U italského Janova se zřítila část dálničního mostu, zemřely desítky lidí

Události ČT: Pád mostu na předměstí Janova (zdroj: ČT24)

Na dálnici A10 u Janova na severu Itálie se zhroutil kus mostu. V tu dobu po něm jezdila auta a podle médií z něj přibližně dvě desítky spadly. Region Ligurie na svém twitterovém účtu s odvoláním na hasiče napsal, že tragédii nepřežilo 35 lidí. Šestnáct lidí bylo převezeno do nemocnice, stav některých z nich je podle italského ministra vnitra Mattea Salviniho vážný. Z mostu spadl i český kamion, řidič přežil.

Agentura ANSA uvedla, že se zhroutila zhruba dvě stě metrů dlouhá část mostní vozovky. Viadukt se zhroutil těsně před polednem na dálnici A10 v Janově. Spadl úsek mostu Morandi, který měří kolem kilometru, na výšku má most devadesát metrů. Úroveň vozovky je ve výšce 45 metrů.

Most vede přes nákupní centra, továrny, několik obytných domů, železniční trať do Milána a řeku Polcevera. Nejdelší část vozovky spadla do řeky pod mostem, některé velké bloky ale dopadly i na obytné domy a dvě průmyslové haly, v nichž ale v té době zřejmě nebyli žádní lidé.

Statici prověřují zbylou část mostu, která nespadla. Obytné domy v okolí mostu byly následně preventivně evakuovány. Hasiči se podle agentury AP obávají, aby na místě neštěstí neexplodovaly rozvody plynu.

Na zřícené části mostu bylo v době neštěstí 35 osobních aut a tři kamiony, uvedl mluvčí italské civilní obrany. V sutinách je podle policistů rozdrcených několik osobních vozů, zřícená nákladní auta skončila v řece pod mostem. 

„Viděl jsem, jak ke mně běží lidé, bosí a vyděšeni,“ citují italská média svědka Alberta Lercariho. „Když jsem vyjel z tunelu, viděl jsem zácpu a slyšel řev, lidé běželi směrem ke mně, bylo to strašné,“ dodal.

90’ ČT24: Pád mostu u Janova (zdroj: ČT24)

Na místě je asi 300 hasičů

Hasiči, kterých na místě pracuje už tři sta, se snaží vytáhnout lidi pod troskami s pomocí psů a specializovaných týmů, práci jim ale dlouho komplikoval silný děšť, který později ustal.

„Záchranné práce jsou velice obtížné, protože záchranáři potřebují velké stroje na to, aby mohli odklidit obrovské bloky zříceného mostu. Na místo tak míří stroje z celé Itálie,“ uvedla spolupracovnice ČT v Itálii Vědunka Lunardi. Podle zpravodajky ČT Lindy Bartošové tam zasahují i záchranáři z francouzského Nice, pomoc nabídlo také Španělsko.

„Při pádu z výše jsou ohroženy dutiny, dutinové orgány, to znamená hrudník, břišní dutina, pánev. Je to velká rychlost, velká váha, velká výška a náhlé zastavení. Automobily, ve kterých lidé byli, fungovaly alespoň jako nějaký nárazník,“ řekl v pořadu 90' ČT24 ředitel Zdravotnické záchranné služby hl. m. Prahy Petr Kolouch s tím, že stávající bilanci tří desítek mrtvých je možné za daných okolností vyhodnotit jako optimistickou.

V Janově se zřítil most, zahynulo nejméně 35 lidí (zdroj: Twitter)

Příčinou mohlo být počasí či stáří mostu

Podle prvních zpráv způsobil zřícení části stavby i s pilířem sesuv půdy, předpokládá se i konstrukční selhání. Město bylo v posledních hodinách postiženo silnou bouří a mostní vozovka se zřítila právě během prudkého deště, uvedl server RaiNews.

Podle redaktora televize Rai Josefa Kašpara se objevují také názory, že na pádu mostu se mohl podepsat zvýšený provoz težkých nákladních aut, na která most původně nebyl stavěný.

„Podle některých expertů byl most příliš starý, byl slavnostně otevřený v roce 1967, beton už nebyl dostatečně kompaktní. Už před dvěma roky několik inženýrů upozorňovalo na problémy tohoto mostu, podle nich měl problémy už od samého začátku projektu. Místní lidé tvrdí, že se mostu raději vyhýbali,“ dodala Lunardi.

„Podle několika expertů mohl neštěstí způsobit nápor silné vichřice na jeden z pilířů, který se zřítil. Někdo poukazuje také na to, že ten most vede přes řeku, jež byla velmi rozvodněná, a je tudíž možné, že i voda ovlivnila základy pilířů,“ uzavřela spolupracovnice ČT. Podle jednoho ze svědků do pilíře před zřícením uhodil blesk, uvedla agentura ANSA.

„(Provozovatel dálnic) Autostrade popírá, že by byl most ve špatném stavu, probíhaly tam stabilizační práce. Pokud by hrozilo nebezpečí, doprava by podle firmy byla zastavena,“ uvedl ve vysílání ČT24 Kašpar.

Podle některých italských médií se Morandiho mostu přezdívalo „nemocný most“: od jeho otevření v 60. letech minulého století se na něm uskutečnilo několik větších rekonstrukcí, poslední v roce 2016.

Na zříceném mostě v Janově byl český kamion, řidič přežil (zdroj: EBU)

Pád mostu zkomplikuje dopravu v regionu

Podle Kašpara zkomplikuje tragédie výrazně i dopravní situaci v místě. „Most spojuje například dálnici mezi západem a východem Janova, směřuje také do Francie či Milána,“ uvedl ve vysílání ČT24.

Most Morandi v Italském Janově před zřícením
Zdroj: Wikimedia

Most je důležitou spojnicí mezi severními regiony Itálie a ligurskými plážemi pod Janovem, dálnice A10 se posléze stáčí na západ na francouzské pobřeží.

„Sledujeme situaci minutu po minutě. Děkuji neprodleně všem 200 příslušníkům hasičského záchranného sboru (a všem ostatním hrdinům), kteří již nyní pracují na záchraně lidských životů,“ napsal na sociální síti Facebook ministr vnitra Matteo Salvini.

„S velkými obavami sleduji, co se stalo v Janově, to je hrozivá tragédie. Jsme v úzkém kontaktu s Autostrade (společnost vlastnící most – pozn. red.) a s náměstkem ministra Rixim jedeme na místo. Moje myšlenky v těchto hodinách míří k městu,“ reagoval na sociální síti Twitter ministr infrastruktury a dopravy Danilo Toninelli. 

Vydáno pod