V italském Janově otevřeli nový dálniční most. Nahradí ten, který se před dvěma lety za plného provozu zřítil. Neštěstí tehdy nepřežilo 43 lidí. Mnoho příbuzných obětí na otevření nepřišlo, kritizují nedostatečné připomenutí památky zemřelých. První auta by měla přes most přejet ve středu.
V Janově otevřeli most. Nahradí ten, který se před dvěma lety zřítil
Otevření významné dopravní spojky se zúčastnil premiér Giuseppe Conte a prezident Sergio Mattarella, jenž se před ceremonií setkal s pozůstalými po obětech neštěstí. Pád předchozího mostu označil za „ránu, která se nezahojí“, píše deník La Repubblica.
Rodinám 43 obětí neštěstí vadí, že nový most bude provozovat stejná společnost, která se starala o zřícenou stavbu. Právě zanedbaná péče se udává jako hlavní příčina neštěstí, píše agentura AP.
„Naše mrtvé nám nic zpátky nevrátí. Doufáme ale, že po slavnostním otevření se pozornost obrátí zpět k probíhajícímu vyšetřování,“ uvedla Egle Possettiová, která stojí v čele sdružení pozůstalých.
Ze solidarity s rodinami obětí událost bojkotovali i hasiči, kteří po pádu mostu z trosek a pokroucené konstrukce vytahovali přeživší.
Část původního mostu se zřítila čtrnáctého srpna 2018 za plného provozu. Pád tehdy nepřežilo třiačtyřicet lidí, dalších šestnáct utrpělo zranění. Přes padesát let stará stavba byla důležitou spojnicí mezi Francií a Itálií, kvůli zanedbané údržbě ale chátrala.
Nový most je pojmenovaný po patronu města svatém Jiřím. Stavební práce pokračovaly i během nejhorší fáze koronavirové epidemie. Nyní už má most za sebou i zátěžové zkoušky, při nichž na něj vjelo šestapadesát nákladních aut o celkové hmotnosti dva a půl tisíce tun. Stavbu navrhl tamní rodák Renzo Piano.
„Most spojuje dvě údolí, dva kopce. To je to, co most dělá. Tenhle je tak trochu janovský. Prochází údolím, ale tiše žádá o svolení. Dělá svou práci tak, jak má. Tento most pramení z tragédie, nezapomenutelné tragédie,“ uvedl architekt Renzo Piano.
„Bez ohledu na covid-19, bez ohledu na všechno to ukazuje, že Italové, když chtějí, tak jsou schopní dělat mimořádné věci,“ řekl Pietro Salini, výkonný ředitel společnosti Webuild, která most stavěla.
Skoro kilometr dlouhá konstrukce překlenuje údolí řeky Polcevery ve výšce pětačtyřiceti metrů. Stavba v přepočtu vyšla na téměř pět a čtvrt miliardy korun.