Během soudního procesu, který se zabývá zřícením janovského mostu v roce 2018, zaznělo, že o riziku zřícení mostu se vědělo roky předem. „Nic jsem neudělal a je to moje největší lítost,“ vypověděl Gianni Mion, bývalý šéf dálniční společnosti, která měla na starosti most a jeho údržbu. Během neštěstí zemřelo 43 lidí.
O riziku zřícení mostu v Janově se vědělo roky, přiznal šéf firmy spravující dálnice
„Na schůzce manažerů a vedoucích pracovníků se objevily pochybnosti o tom, zda Morandiho most může zůstat stát, a to kvůli vážné konstrukční vadě,“ popsal v pondělí Mion jednání z roku 2010 mezi představiteli společnosti Autostrade per l'Italia (ASPI), která spravuje italské zpoplatněné dálnice, a její údržbové jednotky SPEA.
„Zeptal jsem se, zda existuje třetí strana, která potvrdila stabilitu viaduktu. Řekli mi, že jsme si ji certifikovali sami. Tato odpověď mě vyděsila,“ uvedl bývalý ředitel podle serveru The Local.it. V roce 2010 byl Gianni Mion generálním ředitelem holdingové skupiny Edizione rodiny Benettonů, která vlastnila společnost ASPI, ta od státu dostávala zaplaceno za správu Morandiho mostu.
„Nikdo si ale nemyslel, že se zřítí, o tomto bodě jsme byli ujištěni. Nic jsem neřekl, ale měl jsem obavy. Nic jsem neudělal a velmi toho lituji,“ prohlásil Mion. Své mlčení vysvětlil tím, že se bál ztráty zaměstnání a prestižního postavení v čele jedné z největších italských průmyslových společností.
Rodiny obětí
Jeho svědectví bude mít velký dopad na probíhající soudní proces. Potvrzuje, že Morandiho most vyžadoval radikální rekonstrukci a možná i demolici. Podle Egle Possettiové, která stojí v čele výboru příbuzných obětí, je „nepřijatelné“, aby někdo v Mionově postavení mlčel.
Odborníci a zástupci obětí opakují, že samotná chyba v konstrukci není příčinou zřícení mostu. Pád stavby přičítají nedostatečné údržbě. Naznačují to i čísla z účetních knih v desetiletí před tragédií. Zatímco zisk firmy trvale rostl a celkem překročil 11,5 miliardy eur, na údržbu dálnic dávala společnost s přihlédnutím k inflaci o devět procent méně než v roce 2009.
Další obvinění
V červenci loňského roku stanulo v Janově před soudem 59 lidí obžalovaných z neúmyslného zabití a ohrožení bezpečnosti dopravy, připomíná server BBC.
Na Morandiho mostě se 14. srpna 2018 za přívalového deště propadl dvousetmetrový úsek a do vzniklé propasti se zřítily desítky vozidel a jejich cestujících. Neštěstí si vyžádalo životy 43 lidí.
Mezi souzenými osobami je i tehdejší generální ředitel společnosti ASPI Giovanni Castellucci a Antonino Galata, bývalý šéf společnosti SPEA.
Roberto Tomasi, který v roce 2019 převzal funkci generálního ředitele společnosti ASPI, v pondělí u soudu řekl, že „úroveň degradace dopravní sítě byla podstatně horší, než uváděly inspekce společnosti SPEA“.
Tomasi prohlásil, že společnost SPEA nebyla považována za „spolehlivou“ a „chování některých jejích zaměstnanců bylo nepřijatelné“.
Přestože jsou jejich bývalí ředitelé souzeni, společnosti ASPI a SPEA se soudům vyhnou díky mimosoudnímu vyrovnání s úřadem státního zástupce, které předpokládá vyplacení 29 milionů eur (687 milionů korun) státu.
Zhoršující se stav italské infrastruktury
Morandiho most, který byl součástí klíčové dálnice mezi Itálií a Francií, se zřítil v předvečer Ferragostu – hlavního letního svátku v Itálii, kdy se slaví Nanebevzetí Panny Marie. Ti, kteří přežili jeho kolaps, popsali, že během jízdy pocítili zvláštní pocit, jak se jejich auta vpředu zvedají, než se zřítila do propasti hluboké pětačtyřicet metrů.
Tragédie poukázala na zhoršující se stav italské dopravní infrastruktury. Jen v Ligurii, oblasti kolem Janova, předpisům neodpovídají tři čtvrtiny z dvou set osmdesáti tunelů. Úřady by je měly okamžitě uzavřít. Auta přitom nebezpečnými úseky projíždějí dál.
Na místě Morandiho mostu byl v srpnu 2020 otevřen jiný viadukt, který navrhl architekt Renzo Piano, autor budovy Shard v Londýně nebo Centre Pompidou v Paříži. Janovský rodák navrhl nový most jako dar městu.