejněn, napsala agentura DPA.