V Janově byl slavnostně položen základní kámen nového mostu, který nahradí Morandiho dvousetmetrovou konstrukci, jež se zřítila loni v srpnu. Při neštěstí zemřelo 43 lidí. Italský ministr dopravy v červnu uvedl, že nový most by se mohl otevřít příští rok na jaře.
Podoba lodi a lampy symbolizující oběti. V Janově položili rok po tragédii základy nového mostu
Příprava stavby nového přemostění začala už před několika měsíci. „Od června už se například intenzivně pracuje na stavbě betonových pilířů, na které bylo dnes zvednuto první základní ocelové lešení a symbolický základní kámen,“ uvedla spolupracovnice České televize Nicole Ludwig.
Slavnostního ceremoniálu se v úterý ráno zúčastnil i italský předseda vlády Giuseppe Conte. Přítomný byl také starosta Janova Marco Bucci nebo ministryně dopravy Paola De Micheli.
„Spolu s městem Janov jsme se zavázali, že nový most postavíme co nejrychleji to půjde… Znovuzrození Janova nyní nabývá konkrétních obrysů,“ řekl Conte. „Most postavíme za maximálně sedm měsíců, to je světový rekord,“ slíbil poté Giuseppe Bono, šéf koncernu Fincantieri, který stavbu provádí.
Nová silniční stavba nahradí Morandiho most, který stál na frekventované dálniční trase a spojoval italské vnitrozemí s italskou i francouzskou Riviérou. Původní stavba vznikla v polovině šedesátých let minulého století. Jméno získal po svém autorovi Riccardu Morandim, jehož zavěšené mosty jsou charakteristické velmi malým počtem podpěr, které jsou často vyrobeny z předpjatého betonu.
Část Morandiho mostu se zřítila loni 14. srpna a z výšky spadly tři desítky aut včetně českého kamionu, jehož řidič nehodu přežil, 43 dalších lidí zemřelo. Po neštěstí se postupně začalo s demolicí zbytků přemostění. Vyvrcholením se stalo 28. června letošního roku odstřelení dvou zbývajících pilířů.
Stavbu nového mostu vede místní rodák, architekt Renzo Piano, který se proslavil mimo jiné jako spoluautor pařížského Národního střediska pro umění a kulturu Georgese Pompidoua. Architekt pro své rodné město navrhl silniční stavbu zdarma. Podle Ludwig má nové přemostění odpovídat nejnovějším bezpečnostním normám.
„Architekt mostu si zakládá nejen na subtilní a jednoduché estetice, ale hlavně i na bezpečnosti celého projektu,“ poznamenala Ludwig s tím, že Piano osobně Janovu slíbil, že mu dá most, který bude stát dalších tisíc let.
Lampy jako připomínka obětí neštěstí
Projekt mostu, který má podle jeho autora připomínat loď a evokovat tak slavnou mořeplaveckou historii přístavního města, má být hotov do konce dubna 2020. Rozpočet činí 202 milionů eur (5,2 miliardy korun).
Konstrukce z oceli má být v noci osvícena pomocí elektřiny ze solárních panelů. „Celkem 43 lamp má zajistit dobrou viditelnost, ale zejména symbolizovat všech 43 obětí loňské tragédie,“ dodala Ludwig s tím, že most bude přes kilometr dlouhý a stát bude na 19 pilířích.
Změnit se má také prostor pod mostem. Plánuje se vznik zcela nové čtvrti. Loňský pád konstrukce poničil i některé stávající budovy, do kterých se již jejich obyvatelé nemohli vrátit. Bez stálé střechy nad hlavou jich zůstalo zhruba šest set.
Vyšetřování neštěstí
Po více než roce od zřícení části mostu pokračuje hledání viníka. Vyšetřovací komise italského ministerstva dopravy došla na konci loňského září k závěru, že provozovatel janovského mostu, firma Autostrade per l'Italia, nezajistil jeho bezpečnost.
Podle komise firma nepodnikla dostatečná opatření, aby pádu zabránila, i když riziko zřícení už v předchozích letech existovalo. Společnost kritiku komise odmítla a její závěry označila za „hypotézu, kterou je třeba ověřit“.
Začátkem září 2018 janovská prokuratura oznámila, že začala vyšetřovat 20 lidí, včetně vedení Autostrade per l'Italia, kvůli podezření z trestného činu zabití. Výkonný ředitel firmy Giovanni Castellucci si v srpnu vysloužil kritiku, když se odmítl za neštěstí omluvit s tím, že počká, až vyšetřovatelé určí, kdo je za tragédii zodpovědný.
Na konci letošního ledna v souvislosti s vyšetřováním neštěstí italská finanční policie zabavila důkazy v kancelářích několika dálničních společností ve městech Janov, Bologna, Florencie a Bari. Vyšetřování se týká pěti dalších mostů a viaduktů, které jsou podle zdrojů agentury ANSA ve špatném stavu. Policie podezřívá deset zaměstnanců společností ASPI a SPEA, že o stavu zmíněných konstrukcí lhali.
Letos v září pak italská finanční policie uvalila domácí vazbu na tři představitele různých divizí provozovatele mýtných silnic Atlantia. Případ se týká firem Autostrade per l'Italia a SPEA Engineering. Kromě trojice v domácí vazbě je ještě dalších šest lidí podezřelých, že před neštěstím z loňského srpna i po něm falšovali dokumenty k bezpečnostním kontrolám dálničních mostů.