Čínští vědci nalezli ve vzorcích z Měsíce stopy vody

Vzorky hornin, které na Měsíci odebrala čínská sonda Čchang-e 5, obsahují stopy vody. Tato sonda se vrátila na Zemi na konci roku 2020 po přistání na přivrácené straně Měsíce.

Skupina čínských vědců v nové studii, kterou zveřejnil časopis Nature Astronomy, píše, že analýzy ukázaly ve vzorcích horniny „přítomnost stop po vodě“. Výsledky také ukazují, že „molekuly vody mohou přetrvávat i na přivrácené straně Měsíce“. V této situaci se voda může vyskytovat vázaná v krystalické struktuře.

Přítomnost vody na Měsíci není úplnou novinkou. Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) potvrdil výskyt vody na Měsíci v roce 2020 pomocí infračerveného detektoru. Stopy vody byly nalezeny i v některých starších vzorcích ze 60. a 70. let. Podle čínských vědců však jejich vzorky pochází z oblasti, která nebyla z tohoto hlediska ještě probádaná.

Průzkum se týká vzorků, které na Zemi přivezla čínská sonda Čchang-e 5 na konci roku 2020. Jednalo se o první čínské vesmírné plavidlo, které přistálo na Měsíci. Stalo se tak v oblasti Oceanus Procellarum (Oceán bouří), odkud byly také odebrány vzorky. Na odvrácené straně Měsíce letos přistála další čínská lunární sonda Čchang-e 6, která tam rovněž odebrala vzorky horniny. S nákladem se vrátila na Zemi na konci června.