Turecko zvýšilo nákladním lodím poplatky za průjezd Bosporem a Dardanelami meziročně o patnáct procent na v přepočtu 115 korun za tunu nákladu. Dopravci je platí mimo jiné za záchranné služby. Turecké úřady zdražení vysvětlují právě potřebou investic do bezpečnosti plavby.
Turecko zdražuje průjezd Bosporským průlivem
Bospor je jednou z nejfrekventovanějších námořních cest světa. Každá nehoda v průlivu, který se klikatí šestnáctimilionovým Istanbulem může být fatální.
Předcházet potížím mají lodivodové jako je Yusuf Koç. Naviguje lodě připlouvající z Černého moře, jako je třeba tanker plně naložený ropou. Z houpajícího se člunu vyleze na palubu a poté jej provede úžinou. „Hlavní roli hraje počasí. Ve špatném počasí je nalodění velmi nebezpečné,“ vysvětluje.
Když selže technika, ani lodivod nepomůže
Bosporem ročně propluje čtyřicet tisíc nákladních lodí. Dvě třetiny z nich si najímají lodivody. Znalost proudů je ale k ničemu, když selže technika. V takovém případě přicházejí ke slovu remorkéry pobřežní stráže.
„Na lodi může například vypuknout požár, selhat kormidlo nebo motor. V takovém případě ji uvážeme lanem, zpomalíme a zastavíme,“ vysvětluje kapitánka remorkéru Tuğçe Altinová. Právě proto podél úžiny drží pohotovost dvacítka červených remorkérů, které lodě s nebezpečným nákladem pro jistotu rovnou doprovází.
V nejužším místě Bosporu Asii a Evropu totiž dělí zhruba sedm set metrů. Voda se sem doslova tlačí od severu a rapidně zrychluje. Právě v těchto místech došlo před šesti lety k poslední vážné nehodě.
Nový poplatek účtovaný nákladním lodím má podle Ankary pokrýt právě další investice do bezpečnosti. Od roku 2022 se zvýšil o pětinu, na pět dolarů za tunu zboží. Tanker, který pilotuje Yusuf, tak turecké státní pokladně může přinést v přepočtu více než šest milionů korun.